Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jcartel skrev:Hur är det, ”Behåll klimatkomfort”, kräver det att nyckeln är kvar i bilen?

Allt står i manualen :-)-)
"Behållande av klimatkomfort stängs av om bilen låses utifrån för att inte använda restvärme i onödan. Funktionen är tänkt att användas för att behålla klimatkomfort när förare eller passagerare är kvar i bilen."
Micce1980 skrev:
jcartel skrev:Hur är det, ”Behåll klimatkomfort”, kräver det att nyckeln är kvar i bilen?

Allt står i manualen :-)-)
"Behållande av klimatkomfort stängs av om bilen låses utifrån för att inte använda restvärme i onödan. Funktionen är tänkt att användas för att behålla klimatkomfort när förare eller passagerare är kvar i bilen."
Lås alltså bilen inifrån. Då borde det vara löst? Kan ungen inte ha någon pinne som når låsknappen? :-p
Hur länge är du borta när du lämnar på förskolan? Det hinner väl inte bli så kallt den korta tiden? Då kan du ju låsa bilen.
Låt bilen vara på, men lämna den olåst ifall något oförutsett skulle hända ditt barn, då kan ju alltid någon förbipasserande rycka in.
Är det bara jag som aldrig skulle lämna min bil olåst? (låta nyckeln ligga kvar) Spec om man har ett litet barn i bilen..

Man vet ju aldrig vem som står och lurar bakom hörnen och får för sig att ta bilen, spelar ingen roll om man har VOC, alla personer är inte medvetna om den tekniken.

Om det inte är för mycket begärt så ta med grabben ut så länge eller stäng av som de andra säger, värmen behålls.
snowi skrev:Är det bara jag som aldrig skulle lämna min bil olåst? (låta nyckeln ligga kvar) Spec om man har ett litet barn i bilen..
Man vet ju aldrig vem som står och lurar bakom hörnen och får för sig att ta bilen, spelar ingen roll om man har VOC, alla personer är inte medvetna om den tekniken.
Om det inte är för mycket begärt så ta med grabben ut så länge eller stäng av som de andra säger, värmen behålls.
Instämmer, låst eller ej så skulle jag aldrig lämna mitt barn sådär. Det är säkert ingen fara i det här fallet MEN man vet fan aldrig.
EbbevonVolvo skrev:
grillchips skrev:Det är väl även precis jätteolagligt att göra detta?
Är det inte lag på max en minuts tomgångskörning?

Jag får kämpa med mina demoner varje gång jag ser någon som lämnat bilen med motorn igång. :evil:
Samma här..
Speciellt om det är t.ex vid skola eller dagis där massa ungar vistas. Viljan att gå och öppna dörren, stänga av bilen och kasta ut nyckeln i skogen är stor!
Bild
Vad skulle man ha för nytta av att ha S/S på en bil, och sedan låta den stå på tomgång utanför en förskola när man lämnar ett barn?
Detta med värme i bilen under den korta tiden, någon minut, när man lämnar ett barn på förskolan kan väl inte vara ett problem, stäng av och lås den. Däremot så är de olagligt med tomgångskörning längre tid samt lämna bilen obevakat så någon annan kan köra iväg med bilen om man har den igång t.ex.
http://www.dagensjuridik.se/2013/02/lam ... till-boter

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]