Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jcartel
#1195912
Angående miljöaspekten så ska man komma ihåg att den enda miljövänliga bilen är den du aldrig köper.
Att behålla en redan befintlig bensinbil några år extra har en större positiv miljöpåverkan än att byta bort en tre år gammal bil för en ny elbil pga koldioxidutsläpp och annat förknippat med att tillverka en ny bil, eldriven eller ej.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1195913
jcartel skrev:Angående miljöaspekten så ska man komma ihåg att den enda miljövänliga bilen är den du aldrig köper.
Att behålla en redan befintlig bensinbil några år extra har en större positiv miljöpåverkan än att byta bort en tre år gammal bil för en ny elbil pga koldioxidutsläpp och annat förknippat med att tillverka en ny bil, eldriven eller ej.
Inte så många som skrotar sin 3-år gamla bil eller hur tänker du?
Användarvisningsbild
av jcartel
#1195916
AndreasThn skrev:
jcartel skrev:Angående miljöaspekten så ska man komma ihåg att den enda miljövänliga bilen är den du aldrig köper.
Att behålla en redan befintlig bensinbil några år extra har en större positiv miljöpåverkan än att byta bort en tre år gammal bil för en ny elbil pga koldioxidutsläpp och annat förknippat med att tillverka en ny bil, eldriven eller ej.
Inte så många som skrotar sin 3-år gamla bil eller hur tänker du?
Jag menar att om alla som idag byter bil vart tredje år istället bytte bil vart tionde år så skulle det tillverkas färre bilar.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195940
Den bil du gör dig av med går ju till någon annan. Man måste se till hela livstiden på båda bilarna..
Jämförelsen skulle vara korrekt om alternativet till att köpa ny bil var att man slängde/skrotade den andra.

Jag har också provkört Teslan, och kan till viss del hålla med om att kvalitén på vissa delar inte känns som en bil i miljonklassen. Men andra saker är överlägsna... drivlinan såklart, men också infotainment, mätare (skärmen framför ratten) och hur t.ex uppdateringar av bilen hanteras via nätet.

Vissa har klagat på byggkvalité där man t.ex kan se monteringsmissar där skarvar och liknande diffar några mm från dörr till dörr. Inget som påverkar egentligen, men även där känns det som att en så dyr bil ska vara perfekt även i inpassningen.

Lastutrymmet är enormt! Med fällda säten får man in en 90-säng!

Dragkrog för att ha släp finns inte alls (lagligt) på model S då amerikanarna inte fattar varför man skulle vilja dra släp efter en sedan. :/ De krokar som finns att eftermontera går inte att besiktiga med då bilen inte är typgodkänd med dragkrok. Model X är däremot det.. men då kostar det mer!

Batterierna verkar hålla väldigt bra i Teslan.. Flera som kört över 20 000 mil utan mer degradering än 5-6% på batteriet, och ett par exempel där bilen körts över 35000 mil där batteriet fortfarande ger över 90% av ursprunglig räckvidd.

Man väntar sig att batteriet ska ha över 80% kvar efter 84 000 mil! Alltså 840 000km... Jag tror bilarna kommer ge upp av andra anledningar innan batteriet blir problem.
https://www.teslarati.com/tesla-battery ... illion-km/
Bild
Användarvisningsbild
av jcartel
#1195943
joel80 skrev:Den bil du gör dig av med går ju till någon annan. Man måste se till hela livstiden på båda bilarna..
Jämförelsen skulle vara korrekt om alternativet till att köpa ny bil var att man slängde/skrotade den andra.
Ska inte ta upp mer utrymme med OT men vi måste väl kunna enas om att om alla bytte bil mer sällan så skulle färre bilar behöva tillverkas?
Användarvisningsbild
av joel80
#1195955
Nej, det kan vi nog inte helt komma överens om, inte om bilarna inte samtidigt får längre livslängd.

Så länge samma antal människor vill ha bil kommer det fortfarande behövas tillverkas lika många... om totala livslängden som sagt inte förlängs... men vi har redan en av de äldsta bilparker sett till snittålder på bilar i Europa, så vet inte om det är det vi vill ha?
Användarvisningsbild
av Derank
#1195960
Rätt så logiskt att om alla körde sina bilar i 10år istället för 3 så kommer det att tillverkas färre bilar. Den matematiken är ju enkel
Användarvisningsbild
av jcartel
#1195963
Det kanske du fan har rätt i haha. Erkänner mig nedargumenterad :P

MEN när självkörande bilar kommit så långt att nästan ingen behöver en egen bil utan bara vid behov använder en ur den stora bilpoolen som drar omkring och kör folk, DÅ behövs iaf färre bilar!
av Malmstroem
#1195964
Nej det är det inte. För när du säljer din bil efter tre år så kommer någon annan och använda den.

Det som i längden styr hur många bilar som tillverkas är hur länge bilarna lever, och snittantalet bilar per hushåll och antalet hushåll. Det som gjort att de senaste tre åren haft väldigt hög nybilsförsäljning är att fler hushåll har skaffat sig en andrabil.

Om förstahandsköparen har bilen ett, två eller tre år spelar lite roll om bilen sedan lever till den är 16 år.
Användarvisningsbild
av joel80
#1195984
Derank skrev:Rätt så logiskt att om alla körde sina bilar i 10år istället för 3 så kommer det att tillverkas färre bilar. Den matematiken är ju enkel

100 personer har var sin bil.. de byter bilar var 5:e år.. hur många bilar behövs?


100 personer har var sin bil, de byter bilar var 10:e år.. hur många bilar behövs?


Om bilarna i exemplen ovan håller i 20 år kommer skillnaden vara att i det övre exemplet räcker det att en fjärdedel köper nya bilar var 5:e år. (Alltså 25 nya bilar var 5:e år.)

I exemplet nedan måste hälften köpa nya bilar var 10:e år för att alla ska kunna ha en fungerande bil. Alltså 50 bilar var 10:e år. Vilket i slutänden alltså blir detsamma som om man byter ofta. Utslaget på ett par miljoner bilar kommer bytena även om de blir längre per person ändå skapa samma nybilsförsäljning oavsett exempel.


Så länge bilarna inte får ökad hållbarhet har det alltså ingen betydelse hur många gånger eller ofta vi byter bilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10

Det verkar inte gå att köpa aktier s&ar[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Vi försökte läsa felkoder via obd2 […]

Service Peugeot 107 2007

Äntligen färdig... Ska besiktigas om 14 […]

Huvvajer

Ingen aning men om man letar upp delen i sprä[…]