Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det händer mig när jag ska använda knapparna, t.ex. koppla från acc med knapp är det lätt och även trycka till vänsterpil om du håller ratten med "åtta-grepp" eller som också kallas "tjugo i xxx".
När jag var ute och körde i går, kollade jag på detta. Förstår inte hur man kan trycka fel. Är lite tveksam till funktionen dessutom.
SvenB skrev:När jag var ute och körde i går, kollade jag på detta. Förstår inte hur man kan trycka fel. Är lite tveksam till funktionen dessutom.
Funktionen är jätteskön när man åker i tättbebyggt område!
30-40-30-50-... särskilt med skyltavläsningen. Då är max 30, sedan 40, sedan 30, sedan 50. Så man inte råkar glida iväg.
Tänk på att varje km/h ökar risken för allvarlig skada eller dödsfall markant! Och jag vill då helst inte köra på någon, vare sig barn eller vuxen.
SvenB skrev:När jag var ute och körde i går, kollade jag på detta. Förstår inte hur man kan trycka fel. Är lite tveksam till funktionen dessutom.
Är ju bara att trycka pil vänster en gång så blir speedlimt aktiverad, så nästa gång du aktiverar farthållaren så blir det speedlimit istället.
Jag kör till 99% med ACC eller med PA.
Vad är det som är svårt att förstå med att om man hanterar knapparna med tummen och dessutom håller i ratten med vänsterhand?
Problemet ar att knapparna sitter for langt ut mot sjalva ratten. Nar jag tar tag och skall tex svanga en skarp svang sa trycker jag ner den av misstag bara genom att ta tag runt ratten. Konstigt nog har jag kommit at speed limiter ett 20-tal ganger av misstag men knappen for att byta musik-spar bara tva ganger.
Jo det har givetvis betydelse hur man håller ratten. Jag håller uppenbarligen inte på sådant sätt att jag kommer åt Speed Limit. Dessutom använder jag inte Speed Limit, det kan också ha betydelse. :wink:
Tummen mitt i handen? Googlade "steering wheel hand positioning" och kan konstatera att 90% av personerna pa bilderna haller handerna som jag. Dvs precis dar knapparna ar. Har hittills inte sett en enda bild dar nagon haller tummarna pa utsidan ratten.
Googlade jag med. Racetwin har rätt. Man skall tydligen ha händerna 9 och 3 "The new way". 10 och 2 som jag brukar hålla ibland, är "The old way", och är tydligen farligt.
Men ofta håller jag 4 och 8. :wink:

https://www.expressen.se/motor/haller-d ... -helt-fel/

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]