Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Eritom
Hei og gratulerer med valg av flott bil!

Jeg er enig i det meste som beskrives her, men jeg har muligens en noe anderledes kjørestil...

Min V90 er nå 3 mnd gammel, den har fått kjøre 15175km på den tiden og har gjennomsnittlig forbruk på 0,75 siden den var ny ifølge kjørecomputeren. Har fått den ned i 0,55 på langturer på landeveien (80-90 sone). Men i 120-130 så begynner bilen å bruke litt mer drivstoff ;-) itillegg lar jeg bilen gå mye på tomgang nå på vinteren for å ha varm kupé.

Lykke til med valg av utstyr! For min del er feks HUD, adaptiv cruise, land assist pilot assist, utstyr jeg kunne klart meg uten... har dette idag, men bruker det ikke eller irriterer meg... adaptiv cruise tilpasser seg jo bilen foran, men jeg vil nærme før jeg kjører forbi... har kanskje en litt mer aggressiv kjørestil... Jeg ville heller hatt glasstak, minimum 20" og eksteriør styling. Ellers mener jeg at sub er must om man ikke kan velge B&W til typ 25k ekstra...
av Johanu71
Hej
När allt funkar så är det en toppen bil. Tyst, stark och komfortabel. Hyggligt snål med mycket inneboende körglädje....men...
när det krånglar så krånglar det. Jag har inte vibrationsproblemet som många andra har, tack och lov.
Men jag har ett jävla gnisslande från bromsarna i låg fart, jag har en vänster bakdörr som sitter snett från fabrik, jag har ett skramlande oljud från belysningskonsollen i taket fram. OCH! jag har haft otroligt mycket mjukvarufel.
Det är en MY2017, uttagen April 2017. Kör rätt mycket och den har idag gått 4 500 mil. På dessa mil så har den stått på verkstad inte mer än 9 gånger utöver ordinarie service.
1.De har inte löst problemet med bromsarna än som har funnits från dag 1
2.De har inte löst den sneda dörren än trots upprepade försök. Återstår ett dörrbyte som är på G.
3.De har fixat skramlet flera gånger men det kommer tillbaka varje gång. Nu har de haft sönder några fästen till slut så ett byte av konsoller och innertak är på G.
4.De har uppdaterat mjukvara flera gånger utan att det blir riktigt bra. Jag har haft problem med GPS/Karta som hänger sig, klimatkontroll som lägger av, instrumentering som slocknar helt under färd, batteriladdningsproblem, problem med bältesvarnare som varnar konstant, backkamera som lägger av, P-sensorer som lägger av m.m. och det allvarligaste. Motor som lägger av under färd!!! Har drabbat mig två (2) gånger på motorväg i 120km/h att ALLT slocknar inkl. motor. Bara att linka in till vägkanten och stanna så gått det går utan att bli påkörd.
Bilen har blivit bärgad till verkstad fyra (4) gånger sen den var ny och varje gång så uppdaterar man mjukvara och lovar att det skall funka, vilket det gör ett tag men sedan dyker det upp något skit igen.

Jag har kört tjänstebil i snart 20 år och har väl kört ca 8-9 tjänstebilar i ca 90 000 mil grovt räknat. Jag har på den tiden aldrig åkt bärgare med någon bil. Senaste bilen, en MY15 XC70 D4 AWD gick 15 000 mil utan en dag på verkstad utöver service.

Nää Volvo, V90 är den SÄMSTA bil jag någonsin haft. Fin bil när det funkar men...
Jag kan inte klaga på servicen jag fått hos ÅF. De har ställt upp varje gång, hela tiden och verkar uppriktigt ledsna förr allt strul men de har inte lyckats lösa problemen trots att de försökt vända ut och in på sig själva. Om man dessutom som jag ligger ute på vägarna jämt så har jag inte tid att hela tiden åka in och hämta lånebil var och varannan dag. Är så trött på denna bil så jag spyr snart. Men två år till får jag väl dras med skiten om de inte lyckas skapa en mjukvara som funkar, (hur jävla svårt skall det vara).
Dessutom så kommer ju nästa bil att bli en likadan om inte våra avtal ändras, jag bävar.
av erikgxx
Man blir ju lite konfunderad när man läser detta. Känns då bra att min bil levereras nästan ett år efter Johanu71:s bil.
Förhoppnings börjar Volvo få ordning på saker och ting nu snart..... Underligt att man inte läst mer om denna typ av problem här, eller är forumet så Volvo lojala? Eller, kanske är det ett måndagsexemplar?
av Xanthopteryx
erikgxx skrev:Man blir ju lite konfunderad när man läser detta. Känns då bra att min bil levereras nästan ett år efter Johanu71:s bil.
Förhoppnings börjar Volvo få ordning på saker och ting nu snart..... Underligt att man inte läst mer om denna typ av problem här, eller är forumet så Volvo lojala? Eller, kanske är det ett måndagsexemplar?
Man kan alltid ha otur, oavsett märke. Det absolut viktigaste är att man få hjälp.
av uniformerad
Xanthopteryx skrev:
erikgxx skrev:Man blir ju lite konfunderad när man läser detta. Känns då bra att min bil levereras nästan ett år efter Johanu71:s bil.
Man kan alltid ha otur, oavsett märke. Det absolut viktigaste är att man få hjälp.
Skulle säga att Johanu71 har ovanligt mycket problem, och med så omfattande problem som inte verkar åtgärdas korrekt så skulle i alla fall jag överväga ett återköp.
av Johanu71
Nog är det ovanligt mycket problem med min bil, men jag kan inte klaga på ÅF, de har verkligen försökt lösa problemen.
Sen att de inte lyckas vet jag inte vad det beror på. Det som varit allvarligast är ju motorstoppen i full fart men det har inte återkommit.
Senaste budet efter ett möte på verkstaden idag igen är att den nu skall in om 14 dagar.
De skall då byta;
1. Vänster bakdörr (de byter ut hela dörren)
2. Innertak och belysningskonsol (helt nytt tak inkl. konsoler)
3. Helt ny "onboard computer", d.v.s. de kommer att byta hela/alla datorer i bilen inkl. ny kabelstam. (faan vet vad det kostar för dem).

Allt går på garanti, men surt som faan är det ändå att plocka ut lånebil igen. Senaste lånebilen hade dessutom vibrationsfelet och den fick jag åka in och byta efter en dag.

Nu får jag åka en helt ny fullsmetad XC60 i en vecka som plåster på såren. Vi har diskuterat återköp, men det är en leasingbil och det är inte jag som bestämmer utan min arbetsgivare och de säger att så länge garantier gäller och ÅF försöker lösa problemen så kör man på.
ÅF har ju löst alla fel med sina uppgraderingar men nya fel har kommit därför byts nu datorerna ut som sista åtgärd. De gnisslande bromsarna är tydligen ett känt problem och det kommer man att lösa längre fram säger man och dörren och innertaket byter man ju ut också så att kräva återköp funkar visst inte. Kanske om allt skit är kvar igen efter den kommande verkstadsturen.

Nää...jag hävdar fortf. att detta är den SÄMSTA bil jag haft. Men det är klart, det gäller ju detta exemplar. Kört flera felfria Volvobilar genom åren så det är inte märket i sig jag har synpunkter på. Men det verkar som min bil verkligen verkar vara byggd en måndag.

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]