Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Med risk att missa något som har med Sense att göra - men ska inte minus kopplas i karossen och inte på batteriet?
av Xanthopteryx
HitTheRoadJack skrev:Vad används denna lösning till? Ger den ifrån sig sms när batteriet är på upphällning? Gör den nåt mer?
Den loggar batteriets status och räknar fram ett procentuellt värde på hur det mår.
Sparar data var femte minut i tre månader.
När du kommer med din telefon och tillhörande app så laddas det ner i telefonen och du får en graf över batteriets mående, aktuell spänning, aktuell temperatur och ett procentvärde för aktuellt mående.
av Xanthopteryx
Lövet skrev:Med risk att missa något som har med Sense att göra - men ska inte minus kopplas i karossen och inte på batteriet?
Det spelar inte så stor roll, förutom att det är mögigt att koppla denna till karosseriet. Enklast såhär och då vet man att det är bra kontakt också. Batteriövervakning bör ske så nära källan som möjligt.
Användarvisningsbild
av SvenB
Lövet skrev:Med risk att missa något som har med Sense att göra - men ska inte minus kopplas i karossen och inte på batteriet?
På Volvo V90 ska man vare sig koppla plus eller minuskabeln på batteriet. Det finns speciella laddanslutningar under motorhuven. Det finns en skärmdump ur instruktionsboken längre upp i tråden. Minusanslutningen är till en visshet grundad sannolikhet satt i karossen :wink:
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
av Xanthopteryx
SvenB skrev:
På Volvo V90 ska man vare sig kopla plus eller minuskabeln på batteriet. Det finns speciella laddanslutningar under motorhuven. Det finns en skärmdump ur instruktionsboken längre upp i tråden. Minusanslutningen är till en visshet grundad sannolikhet satt i karossen :wink:
För laddning ja =) Men här pratar vi enbart övervakning.
Användarvisningsbild
av SvenB
Xanthopteryx skrev:
SvenB skrev:
På Volvo V90 ska man vare sig kopla plus eller minuskabeln på batteriet. Det finns speciella laddanslutningar under motorhuven. Det finns en skärmdump ur instruktionsboken längre upp i tråden. Minusanslutningen är till en visshet grundad sannolikhet satt i karossen :wink:
Jag trodde att man kunde ansluta Ctekladdaren i Sense också. Om inte så har du rätt :wink:
av Xanthopteryx
SvenB skrev:
Xanthopteryx skrev:
SvenB skrev: På Volvo V90 ska man vare sig kopla plus eller minuskabeln på batteriet. Det finns speciella laddanslutningar under motorhuven. Det finns en skärmdump ur instruktionsboken längre upp i tråden. Minusanslutningen är till en visshet grundad sannolikhet satt i karossen :wink:
Jag trodde att man kunde ansluta Ctekladdaren i Sense också. Om inte så har du rätt :wink:
Det går inte tyvärr. Men å andra sidan kan man ju dölja den fint då den går på blåkrafs.
Det enda problem jag haft har varit efter någon appuppdatering då den spunkat. Radera appdata eller avinstallera och installera igen löser det om man drabbas (går att knö sig runt också men funkar inte alltid). Sedan också om man inte anslutit på länge, typ en månad eller två... så kan det verka som att den hänger sig och det inte blir kontakt och allt beter sig mysko, men bara massor av tålamod så lyckas den till slut läsa ner allt. Är ju en del poster att få ner efter två månader, en logg var femte minut...

Bilden:

Grafen är zoombar och flyttbar i tiden. Har inte tömt loggen nu på ett antal dagar så inte helt up to date.

Bild
Användarvisningsbild
av razorfish
Xanthopteryx skrev: För laddning ja =) Men här pratar vi enbart övervakning.
Helt rätt och dessutom kopplat enligt Ctek-manualen. För laddning rekommenderas plus till plus på batteriet och minus till chassit, men jag kan intyga att det laddar även med minus till minus på batteriet.
av Xanthopteryx
razorfish skrev:
Helt rätt och dessutom kopplat enligt Ctek-manualen. För laddning rekommenderas plus till plus på batteriet och minus till chassit, men jag kan intyga att det laddar även med minus till minus på batteriet.
För laddning i V90 SKALL man koppla via angivna anslutningar i motorrummet för att undvika problem då det är en del elektronik och dubbla batterier inblandade.
Användarvisningsbild
av Dex
Xanthopteryx skrev:
razorfish skrev:
För laddning i V90 SKALL man koppla via angivna anslutningar i motorrummet för att undvika problem då det är en del elektronik och dubbla batterier inblandade.
Helt rätt man kan knäcka elektroniken om man kopplar minus till minuspolen.(kan bli dyrt i slutändan)
Minus ska alltid vara till chassi på de nya bilarna.

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]

P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?