Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

intruder1400 skrev:Beronde på modell har väl V.A.G många problem oxså !
Drar olja
Slurprar AD-BLUE
Rost
Jodå, även om Volvo har n lite generösare inställning till garanti och goodwill är denna lista rätt talande. http://nyhetsrum.lansforsakringar.se/wp ... ngar-B.pdf
Rost och liknande är ju struntsamma på en 3-års leasing. Det kommer inte belasta första föraren.
Känns för övrigt som mycket fördomar och lite relevanta provkörningserfarenheter från vissa.

Av bilarna du radar upp skulle jag välja E-klass, 5-serien, V90, Passat, A6 i den ordningen. Intressant nog brukar e-klass vara _billigare_ än motsvarande andra bilar vid "normal" utrustning numera pga aggressiva ramavtal. 5-serien blir nog dyrast eftersom den är ny och inga stora rabatter ges utöver standard ramavtal. Passat har jag en själv och det är svårt att säga något negativt om den förutom att den kanske inte är snyggast i klassen. A6 ska ersättas så den går bort, dessutom reas den inte ut i nämnvärd omfattning trots åldern.

En bil som saknas i jämförelsen är A4 TDIq 190. Riktigt bra bil.
Lövet skrev:Rost och liknande är ju struntsamma på en 3-års leasing. Det kommer inte belasta första föraren.
Känns för övrigt som mycket fördomar och lite relevanta provkörningserfarenheter från vissa.

Av bilarna du radar upp skulle jag välja E-klass, 5-serien, V90, Passat, A6 i den ordningen. Intressant nog brukar e-klass vara _billigare_ än motsvarande andra bilar vid "normal" utrustning numera pga aggressiva ramavtal. 5-serien blir nog dyrast eftersom den är ny och inga stora rabatter ges utöver standard ramavtal. Passat har jag en själv och det är svårt att säga något negativt om den förutom att den kanske inte är snyggast i klassen. A6 ska ersättas så den går bort, dessutom reas den inte ut i nämnvärd omfattning trots åldern.

En bil som saknas i jämförelsen är A4 TDIq 190. Riktigt bra bil.
Nja så skulle väl inte jag säga !
Passis Passat från 2015 är lackad nertill pga rost + att han är förbannad på o behöva dalta med motorolja varje vecka !
Är väl samma maskiner i Audi ?
Extrem överdrift att han behöver fylla motorolja varje vecka på en Passat diesel. Dessutom är det den gamla generationen du refererar till. Den har inte sålts på 3 år.
Vid senaste bytet för tre säljare på jobbet (mig inkluderat) så stod det mellan:
- (utgående) BMW 5-serie 520D Aut. Business (hyfsat välutrustad och prissänkt till rätt pengar, helläder och automat placerade in på 7,5ppb. Mycket trevligt!)
- VW Passat (den ratades av samtliga, kändes extremt plastig invändigt, dörrarna var ju så tunna att det kändes som att slå igen rena plåtbitar mot varann)
- Volvo V90 D3 Aut. Business klimat (plus lite extra som el-lucka bak och R200-klädsel)

Eftersom vi kört BMW i många år var det inte så svårt för mina kollegor och resultatet blev 2 BMW 5:or och en V90.
Från att ha gått från en BMW 3-serie Business kan jag säga att jag skulle välja Volvon alla dagar i veckan. Ställt mot varann går inte ens att jämföra. Visst, jag kan sakna lite småsaker med BMW:n som den delade bakluckan och automatlådan som arbetade fantastiskt med 2,0-motorn men resten av utrustningen lämnade en del att önska.

Lite spännande att man kan ha så olika erfarenheter av liknande bilar, jag finner att Volvon har betydligt högre detaljfinish och kvalitetskänsla än sina konkurrenter, fin känsla i reglage och ratt och D3-motorn räcker gott och väl till vardagsbruk (speciellt eftersom jag ALLTID ligger på farthållaren).

Man får inte heller glömma att V90 och CC är helt nya bilar, detta medför naturligtvis barnsjukdomar. Är man inte beredd eller har tålamod med detta så bör man nog välja en annan bil/annat märke redan från början som har ett par år på nacken modellmässigt och ta Volvon när det är byte nästa gång då det mesta är åtgärdat förhoppningsvis. Gillar man inte sin verkstad finns andra att byta med.

Sammanfattning: Volvo, alla dagar i veckan, utklassar sina konkurrenter.
Flajjan skrev:Jag är kritisk, haft en massa problem och är inte lika frälsta som många här inne. Jag kör en V90CCpro T5 med mycket utrustning. Känslan hos folk som åker med utrycker "ganska lyxig ju".

Jag har provkört lite olika V90, D3 buisness, D4 inscription.

