Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henrik92
V90 i fråga hade all utrustning utom luftdämpningen och växelpaddlar, nypris 640" enligt handlaren. Största värdeminskningen är då gjord i deras ägo och han uppskattade att om 3 år skulle dem ge 300-350" för en sådan vid inbyte, alltså ett tapp på 170-220 på tre år.
Min V60 jag har idag gav jag 374" för och vid eventuell affär har jag då gjort en minskning på 124" på 28 månader, mycket pengar men jag hade faktiskt förväntat mig värre....

Som jag ser det så min förlust egentligen är att värdeminskningen i kronor kommer sakta ner på V60:n så småningom medans om man byter till V90 så kommer den fortsätta men bli lite större (från ~4500kr/mån till ~5500kr) beroende på inbytespris vid försäljning.

Köper folk sådana här bilar privat eller är det mer vanligt som tjänstebil?

Hur tror ni det kommer bli till höst/vår när nya S60/V60 kommer, kommer värdet på gamla sjunka mycket då? Är det någon som har erfarenhet av detta vid tidigare nylanseringar?
av Lövet
Skulle bedöma att 80-90% av V90 försäljningen går till företag.

När en ny V60 kommer innebär ett visst tryck nedåt på andrahandsmarknaden men det sker gradvis. Alla som letar efter beggad V60 kan inte lägga 200.000kr till på nya generationen. Finns alltid köpare kvar till de äldre bilarna.

För övrigt skulle jag sätta väldigt lite vikt vad en bilförsäljare bedömer inbytespriset till om 3 år när han försöker sälja en ny bil till dig. Ta det med en rejäl skopa salt.
av valln
Jag tror värdet på v60 kommer att stå sig bättre än på v90, säljaren tror jag inte är beredd att betala 300-350 kkr om tre år...Det blir ett försäljningspris på närmare 400 kkr.
av Lövet
Min poäng exakt. Vad har de bilar som Volvo sålde för 3 år sedan för 500k för inbytespris idag?
Nån som exempelvis bytt in en högspecad XC60 nyligen?
av ansjo
Lövet skrev:Min poäng exakt. Vad har de bilar som Volvo sålde för 3 år sedan för 500k för inbytespris idag?
Nån som exempelvis bytt in en högspecad XC60 nyligen?
Japp, lämnar min XC60 nästa vecka och fick 290000 i inbyte. Miltal på 5300, årsmodell 2015 och nypriset var strax över 540000. Plockade ut den i slutet på februari 2015.

Så jag stod i samma sits som TS, och visst får man väl lite kalla kårar men samtidigt lever man bara en gång. Och börjar man fundera i banorna på att byta bil så är det svårt att slå det ur hågen och backa ett par steg ;-//
av Flajjan
Om du känner att du måste ha en V90 speca och köp den bil Du vill ha med den Utrustning Du vill ha. Jag skulle byta ut mitt pi**, men den sjukt trötta försäljningschefen satte ett sista datum för när vi skulle vara överens, och tog en vecka på sig för att svara på varje mail, så han själv drog ut på tiden, telefon svarade han inte på och besök gick inte att boka, idiot.

Hur som så tittade jag på intro bilar som ett alternativ, eftersom jag inte bryr mig så mycket om utr osv, om jag måste köpa en ny Volvo, Insåg snabbt att introbilatna är ganska överprisade.
Jag fick en tidig V90 crosscountry med alla jäkla fel man kan och inte kan ha, de senare bilarna har förhoppningsvis inte lika mycket fel. - Om du Måste köpa en V90, köp Inte en intro bil, den har större risk för fel.
Jag hade inte bytt ut en av dom sista riktiga Volvobilarna mot en V90, men det är jag det - alla är olika.
:) lycka till å hoppas du blir nöjd med det du gör!
av henrik92
Min V60 är väldigt bra utrustad, saknar princip bara elstolar och jag vill ju inte att nästa bil ska ha sämre utrustning, demobilen i fråga passade därför rätt bra med tanke på att den är så gott som fullutrustad. Bygger jag motsvarande, även om jag sparar in på något så kostar den närmare 600" i bygg din Volvo, sen är där visserligen lite rabatt på det.... Man kanske kan pressa ner säljarens 520" lite till? Då blir det lite mer "värt" det att ta demobilen?
av troubleshooter
Har en tidig V90 CC, uthämtad i början på April inte haft några egentliga problem alls med den än så länge , den har rullat typ 1200 mil nu, håller dock med Flajjan att introbilarna åtminstone annonserats ut ganska högt, jag fick som privatperson totalt 12% rabatt på bilen + oförskämt bra för inbytet har jag förstått i efterhand.
av AndS
troubleshooter skrev:Har en tidig V90 CC, uthämtad i början på April inte haft några egentliga problem alls med den än så länge , den har rullat typ 1200 mil nu, håller dock med Flajjan att introbilarna åtminstone annonserats ut ganska högt, jag fick som privatperson totalt 12% rabatt på bilen + oförskämt bra för inbytet har jag förstått i efterhand.
Hämtade min CC i februari och skillnaden till vanliga V90 är så liten att jag inte såg någon risk att få en av de första utifrån det mesta är detsamma och enda besöket jag gjort på verkstad var för att kolla skruvar till krockgardiner, så livet kan vara olika och inget som strulat :D
Hur många mil jag kört vet jag inte exakt då jag kryssat bort den infon i displayen men har passerat 1000 mil.
Men visst ju mera funktioner och saker du väljer på en ny modell så ökar sannolikheten för att drabbas av barnsjukdomar.

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]