Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ragge1 skrev:jag vill helre har varvräknare än motortemperaturmätare

men varför kommer visa bilar med 8''
Beror på vilken utrustningsnivå man har valt.
Enda sättet att få både varvräknare och tempmätare är väl 8" och en bil med automatlåda, som på bilden ovan...?
barcusmrandt skrev:Vad ska du ha den till?
Ibland känns det bra i smällkalla vintern att veta att motorn är uppe i temperatur innan man drar fullgas till rödgränsen.

Men en del hävdar ju att dagens oljor är så bra att det är bara är att varva till 7000 rpm även om oljan ligger på -35 grader i motorn. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
VolvoB20 skrev:
Ibland känns det bra i smällkalla vintern att veta att motorn är uppe i temperatur innan man drar fullgas till rödgränsen.

Men en del hävdar ju att dagens oljor är så bra att det är bara är att varva till 7000 rpm även om oljan ligger på -35 grader i motorn. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

En sak till är att man ser att termostaten fungerar som den ska. Sedan hade jag gärna haft en oljetempmätare med.
Jonathan81 skrev:
VolvoB20 skrev:

En sak till är att man ser att termostaten fungerar som den ska. Sedan hade jag gärna haft en oljetempmätare med.
Körde en ny bil utan temperaturmätare i Nevada/Bergen. Var helkass med bara varningsmeddelande om att motorn är överhettad och man måste stanna omedelbart lite nu och då.

Hade bilen haft en tempmätare hade man ju sett när det sticker iväg och man kan lugna ned sig lite och köra lungt ett tag, istället för att det blir tvärstopp när det är överhettning.
av AndS
Man kan väl konstatera att Volvo inte tänkt till:
* 12" instrument saknar t.ex. tempmätare trots att det bör finnas plats
* 8" med automat har varvräknare och tempmätare
* 8" med manuell saknar varvräknare men har tempmätare

Ser inte logiken mera än att enbart design fått bestämma utseendet. När man nu har "displayer" varför inte nyttja dem och göra det konfigurerbart vad man vill se, själv har jag tagit bort att tjafs som bara stör körningen. Givare finns garanterat på alla modeller för det behövs för motorstyrning, mm.
Användarvisningsbild
av ersj
AndS skrev:Man kan väl konstatera att Volvo inte tänkt till:

Ser inte logiken mera än att enbart design fått bestämma utseendet. När man nu har "displayer" varför inte nyttja dem och göra det konfigurerbart vad man vill se, själv har jag tagit bort att tjafs som bara stör körningen. Givare finns garanterat på alla modeller för det behövs för motorstyrning, mm.
Min D3 automat med 8" har inte varvräknare. Saknar den ibland. Varvräknaren är som synes med i manualen så borde egentligen höra med Volvo varför den saknas.
AndS skrev:Ma

Det där kommer bli spännande Bild kikar visserligen inte så mycket på varvräknaren i min opel heller men då hör man motorljudet mer än jag tror man kommer höra i V90n.

Tapatalking with my Samsung S7
ersj skrev:
AndS skrev:Man kan väl konstatera att Volvo inte tänkt till:

Min D3 automat med 8" har inte varvräknare. Saknar den ibland. Varvräknaren är som synes med i manualen så borde egentligen höra med Volvo varför den saknas.
Har sett ett flertal bilar med 8" vid lite sökningar som inte heller har varvräknare, annars ser de precis ut som på bilden i instruktionsboken...
Denna har bara tankmätare och visning av valt växelläge till vänster om hastighetsmätaren.
volvo_v90_d3_provis_2017_02.jpg
volvo_v90_d3_provis_2017_02.jpg (85.5 KiB) Visad 949 gånger
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]