Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:Elbilars andrahandsvärde kommer sannolikt vara högre än bensin/dieselbilars. Redan nu ser man tendenser till det.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... nytt-test/

Batterierna i elbilar som säljs idag verkar bra nog att klara hela bilens livslängd.
Njae. En tesla tappar ca 45% eller om man så vill 500k på 3år

Så ekonomisk sett kan du aldrig räkna hem det.

Och de där lärrhybriderna är ju bara förkastligt.
Vilken Tesla menar du då??? De som såldes för 3 år sen har idag nästan 70% värde kvar! Det beror till stor del på att dollarn har blivit dyrare så nybilspriset har ökat.
Vissa som köpt sina bilar för 3-4 år sen har efter ett par år sålt dem till nästan samma pris.

Om du pratar om det restvärde som leasingbolagen ofta sätter så är det inte samma sak som vad bilen faktiskt är värd efter tre år.
Elbilar har inte utmärkt sig alls när det gäller lågt andrahandsvärde, det enda som varit problematiskt har varit att leasingbolagen varit fega och satt lågt restvärde på dem. Det verkliga värdet har varit större så de som haft vanlig leasing har fått tillbaka en slant vid försäljning.

Min hybrid har jag lätt räknat hem på tre år.. Troligen med stor marginal p.g.a supermiljöbilspremien. (alltså mot motsvarande V60! Att köpa en ny bil räknar man inte hem mot en begagnad så lätt!)
Motsvarande diesel eller bensinbil med runt 230hk, summum, voc, drag och alla tillbehör skulle gå på en bit över 400k, efter inräknad rabatt på 8% (som jag fick på förra dieselbilen). Hybridens nypris var på 495k, efter premien alltså 455k. Räknar vi på dina siffror att min bil av nån märklig anledning skulle rasa mer i pris än en motsvarande diesel så skulle min vara värd 495*,45 = 222k efter tre år. Jag har då betalat av 233k från 455k, ock sparat in runt 30k på soppa, och åtminstone 4-5k i skatt jämfört med dieselbilen.

Kollar du blocket efter D6or (D5 TE har inte funnits så länge) så ser du att dom håller värdet väldigt bra! Bara dom MY14 som gått väldigt långt som ligger under 300k efter tre år.
Men du hittar ingen sån för under 700k idag! Knappt under 800k! Skulle de ligga på 45% skulle man kunna köpa en sån för knappt 550k idag. Det går inte...

Sen kostande en P85D 1 094 650kr så sent som oktober 2014. Tror det ev kom en prishöjning i slutet av året.
Övriga modeller låg på unbder 870k
http://teslaclubsweden.se/de-svenska-priserna/
60 655 950
60D 691 650
85 745 950
85D 781 650
P85 866 450
P85D 1 094 650

Så priserna på de bilarna har hållt extremt högt andrahandsvärde. Helt onormalt högt p.g.a dollarpriset.

Sen tycker jag nog att Tesla egentligen är fel bil att jämföra med då det är en högprestandabil och de kanske inte följer samma prisfall som "vanliga" bilar.

Det är intressantare att kolla på hur dom nyare leaf, BMW, Huyndai och Golf klarar sig. (Där är det inga sånna extremt bra andrahandsvärden som på Tesla, utan de liknar mer ICE-bilars värdetapp.)
Tesla är ingen referensbil, kolla istället på en hybrid som Toyota Prius som har funnits på marknaden i 15-talet år om ni vill jämföra. Men samtidigt blir det också fel då förutsättningarna varit annorlunda, men vad som händer under 15-talet år framöver vet vi ju heller inte. Men Volvo säger också att bilar med enbart förbränningsmotorer kommer att tillverkas så länge det finns en marknad för dem, men att nyutvecklade modeller från 2019 ska ha någon form av eldrift.
Historiskt har vi alltid uppfattat att ny teknik är det som är "allenarådande" för framtiden, men plötsligt finns någon ny teknik men den känner vi ju inte till idag :wink:
Är inte det minsta orolig för värdeutvecklingen då bilen kommer att behållas så länge att restvärdet inte påverkar vid nästa byte.
Derank skrev:det står ju i klartext i artikeln det länkas till, 15% per år i 3år för elbilen.
Förlåt, du skrev tappar 45% på tre år.. jag uppfattade det som att du skrev att värdet bara var 45% efter tre år.

Som det varit så har Tesla tappat mindre än 15% per år, men det beror på att dollarn gått från runt 7kr till 8:50kr. (Ett tag över 9kr)
15-17% per år vid 2500-3000mil per år är nog rimligt att räkna på när man inte har en valuta som hjälper till.

Normalt räknar man på en volvo med ca 50% värde efter tre år. Leasingbolagen brukar sätta 45%, så man får en slant över till nästa kanske.. :)
Jag fick själv ut 167k efter tre år och 8700mil på en V70 som köpter för 310k, plus dragkrok och vinterdäck för ytterligare ca 20k.
Alltså typ 50%. Då var jag rätt pedantisk och hade inte några parkeringsskador eller andra synliga defekter.

Bilar tappar sjukt mycket första åren, men elbilar tappar inte mer än andra som det verkar.
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila ... trifierar/ Kanske kan bli en Volvo nästa gång ändå.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
joel80 skrev:Men du hittar ingen sån för under 700k idag! Knappt under 800k! Skulle de ligga på 45% skulle man kunna köpa en sån för knappt 550k idag. Det går inte...

Sen kostande en P85D 1 094 650kr så sent som oktober 2014. Tror det ev kom en prishöjning i slutet av året.
60 655 950
60D 691 650
85 745 950
85D 781 650
P85 866 450
P85D 1 094 650

Så priserna på de bilarna har hållt extremt högt andrahandsvärde. Helt onormalt högt p.g.a dollarpriset.

Sen tycker jag nog att Tesla egentligen är fel bil att jämföra med då det är en högprestandabil och de kanske inte följer samma prisfall som "vanliga" bilar.

Det är intressantare att kolla på hur dom nyare leaf, BMW, Huyndai och Golf klarar sig. (Där är det inga sånna extremt bra andrahandsvärden som på Tesla, utan de liknar mer ICE-bilars värdetapp.)
Hur är det med tillbehör etc?
Alltså, vad ingick i bilarna?
Lägg på cirka 2,65% också för att få priserna i dagens penningvärde.
Xanthopteryx skrev:
joel80 skrev:Men du hittar ingen sån för under 700k idag! Knappt under 800k! Skulle de ligga på 45% skulle man kunna köpa en sån för knappt 550k idag. Det går inte...

60 655 950
60D 691 650
85 745 950
85D 781 650
P85 866 450
P85D 1 094 650

Hur är det med tillbehör etc?
Alltså, vad ingick i bilarna?
Lägg på cirka 2,65% också för att få priserna i dagens penningvärde.
Ja du kan lägga på 5% om du så vill och dom har ändå ett högre andrahandsvärde procentuellt än vad en ICE-bil har.
Min poäng är att andrahandsvärdet inte är något specifikt dåligt med elbilar utan att det snarare är så att det verkar luta åt att det är snäppet bättre. Kanske p.g.a låga driftskostnader.

Ska man kolla ordentligt är vi nog överens om att just Tesla inte är det mest representativa märket. Det är ju i en prisklass som inte riktigt spelar med "vanliga" bilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]

Motorhuvsjustering

Nej plåten är frisk där och g&arin[…]

Ok, spännande. Jag har inte hunnit kika s&ari[…]

Lastnät till S60