D3 - D4 ingen större skillnad upp till 120 båda känns trista och livlösa, därefter vet jag inte. Känns spontant som att man lika gärna kan åka D3 som D4.
Business utan isolerrutor - rätt mycket vind och väg ljud i kupén. Med tygklädsel känns bilen ganska billig.
Insc med isolerrutor blir den märkbart tystare, dessutom känns den inte lika billig, lyxig är att ta i tycker jag.
Prisvärdheten är troligtivs högre i en D3 Business än någon annan - men det är en annan sak.
En sak som jag irriterar mig mycket på är att bilen materialmässigt känns billig, plast blir väldigt lätt repig - så var det inte i tidigare bilar - eller andra bilar.

Audi är bättre på att konstruera motorer än Volvo, det är ett faktum. Mer effekt och liv till lägre förbrukning. Sen kan folk komma dragandes med Dieselgaet - läs nya reportage och utvärderingar/tester av Volvo 2-3 ggr högre utsläpp och en förbrukning som konstant ligger 30-40 % högre än deklarerat..

Passat är lite plastigare - men känns mer användavänlig och tålig. Känns som en Vettig bil - ingen Aha upplevelse, men vettig - en bil som säkert växer och som man gillar för att den går att använda till vad den är avsedd för - flytta folk och saker.

Mercedesen - känns materialmässigt påkostad och bra, jag fick ingen aha upplevelse.

XC60 Classic ÄR en trevlig bil, men den känns gammal när man kört nya Volvo 2-3 månader. Troligvis mycket prisvärd som bil.

Hade jag köpt en bil idag med erfarenheten jag har nu hade det troligtvis blivit en 3 serie GT eller en 5 serie - och då är jag ingen BMW kille längre.. Alternativt en Passat eller den nya folkan som efterträder CC - sjukt snygg!

Väldigt bra sammanfattat kommer att ta in offerter och kan senare presentera vad man kan klämma in efter alla rabatter
Malmstroem skrev:En E-klass torde vara svår att få in under 7,5 basbelopp -- om ni inte har väldigt höga rabatter.

En A6 går in, men du får en bil med gammal plattform. Det gör väl i och för sig inte så mycket om du klarar dig utan autobroms/adaptiv farthållare. De finns till A6, men är rejält dyra. Infotainmentsystemet är också rätt gammalt på A6.

V90 och Passat torde vara största konkurrenterna kring 7,5 basbelopp. Jag hade valt V90 om du inte vill minimera förmånsvärdet -- då är Passat GTE ett bra förslag.

Jag tror att nya 5-serien också hamnar över 7,5 basbelopp.

E klassen, E200 börjar på 7,5 PBB så med lite rabbater så kan man få in något extra

A6 har jag tagit in offert på och lyckades klämma in Audi A6 Avant 2.0 TDI ultra 190 hk S tronic med S line Edition plus, S line sportpaket, LED strålkastare.
Om du inte behöver adaptiv farthållare är den A6an trots allt väääldigt trevligt specad
Lövet skrev:Om du inte behöver adaptiv farthållare är den A6an trots allt väääldigt trevligt specad
Adaptiv farthållare är trevligt men mitt krav är snarare att det ska finnas bränslevärmare vilket gör att a6n just nu är i gråzonen. Hade a6an haft bränslevärmare så hade det varit givet val.
V90 jämförs med Passat??? Ok kring 7,5 basbelopp om man bara tittar på pengarna. Men Passat är inte i närheten vad gäller något mot V90:n. Tanken skulle aldrig ens infinna sig. Inte ens mot V70II klarar sig Passaten IMO. Om man inte undantar att den är smidigare då den är mindre :)
Vi packade bilen i måndags på samma sätt som vi brukar när vi skall åka till båten.
I jämförelse med V70 så får man inte in mycket. Vi fick åka två gånger, en gång med packningen och en vända med mat.

Som bruksfordon är inte V90 mycket att komma dragandes med.

Som bruksfordon hade jag om jag kunnat göra om bilbytet tagit en Passat alla dagar i veckan. Med skinn och lite annat så blir en Passat helt ok. Visst Passaten ser tråkigare ut, men det är en bil som går att använda.
Jag har bil för att nr 1 frakta mig och familj, nr 2 prylar.
Skall man ha en bil som primärt ska se snygg ut finns det för pengarna man betalar för Volvo många andra bilar som defacto är snyggare.

Till nästa bilbyte försvinner Volvo - om V90 som är en jättestor bil (yttermåttmässigt) knappt har ett bagagerum som fungerar - hur ska då V60 fungera? Eftersom bilen är mindre så kommer väl det bagageutrymmet vara helt menlöst litet.

Lite synd, även om jag inte gillar V90 så har jag alltid gillat Volvo.
Ökad komfort med 17”

@mikkiz , Har dessa 17” på vinte[…]

Köpte en nästan ny XC40 i okt-24. Sedan […]

Vel John, vet nå at sigarett uttaket fungere[…]

1986 GLT kamdrivning

Det finns två olika utföranden av vevax[…]