Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tillhör dom snåla, jag menar dom ekonomiska, och använder Biltemas variant. Det håller några månader för mig. När jag tvättar bilen, alltid handtvätt, så tar det inte många minuter att lägga på ett lager. Tycker det fungerar riktigt bra. Men jag förstår dom som inte vill eller orkar göra det själv.
Är man riktigt duktig med rengöringen före, och lägger dubbla lager så håller avrinningen en riktigt bra standard i upp mot 6 månader, över vintern tar det mer stryk.

Finns ingen anledning att köpa dyra glasbehandlingar av firma, då vem som helst kan göra det själv på typ 10 minuter, och för under en hundring. Som flera innan skrivit, bollnäs bilvård brukar ha bra kit. Du köper typ ett kit som ser ut som våtservetter, en med sprit, så du putsar rutan i små cirklar, cirka två pass. Går sedan på med behandlingen, låter det bli lite dimmingt, sedan torka av med en mikrofiberduk. Jag kör två gånger per år, brukar räcka.

Hjälpte en polare, köpte turtle wax eller vad det nu var från Jula 350ml flaska, räcker säkert till 50 behandlingar, kostade nån hundring tror jag? Det funkade också riktigt bra, men vi körde två lager.

Köper man den från Jula rekommenderar jag att handla en liter isopropanyl 99% alkohol, samt batterivatten. Blanda ca 70% vatten 30% sprit i en sprayflaska, och gör rent rutan noggrant innan. Sedan lägger man på glasbehandlingen med en mikrofiberduk eller någon dammfri trasa av något slag.

Som sagt, klart värt att lägga en kvart ett par gånger per år istället för att betala hundra, ibland tusentals kronor hos en firma, som gör i princip samma sak.
Jag beställde nån Kinakopia av Aquapel från Wish...
Hade väl inte så stora förhoppningar, det var mest för att testa, men behandlingen har hållit i ca 1500 mil. Nu har den dock börja avta ganska markant, så det blir att lägga nytt vid nästa tvätt.
Produkten kostade gratis, mot en mindre fraktkostnad, vilket jag anser vara helt okej.
Xanthopteryx skrev:Ser man några artefakter när solen lyser på som dimmor, slöjor och annat?
Med Biltemas eller Aquapel som är de jag provat, nej. Möjligtvis de första milen om man inte orkar putsa bort "dimman" ordentligt men det ger sig rätt fort på egen hand.

Rengöring före kör jag Ajax fönsterputs med ammoniak i. Verkar bita rätt bra på det mesta.. Ser ingen anledning att göra egna isopropylblandningar när det ändå i princip är det fönsterputs består av.
Xanthopteryx skrev:Ser man några artefakter när solen lyser på som dimmor, slöjor och annat?
Jag ser inget oönskat. Ser bara värmetrådarna i rutan :wink:

När du lagt Aquapel torkar du med fördel bort allt överskott med papper (jag använder dessa torkdukar av papper som ligger i en fyrkantig gulaktig plastpåse, finns på ICA) Torka torrt så noga du kan. När det inte blir bättre tar du en ren och torr microfibertrasa. Buffa upp glaset så det är riktigt blankt. Så har ja gjort i alla år. Även jag fick lite oönskade effekter i början.
Tack för intressanta kommentarer.

Jag har under tiden sedan jag skapade denna tråd, pratat med min ÅF, som i sin tur kollade med projektansvarig på Volvo.
Dom laminerade rutorna på min beställda bil har inte WGR, varför jag kommer att prova någon typ av behandling.

Tills leveransen V44 är det ju en tid, så jag har bestämt mig för att göra prov med Aquapel på den 2 år gamla Passat'en jag har nu. Idag har jag beställt detta från waxdog.se. Sen kommer jag att applicera det så snart jag hinner, gissningsvis i slutet av september.
Samtidigt ska jag försöka dokumentera både i bild och text hur resultatet blir, om någon är intresserad.

Perra83 - jag tar gärna emot din beskrivning.
Finns det någon annan som har ytterligare erfarenhet att dela med sig av, så tar jag gärna del av det.
När jag lagt Aquapel har jag:
Putsat rutorna noga med fönsterputs och mikrofiberduk. Typ två gånger per ruta och byte av trasa när den blir smutsig.
Fördelat ut medlet med påstrykaren.
Putsat upp rutorna efteråt med en ren och torr mikrofiberduk.
Jag blev inspirerad och fixade en Aquapel på min idag. Var nog i vintras jag la på sist så det hade helt försvunnit.

Tvättade bilen först som vanligt.

När det torkat ordentligt tog jag och gjorde rent rutorna med putsduk och T-röd.
Sen på med Auqapel-prylen.

Lät det torka in några minuter och avslutade sen med putsduk så att inga flammor syntes.
:)
Det enda trixet jag kan ge är att köra som ovanstående säger, någon form av sprit. Isopropanyl, T-röd eller så. På en dammfri tunn trasa, tryck hårt i små cirklar över hela rutan.

Det kommer förvåna dig hur mycket skit som kommer fastna i trasan trots att man putsat rutan på hederligt vis både två och tre gånger.

Som med allt annat, korrekt förberedelse ger bättre slutresultat.

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]

Du kan behöva nollställa dator minnet i […]