Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70_2005
En D4:a är FWD eller är det AWD?

En begagnad D5:a skulle ju kunna vara intressant? På Blocket just nu finns ju en drös D5:or för runt 500000:-, för 600000:- kan du få en begagnad T6:a.

Alternativt säljs det just nu nya XC90 T5AWD (250hk) Inscription 7-sits loungepaket, teknikpaket, klimatpaket VOC, metallic, smartphone int. för 599900:-.

Annars är det generellt en del kampanjer nu november ut. Vinterdäck 4900:- (istället för typ +20000:-) och för paketen är det tre för två (typ ska man ha Teknikpaket och klimatpaket VOC ingår Lounge alt. teknikpaket pro, klimatpaket VOC så ingår Lounge Pro). Så för mig blev det så att när jag la till Lounge Pro gick faktiskt totalpriset ner ett par tusen. Vinterdäcken verkar inte Bygg-Volvo ha fattat priset för så lägg inte till dom där utan plussa på 4900:-.
av Simonek11
D4 Avd, har kollat på begagnade men vill inte ha de som är tillverkade 2015 och 2016 pga barnsjukdomar, bilar från 2017 är så pass dyra att jag köper hellre helt ny.
Jag vet om kampanjer därför vill jag beställa innan sista november.
Var hittade du en t5 för det priset ?? Beställde du sådan? Jag är orolig att t5 blir ganska törstig, i en v90 verkar den snitta runt 1l/mil
Är det någon på forumet som har Xc90 t5 och kan berätta om förbrukningen och annat?
av V70_2005
Simonek11 skrev:D4 Avd, har kollat på begagnade men vill inte ha de som är tillverkade 2015 och 2016 pga barnsjukdomar, bilar från 2017 är så pass dyra att jag köper hellre helt ny.
Jag vet om kampanjer därför vill jag beställa innan sista november.
Var hittade du en t5 för det priset ?? Beställde du sådan? Jag är orolig att t5 blir ganska törstig, i en v90 verkar den snitta runt 1l/mil
Är det någon på forumet som har Xc90 t5 och kan berätta om förbrukningen och annat?
Jag har inte koll på bränsleförbrukningen, jag kör 1500-2000mil/år och tänkte att det inte gör så stor skillnad i totalkostnaden. Ville ha en bil som gick bättre än bra att köra om med och tog en T6.

I princip alla som har tjänstebil verkar ta en diesel (vet inte riktigt varför, men det är säkert ekonomiskt fördelaktigt) så jag resonerar att när det är dags att sälja om förhoppningsvis många år kommer en bensinare vara lite "unik" (på ett positivt sätt). Men vi får se...

PM'ar en länk till T5 erbjudandet. Det var begränsat antal och med snabb leverans så jag antar att dom har beställt dom redan men det kan finnas möjlighet att fortfarande anpassa ifall man vill. Däck för 4900:- borde ingå dock då det trots allt är en ny bil (https://www.volvocars.com/se/erbjudanden)
Då är bilen beställd idag: D4 Awd 7 sits, alla paket (ej PRO)drag, vinterhjul Nokian 19 tums, Tonade rutor, drag, backkamera, sportratt, Osmium grå, svart inredning.
Har redan bestämt mig att ändra till Electric silver.
Tacka allihopa för hjälpen.
Något annat viktig som jag har missat??
Användarvisningsbild
av fjohan82
Simonek11 skrev:Då är bilen beställd idag: D4 Awd 7 sits, alla paket (ej PRO)drag, vinterhjul Nokian 19 tums, Tonade rutor, drag, backkamera, sportratt, Osmium grå, svart inredning.
Har redan bestämt mig att ändra till Electric silver.
Tacka allihopa för hjälpen.
Något annat viktig som jag har missat??
Låter som en trevlig bil! :-)-)
Jag hade lagt till:
Förberedelse tröskeldekor belyst. Som jag har förstått så är det kabelsatsen i bilen om du senare vill montera running board och få dess belysning. Kostar bara 100:-.
Stänkskydd bak och fram, ett tillbehör som sparar mycket på bilen. 1860:- på bygg-sidan.
Bärkassehållare i bagaget, bra så inte matkassarna välter. 900:-.

Hade även övervägt tonade rutor, elfällbara nackstöd och klimatanläggning tredje sätesraden. Det sista om det ofta kommer åka någon där.
av V70_2005
Kul! Min låste sig direkt så det gick aldrig att ändra. Men om det går borde du ta parkeringssensorer fram (eller ingår det i teknikpaket?) och 360 kamera (verkar jättebra men jag har inte testat).

Paketen: är det teknik, lounge och klimat VOC?

Edit: är det en momentum? Väljer man till business advanced paket för att få 12,3 istället för 8’’ instrumenteringsskärm?
Senast redigerad av 1 V70_2005, redigerad totalt 0 gånger.
av dfa
Det är ju riktigt bra kampanj på paketen och vinterhjul just nu och fram till 30 Nov, så helt rätt att slå till!

Om du fickparkerar ofta och det ryms i budget hade jag övervägt parkeringskamera 360 eller iallafall parkeringskamera bak.
av Simonek11
Parkeringssensorer fram ingår i klimapaket, tog med parkeringskamera bak och tänkte att det borde funka utan kamera 360.
Det blev inscription, fick också offerten på momentum, business adv med skinn som var typ bara 15 ' billigare.
Det är sant med erbjudande, 20' för klimaVoc,Loungepaket och Teknikpaket känns riktig prisvärd. 4900 kostar 18 tummare med Pirelli däck, jag ville ha 19 Nokian och dem kostar lite mer.
av V70_2005
Det låter som en fin bil som har det absolut viktigaste + en del extra! Jag hade övervägt 360°kameran då jag inte tror att den går att montera i efterhand, den verkar kosta 5000:- extra.

T.ex. smartphone integration verkar gå att lägga till i efterhand så där kan du känna dig lite fram. Kostar nu 2900:-, eftermontering är oklart vad det kostar men verkar inte så omfattande.
Användarvisningsbild
av sony
360 cameran och HUD är ett mpste för mig. Hir bra som hälst.
Säkra bakluckan vid frakt?

Krok kanske fungerar? Screenshot_2025-08-10-15-38-[…]

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Som Volvo fantast har jag tyvärr gett upp p&a[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]