- fre 12 maj 2023, 09:31
Det var äkta tråd-arkeologi som inträffade här...
V90 Cross Country 2018 T5 AWD
Moderator: Moderatorer
AnteHag skrev: ↑sön 17 sep 2017, 15:25 HejNu var detta länge sen men har du provat med 98 Oktan . Jag har läst att den har en kompression på 12 punkt något När den går på gas men din bil kanske inte ställer ner kompressionen när du enbart tankar Bensin. 95 oktan sägs klara av upp till 12,1 . Men det är kanske på gränsen . . Gasen kan vara på 130 oktan
Har kört 1600 mil med min V90 T5 Bi-fuel nu och har inte kört på gas sedan bilen passerade ca 800 mil. Bilen hoppar och rycker och har till och med stannat några gånger. Haft den inne på felsökning och uppdatering flera gånger utan att den blir bättre. Tråkigt då jag väldigt gärna hade velat köra på gasen för miljöns skull.
Skaffade en app direkt när jag köpte bilen och dokumenterade både gas och bensin och kom fram till att kostnaden blev ca. 12,50kr/mil för bränsle. Då kördes de flesta milen på gas men bensin blandas in på automatik av bilen vid tex. start och kick-down m.m. enligt min servicetekniker...det vill säga att bilen drar en del bensin även när du kör på gas.
Vid körning på enbart bensin som jag kör på nu drar bilen 0,93l/mil enligt färddatorn. inte mätt i verkligheten.
Låter som jag borde vara väldigt missnöjd med denna bil och angående gasen så är jag det, men resten av bilen är jag supernöjd med. Skön att köra, pigg, snygg och ny fräsh modell.
Rekommenderas trots allt och hoppas du inte har lika otur som jag med gasdriften bara.
Andersljungberg skrev: ↑fre 20 dec 2024, 18:59Den pumpar väl in bensin för att kyla ner motorn . Kanske också för prestandans skull Det sägs att gasen inte någon som helst nedkylande effekt och att det blir varmare än med bensin . Observera Det verkar som att vanlig naturgas faktiskt är billigare än biogasAnteHag skrev: ↑sön 17 sep 2017, 15:25 HejNu var detta länge sen men har du provat med 98 Oktan . Jag har läst att den har en kompression på 12 punkt något När den går på gas men din bil kanske inte ställer ner kompressionen när du enbart tankar Bensin. 95 oktan sägs klara av upp till 12,1 . Men det är kanske på gränsen . . Gasen kan vara på 130 oktan
Har kört 1600 mil med min V90 T5 Bi-fuel nu och har inte kört på gas sedan bilen passerade ca 800 mil. Bilen hoppar och rycker och har till och med stannat några gånger. Haft den inne på felsökning och uppdatering flera gånger utan att den blir bättre. Tråkigt då jag väldigt gärna hade velat köra på gasen för miljöns skull.
Skaffade en app direkt när jag köpte bilen och dokumenterade både gas och bensin och kom fram till att kostnaden blev ca. 12,50kr/mil för bränsle. Då kördes de flesta milen på gas men bensin blandas in på automatik av bilen vid tex. start och kick-down m.m. enligt min servicetekniker...det vill säga att bilen drar en del bensin även när du kör på gas.
Vid körning på enbart bensin som jag kör på nu drar bilen 0,93l/mil enligt färddatorn. inte mätt i verkligheten.
Låter som jag borde vara väldigt missnöjd med denna bil och angående gasen så är jag det, men resten av bilen är jag supernöjd med. Skön att köra, pigg, snygg och ny fräsh modell.
Rekommenderas trots allt och hoppas du inte har lika otur som jag med gasdriften bara.