Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Måste bara fråga vad som menas med "automatiskt helljus" i den här tråden. Jag förutsatte att det bara var detta enkla med att växla mellan hel- och halvljus men det är det kanske inte?

Finns ju även modernare versioner av automatik baserat på adaptiv maskning av ett matrisbaserat helljus i grunden. Mycket intressant åtminstone på pappret och som koncept, aldrig testat detta och det vore spännande att höra hur det funkar. Ev en annan tråd kanske?
Den adaptiva maskeringen fungerar fint. Det är väl bara avbländningen i vissa situationer som inte är 100 procentig.
När man kör bakom någon el möter någon på nära håll maskeras bilarna framför väldigt bra och ljuset/skuggan följer bilen. Det fungerar mer bra än dåligt.
Ställde ganska snabbt in det adaptiva till "snabb" och blev av med de flesta blinkningarna. Dock upplever jag att jag bländar bilar som står i korsningar och ska svänga in på min väg, dvs den klarar inte av att identifiera en bredsida av en bil. Sedan verkar färgtemperaturen på mötande strålkastare ha någon form av inverkan, smutsiga halogenlampor och halogenisar med jordfel verkar inte trigga avbländningen fullt ut.
Funktionen adaptivt helljus kanske skall fungera på 2 filig motorväg men det gör den inte. Ingen inom Volvos serviceorganisation har någon som helst kunskap hur det skall resp. inte skall fungera. Rycker mest på axlarna och säger de skall kontrollera det.

Mina egna reflektioner är att det är ett antal parametrar som styr.
1. Igenkänning av vägskyltar styr till viss del funktionen. Kör du på ordinarie motorväg och indikatorn i displayen visar en 110 skylt är funktionen inhiberad. Kommer ett vägarbete och kameran läser av 90 eller lägra fungerar det. Ibland.
2. Jag har integrerad navigation och jag får ibland en känsla att även den är med och påverkar då jag kört 1 + 2 vägar med 110 och då fungerar systemet från fall till fall.
3. Av min körning på 2-filig motorväg skyltad med 110-uppåt har den adaptiva funktionen fungerat i 0,5% av tiden vilket jag tror varit ett misstag av systemet. Fullt av/på fungerar relativt frekvent.

Generellt tycker jag systemet uppvisar stora brister i förhållande till andra bilar jag kört med adaptivt helljus. Missar ofta att blända av eller anpassa ljuset till mötande vid möte rakt framifrån på avstånd ner till 150-200 meter. Fungerar bäst om man möter bil i kurva oavsett höger eller vänster.
Ofta lång tid mellan man sätter på funktionen innan någon form av reglering sker, anpassat ljus eller av/på.
Fisch skrev:Tror de menar de vanliga strålkastarna med automatisk av/på funktion av helljuset. Jag har de dynamiska helljusen på min bil och jag tycker det funkar fint. Mycket bättre än i min tidigare A6 allroad.
Hur upplever du det?
Jag upplever det som att den släcker helljusen och sedan vevar runt med halvljusen, vilket gör att omgivningen inte blir särskilt mycket upplyst jämfört med helljusen påslaget. På exempelvis motorväg över cirka 80 km/h (inte en fix hastighet utan lite varierande) så slutar dynamiken helt och det är bara på och av som gäller, även om jag bara möter eller kommer ikapp EN bil.
Tråkigt att läsa att många upplever funktionen hos Volvo och andra bilar så dålig.

På min nu drygt 6 år gamla BMW 530 (F11) fungerar det mycket bra. Jag hara hel/halv-ljus xenon. Bilen bländar av då jag kommer i kapp andra. Inga problem att köra på motorväg. Den är ganska känslig att blända av så att till och med stora vägskyltar som reflekterar bra uppfattas som andra bilister. Det är ytterst sällan jag får en blink mot mig. En gång bländade den inte av pga mycket stark vänsterkurva så min ljuskägla bländade bara skogen.

Vid skymning då himlen fortfarande är lite ljus har min bil svårt att automatiskt välja helljuset. Beror säkert på att sensorn är så känslig.

Vänligen Näckrosen
Fisch skrev:Dynamiska helljusen rör sig hela tiden. Vid mötande trafik så riktar de om ljuskäglan och eller släcker vissa partier.
De dynamiska LED ljusen fungerar mycket bra tycker jag.
Mycket bättre än någon typ av xenon lysen.(fastän xenon är ganska ok)
Blir nästan som dags-ljus fastän vägbanan är blöt och det är mörkt.
Det är en fröjd att köra i mörkret.
Slipper kladda med hel/halvljus hela tiden.(man blir trött på det)
Jag undrar bara om framförvarande bilar tycker det är konstigt att det lyser upp vid vardera sidan om dem och långt upp i sidan av väg-gropen.
Ljusen jobbar ju hela tiden släcks vissa sektioner och riktas om beroende på mötande trafik m.m.(ser lite konstigt ut innan man blir van)
Mötande trafik undrar nog vad som pågår. :)
Synd om dem som har vanliga halogen,( typ stearin ljus).
Bästa ljusen hittills jag testat. :)

Jag förstår din känsla, jag kä[…]

Generator laddar ej batteriet

Gött, började hastighetsmätaren fun[…]

Hej! Tänkte ge mig på att byta kamrem o[…]

Verkar rent generellt vara dålig/obefintlig […]