Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KetSmi
Du kan forvente at forbruket synker etter typisk 3-400 mil. Min T8 er nå 4 mnd gammel og har gått 850 mil. Forbruket (når batteriet er tomt) er merkbart lavere nå enn da bilen var ny. Om man holder seg unna motorveier er det nå ingen problem å komme godt ned på 0,7-tallet. (merk; fremdeles tomt batteri). Det som derimot overrasker mer er veldig høyt elektrisk forbruk når jeg kjører i "pure", typisk 220-250wh/km hvor en Tesla 85D ligger på 160wh/km på samme fart og distanse. Det skjønner jeg ikke.
Användarvisningsbild
av joel80
Kollar man videos på nätet brukar väl tesla-folket mer prata om ca 200wh/km? Ensdast om man kör rätt lugnt kommer man ner till 160wh/km.. rätt få av Teslaförarna på Teslaforumet lyckas med det.

De flesta snittar kring 200wh.. De som kör rätt fort ligger 10-15% över det.
Kollar man luftmotståndsvärden och jämför med en XC90 är det ju inte så konstigt att XC90 drar bra mycket mer!

Jämför istället med en Model X.. Den drar nog 250-300wh/km beroende på körsätt.. Endast om man med en sån kör väldigt snålt kommer man ner mot 200wh/km.

Hyundai Ioniq jag provkörde kan man få ner till kring 110-120wh/km! Jag körde inte snålt under min 9 mil långa provkörning och snittade på 160wh/km. Ca 4 mil motorväg i 115-120km/h samt ett gäng snabba accelerationer. :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Derank
Din T8a har samma förbrukning dag ett som efter 20k mil, glöm det där med inkörning osv, det är placebo.
Användarvisningsbild
av joel80
Derank skrev:Din T8a har samma förbrukning dag ett som efter 20k mil, glöm det där med inkörning osv, det är placebo.
Själva motorn blir inte bättre inkörd, men man lär sig bilen efter ett tag och kör den jämnare och bättre, samt att man i början kanske ofta tycker det är rätt roligt att prova gasen lite extra.

Första två tankningarna med min nya V70 2013 snittade ca 0,7l/milen.. Sen kom jag in i det lite och låg på 0,55-0.6l/milen hela ägandet igenom. (Lite mer under sommaren med husvagn såklart..)
Användarvisningsbild
av Derank
BiTu skrev:
Derank skrev:Sedan kan du skippa färddatorn. Mät förbrukningen vid pump. Finns inte en bil som visar rätt snitt på färddatorn
Min bil måste vara unik då? Slutat mäta vid pump eftersom färddatorn visat exakt samma siffror varje gång som uträkningarna.
ja din bil är unik, har haft 30blilar + och ingeg har visat rätt
Användarvisningsbild
av joel80
Vår V60 T4F visar rätt skapligt ofta. Ibland visar den t.o.m mer än vad den riktiga förbrukningen är.

Senaste 5 tankningarna har färddatorn varit som mest 2% fel. Visade 1,80l/mil efter husvagnsresa med etanol när jag sen fick 1,83 vid pump.

Tankningen innan har förbrukning i färddatorn legat på 11.5/100km och verklig 11,4/100km.
Innan dess 11,2/100km på färddatorn och 11,3 i verklig förbrukning. Egentligen spot on då min app avrundar uppåt från 11,25 och färddatorn visar 11,2 ändå upp till 11,299.
av 14700
joel80 skrev:
Derank skrev:Din T8a har samma förbrukning dag ett som efter 20k mil, glöm det där med inkörning osv, det är placebo.
Själva motorn blir inte bättre inkörd, men man lär sig bilen efter ett tag och kör den jämnare och bättre, samt att man i början kanske ofta tycker det är rätt roligt att prova gasen lite extra.

Första två tankningarna med min nya V70 2013 snittade ca 0,7l/milen.. Sen kom jag in i det lite och låg på 0,55-0.6l/milen hela ägandet igenom. (Lite mer under sommaren med husvagn såklart..)
Jag är också inne på att dagens bilar inte behöver någon inkörning utan presterar lika bra, och har i princip samma bränsleförbrukning från dag 1. Därför blev jag väldigt förvånad med min nya bil då den drar betydligt mer och har ett helt annat beteende med hur den använder elmotorn jämfört med både de hyrbilar jag har haft tidigare och den lånebil som jag kört en dryg månad.
Som sagt tidigare är det inte några problem att komma ner mot 0,7 l/mil med XC90 T8 om man inte ligger på motorväg, men jag ligger närmare 1,0 l/milen med urladdat batteri.
Användarvisningsbild
av Paglar
Alla mina tidigare bilar har gått snålare efterhand och som bäst när jag bytt dem efter 9000-12000 mil.
Det är inga stora skillnader men med årstidsvariationer borträknat så är det kanske 5% snålare efter två år och typiskt 9000 mil. Jag har inte haft några VEA-motorer innan men nuvarande V90 D5 AWD verkar kunna gå att köra snålt redan från början, om två år har jag resultatet från den bilen. Volvos färddatorer har alltid visat 5-10% för låg bränsleförbrukning, jag gissar att det har varit en medveten strategi, så nu blev jag förvånad när den nästan visade rätt i min V90, bara 2% för låg förbrukning hittills det anser jag vara inom felmarginalen.
Användarvisningsbild
av EjS
Så är det så olika. Min olje temp i växellådan var ganska hög när det gäller race på bana. Så nu har den fått en extra kylare
Bild

Då kan vi komma än längre ner i förbrukning utan ras
Bild

Om man lagt en miljon på bil spelar det väl ingen roll hur mycket den drar.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av Derank
nä, men det känns väl bättre för folk när de kan skryta för grannen att deras bil drar mindre än en moped, att de sedan lagt 500k på ett bilbyte glömmer de bort.

Hej har bytt handbromsbackar och wirar på e[…]

Kan vara något så enkelt som att centr[…]

Om tändlås är kasst ?

Vad är symtomen om tändlåset ä[…]

Hej Killen som hjälpt mig har beställt […]