Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Exyzäta skrev:Fantastiskt att läsa om att en del inte begriper vad de har köpt och hur det fungerar? :shock:
Man förutsätter att det är trasigt? Kan det vara samma sorts bilförare som inte hittar blinkersspaken?
Blinkers tror jag är ett tillval idag och det har man nog inte råd med efter tonade rutor, lyxstereo och 42-tumsfälgar.
Exyzäta skrev:Fantastiskt att läsa om att en del inte begriper vad de har köpt och hur det fungerar? :shock:
Man förutsätter att det är trasigt? Kan det vara samma sorts bilförare som inte hittar blinkersspaken?
Nåja, det har hänt en hel del med tekniken och går man från en klassisk bil till ett jäkla ledmonster med automatiseringar från allt mellan massage av rumpa till bjällerklang från både sidospeglar och "dimljus" så är det inte så lätt att fatta. Fullt förståeligt och det är ju tur att det finns forum som detta som man kan skriva och få svar. Oftast seriösa sådana. Bild
Xanthopteryx skrev:
Alternativt så blir man extremt uppmärksam när man haft en bil för 600 lax mer på verkstad än på vägen. Har haft aktiva kurvljus tidigare, men aldrig observerat att det sköts av dimljusen. Kul att din bil fungerar, nästan så man hoppas att karman slår till :lol:
Hade bilen på service, kört över plast som bränt fast på avgassystemet. De hade även upptäckt klonkande ljud i växellådan så de hade gjort en "fullständig ominstallation". Märkte när jag kom hem att bromsljus och baklysen lös när bilen var avstängd. De lyser även när bilen är startad! Ända sättet att fånav dem är att vrida belysningsvredet på blinkers-spajen till 0-läge. Men hur gör man på natten då? Får åka tillbaka imorgon, se om de kan lösa det. Förresten blev fonten på presentationen super stor på skärmen, kan man ställa tillbaka det? Hittar inget i menyerna?
petherf skrev:Tack för svar om panoramatak, såg nu att det var 2 lägen på knappen. Sedan var väl kritiken riktad till mej antar jag, ursäkta att man frågar, men det finns besservisser på alla forum.
Äsch, skit i det. Detta är ett forum för volvobessissar men svar får man, ibland i kombination av en besserwisswesalva. Bild
Jag känner så väl igen mig. Är man lyhörd för fel på sin bil och dessutom lite ärrad från tidigare fel så kan man lätt göra samma misstag som TS.

En tidigare XC70 jag ägde, hade haft ett antal problem som irriterat mig massor. När jag äntligen hade fått alla problem åtgärdade och såg fram emot att få trivas med bilen ett tag, uppstod ett visslande missljud. Ljudet kom med ett par sekunders mellanrum. Irritationen växte medan jag försökte felsöka under körningen - och jag avbröt resan till jobbet och styrde kosan direkt mot Bilia. Jag hade haft min bil inne där många gånger månaderna innan och tänkte att NU FÅR DET VARA NOG. "Jag hämtar inte bilen innan den är perfekt", tänkte jag på väg från parkeringen till min servicetekniker, men avbröts av att jag hörde samma visslande missljud igen, fast bilen var 50m bakom mig. Det visade sig vara min halvtäppta näsa som visslade. Åtgärd - Nezeril. Som tur är hann jag inte ställa till den scen jag hade i åtanke innan det hela "löste sig".
Sleeper skrev:Jag känner så väl igen mig. Är man lyhörd för fel på sin bil och dessutom lite ärrad från tidigare fel så kan man lätt göra samma misstag som TS.

En tidigare XC70 jag ägde, hade haft ett antal problem som irriterat mig massor. När jag äntligen hade fått alla problem åtgärdade och såg fram emot att få trivas med bilen ett tag, uppstod ett visslande missljud. Ljudet kom med ett par sekunders mellanrum. Irritationen växte medan jag försökte felsöka under körningen - och jag avbröt resan till jobbet och styrde kosan direkt mot Bilia. Jag hade haft min bil inne där många gånger månaderna innan och tänkte att NU FÅR DET VARA NOG. "Jag hämtar inte bilen innan den är perfekt", tänkte jag på väg från parkeringen till min servicetekniker, men avbröts av att jag hörde samma visslande missljud igen, fast bilen var 50m bakom mig. Det visade sig vara min halvtäppta näsa som visslade. Åtgärd - Nezeril. Som tur är hann jag inte ställa till den scen jag hade i åtanke innan det hela "löste sig".
Ha ha, strålande! Jag hade ett liknande problem innan jag kom på att missljudet kom från en hackande CD-Skiva.
Ytterligare ett problem jag haft bilen inne för är att det flertalet tillfällen under våren blivit upp mot 28-29 grader varmt i kupé, detta då inställningen för gradantalet legat på 18-19 grader (verifierades med termometer/bilder). Till alla besserwissers: :-O) utetemp 0-3 grader och kört bilen cirka 1h när det inträffar. Tog ett antal verkstadsbesök innan de fick till det.
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning

Det finns två olika utföranden av vevax[…]