Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

trumskolan skrev:Däck märkta VOL är däck gjorda för Volvo och dessa har nödvändigtvis inte dämpmatrial i sig..
Prielli har däck som är 18 med dämpning.
Jag skall kolla dem imorgon på bilia.
Dock jäkligt dyra. 11000 för 4 däck :(
På bilia kallade dom dessa "silencer"
Dessa skall göra att ljudet inte transporterar in i bilen på samma sätt. Ludet i db är ju mätt utifrån och där är inte däcken extremt tysta..
Jag har 245/45-18 PRIMACY 3 green X 71 db och dom står jag inte ut med på motorväg...
Finns ju däck utan dämpmassa som har 67-68 db i mätvärde.
Kanske hugger något av dessa.
Hittar ingen riktig info eller test av Pirelli däcken..
Jag trodde Primacy 3 var ett ganska tyst däck. Du har dessutom en ganska måttlig dimension, inga 21"...
dB som uppges verkar inte stämma så bra med vad som är tyst.

Är däcken utslitna eller vill du bara ha en tystare bil?
perhall skrev:
trumskolan skrev:Däck märkta VOL är däck gjorda för Volvo och dessa har nödvändigtvis inte dämpmatrial i sig..
Prielli har däck som är 18 med dämpning.
Jag skall kolla dem imorgon på bilia.
Dock jäkligt dyra. 11000 för 4 däck :(
På bilia kallade dom dessa "silencer"
Dessa skall göra att ljudet inte transporterar in i bilen på samma sätt. Ludet i db är ju mätt utifrån och där är inte däcken extremt tysta..
Jag har 245/45-18 PRIMACY 3 green X 71 db och dom står jag inte ut med på motorväg...
Finns ju däck utan dämpmassa som har 67-68 db i mätvärde.
Kanske hugger något av dessa.
Hittar ingen riktig info eller test av Pirelli däcken..
Jag trodde Primacy 3 var ett ganska tyst däck. Du har dessutom en ganska måttlig dimension, inga 21"...
dB som uppges verkar inte stämma så bra med vad som är tyst.

Är däcken utslitna eller vill du bara ha en tystare bil?
Har jag missat nått, men "jäkligt dyra" ? 245/45-18? 11000 kr för 4 däck, låter otroligt billigt för att vara hos en Volvohandlare :shock:
Jag vill att bilen blir lite tystare inte ha en annan tystare bil... ;)
Däcken är helt nya. min bil har gått 200 mil.
Skillnad på däck och ljud in i kupe finns ju..
Först tänkte kag köpa 17 och sätta på men bilen är typad med 18 ( D4 miljö) Vet inte på vilket sätt det kan ställa till problem om man fuskar med det?
Men om era erfarenheter säger ingen skillnad på pirelli med dämpmassa så känns det ju som att kasta pengar i sjön..
Får titta på andra 18 som är lite tystare..Finns ju vanliga däck som 3-4 db tystare än mina primacy 3. Måste göra viss skillnad..
Ge mig gärna tips om någon har erfarenhet av bra tysta däck..
trumskolan skrev:Jag vill att bilen blir lite tystare inte ha en annan tystare bil... ;)
Däcken är helt nya. min bil har gått 200 mil.
Skillnad på däck och ljud in i kupe finns ju..
Först tänkte kag köpa 17 och sätta på men bilen är typad med 18 ( D4 miljö) Vet inte på vilket sätt det kan ställa till problem om man fuskar med det?
Men om era erfarenheter säger ingen skillnad på pirelli med dämpmassa så känns det ju som att kasta pengar i sjön..
Får titta på andra 18 som är lite tystare..Finns ju vanliga däck som 3-4 db tystare än mina primacy 3. Måste göra viss skillnad..
Ge mig gärna tips om någon har erfarenhet av bra tysta däck..
Continental ContiPremiumContact 17", standardfälgar, V90 AWD uthämtad nu i september, med akustikrutor.
Jag är känslig för vägljud, buller med mera men dessa upplever jag inget speciellt jobbigt med. Har inte jämfört med några andra men som sagt, inte reagerat över att de skulle varit högljudda.
Har svårt att tro att det där däcket är så tyst, har alla Dunlop Sport Maxx RT2 dämpmassa?
Däck för 300 km/h bullrar mer än däck med lägre maxhastighet.
Dunlop är ett kvalitetsdäck men detta är ett sportigt snarare än komfortorienterat däck.
För bästa komfort skulle jag nog välja ett annat.
Borde finnas nåt test i TYskland...

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]