Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
Måste säga att maps slår allt idag. Jag brukar kolla färdvägen till okänd destination innan jag åker hemifrån och skriva ut en karta och dra igång mapps då jag börjar närma mig. Att blint lira på en gps funkar inte i min värld. Man måste veta ungefär vart man ska
av JES1
Det här är intressant att läsa, då jag precis kommit hem efter sisådär 600 mil på Europeiska vägar. Med undantag av ett par konstigheter när vi skulle hitta lite obskyra hotell, så upplevde jag att navigatorn valde rutter som var nästan identiska till Google maps. Använde "Snabbaste rutt" som preferens. Själv är jag mycket nöjd med navigatorn.
Är nöjd med Volvos navigation, men inte mer, anser att Garmin 590 som jag har på adventure hojen är betydligt bättre på det mesta det har hänt i Volvon att den valt vägar som jag med glädje skulle kört med hojen, små grusvägar och traktorspår 8)
av pinata
Fascinerande att Gps:erna i volvo inte har blivit bättre, undrar om de som utvecklar själva någon gång använder den. Har kört 500 mil i Europa nu och stundvis har jag varit nära att slå en skruvmejsel i gps:en då den sticker ut på märkliga omvägar. Också ganska svårt att söka snabbt speciellt när man byter/åker mellan länder. Den förra var ibland bättre/säkrare(v70) då den helt och hållet gick att styra från ratten.
av Pekå
Jag kan ge ett exempel på hur dåligt Sensus fungerar. Idag skulle vi köra från Göteborg till Halmstad. På E6an var det tvärstopp pga av trafikolycka. I Sensus värld var allt normalt inga störningar överhuvudtaget. Tom Tom i min mobil rapporterade tydligt om olyckan. OBS att det var en relativt stor olycka med långtradare inblandade. Jag vet om att man kan köra CarPlay istället. Men på något sätt så känns det inte ok att inte kunna lita på bilens egen navi. Vilken utgivare ligger bakom Sensus ?
Pekå skrev:Jag kan ge ett exempel på hur dåligt Sensus fungerar. Idag skulle vi köra från Göteborg till Halmstad. På E6an var det tvärstopp pga av trafikolycka. I Sensus värld var allt normalt inga störningar överhuvudtaget. Tom Tom i min mobil rapporterade tydligt om olyckan. OBS att det var en relativt stor olycka med långtradare inblandade. Jag vet om att man kan köra CarPlay istället. Men på något sätt så känns det inte ok att inte kunna lita på bilens egen navi. Vilken utgivare ligger bakom Sensus ?
De kanske hade missat att sända TMC? Då vet inte bilen om det.
Telefonen hämtar från nätet.
av Psyko
TMC I Sverige fungerar urdåligt, när dom väl släpper informationen så den går ut så tar dom inte bort den när det är fritt. Har sett tillfällen där vägar varit avstängda i flera dagar för att man inte uppdaterat.

Har åkt lite mellan Sverige o Danmark under sommaren och Sens us navigation har då fungerat helt perfekt, inga konstiga vägval och jag har hamnat rätt varje gång. Upplever kartan som väldigt bra och instruktionerna och det grafiska väldigt överskådligt.
Användarvisningsbild
av olsin
Psyko skrev:TMC I Sverige fungerar urdåligt, när dom väl släpper informationen så den går ut så tar dom inte bort den när det är fritt. Har sett tillfällen där vägar varit avstängda i flera dagar för att man inte uppdaterat.
Åkte från Narvik till Kiruna för några veckor sedan och då tyckte bilen att jag skulle köra via Skibotn-Kilpisjärvi-Karesuando-Vittangi-Svappavara eftersom E10 var avstängd öster om Abisko. Avstängningen var ett längre vägarbete, men definitivt ingen avstängning. En nätt omväg på 38 mil.
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning

Det finns två olika utföranden av vevax[…]