Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Drömlinan har ca 40 mil el och 300hk elmotor... och ingen ICE-motor!
Onödigt med dyr klumpig motor och alla delar som behövs för att få den att driva några hjul!

:)
Ge det 4 år...
Användarvisningsbild
av Ilduce77
joel80 skrev:Drömlinan har ca 40 mil el och 300hk elmotor... och ingen ICE-motor!
Onödigt med dyr klumpig motor och alla delar som behövs för att få den att driva några hjul!

:)
Ge det 4 år...
Är beredd att hålla med... :) går på din linje..
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Tackar för era erfarenheter.. :)

Hur snabbt kan man köra med bara elmotor? Jag har några mil motorväg till jobbet.. Klarar den att ligga på 110 km/h? Antar att äter en del på räckvidden..

En annan fundering.. Eftersom det är elmotorn som sköter driften på bakhjulen. Kan det då hända att man står där utan fyrhjulsdrift när kört en längre sträcka, eller fixar bilen det med regenerering?
av barcusmrandt
Ilduce77 skrev:Tackar för era erfarenheter.. :)

Hur snabbt kan man köra med bara elmotor? Jag har några mil motorväg till jobbet.. Klarar den att ligga på 110 km/h? Antar att äter en del på räckvidden..

En annan fundering.. Eftersom det är elmotorn som sköter driften på bakhjulen. Kan det då hända att man står där utan fyrhjulsdrift när kört en längre sträcka, eller fixar bilen det med regenerering?
Den ser till så det alltid finns el till SED, om det svarar på din fråga Bild
Användarvisningsbild
av Ilduce77
barcusmrandt skrev: Den ser till så det alltid finns el till SED, om det svarar på din fråga Bild
Ja.. Jag vet inte vad SED är, men då är där alltid tillräckligt för att det ska driva på bak när det behövs.. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Ilduce77 skrev:Tackar för era erfarenheter.. :)

Jag brukar börja min vanliga resa från Gävle mot Stockholm på el i pure-läget (fast trycker igång ACn om de e varmt) och kommer då nu sommartid ca 35km innan det är nästan slut. Då är mina första 7km på mindre väg så drygt 2.5 I motorväg och farthållare på 115-117 typ.
Men det gäller ju V60 TE.. Gissar att XC-bilarna är känsligare för högre hastigheter..

När det börjar bli lägre laddning kan bilen vid nått tillfälle starta motorn om den tycker det blir för jobbigt.. Alltså om det är nån uppförsbacke eller så. Det händer sällan på E4an från Gävle, men kör jag vissa andra vägar kan det vara svårt att
Få elen att användas precis hela tiden.

Ligger man över 120km/h blir den känsligare, men det brukar kunna funka det också.. Elen tar slut några km tidigare då.

Innan bilen går över automatiskt från pure till hybrid - läget ser jag till att trycka över själv, annars börjar bilen direkt ladda upp batteriet till typ 10km, med onödigt ökad dieselförbrukning under nån mil.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Det går fint att köra 110 ett tag. Men du kommer inte flera mil i den hastigheten. Beror dock lite på hur sträckan ser ut. Om det t.ex lutar uppför/nedför osv :D

Igår startade jag med fullt batteri och körde landsväg, ca 80-90 km/h och det var mycket backar på den sträckan. Kom faktiskt ändå 35km :D (med acn på som vanligt).

Edit- kan tillägga att XC90 T8 inte fixar motorväg i lika hög hastighet och lika lång sträcka som V60. Det har antagligen med vikten och luftmotståndet att göra. Men XC60 T8 är ju lättare och har dessutom mer kräm i batteriet (gäller my18 och framåt).
av barcusmrandt
Ilduce77 skrev:
barcusmrandt skrev: Den ser till så det alltid finns el till SED, om det svarar på din fråga Bild
Ja.. Jag vet inte vad SED är, men då är där alltid tillräckligt för att det ska driva på bak när det behövs.. :)
Sorry stavkontrollen på nya luren är korkad Bild AWD skulle det stå Bild
av pinata
500 mil europaresa, 1,05l/mil. ingen möjlighet till laddning mer än det jag hade när jag körde hemifrån.
Helt ok för en relativt stor bil på alpvägar och höga farter genom tyskland.
av 1bosse
Jeg har kjørt 2 lange etapper i nord-Norge med min V90 T8. Begge dager hadde jeg fulladet batteri. Jeg har en takboks på, som nok gir litt høyere forbruk, det er også mange fjell jeg har kjørt opp og ned. Forbruket lå på 7.1 l/100 km og 7.9 l/100 km. Se bildene som ligger ved.
Bilagor
IMG_4809.JPG
IMG_4809.JPG (1019.53 KiB) Visad 2364 gånger
IMG_4807.JPG
IMG_4807.JPG (718.21 KiB) Visad 2366 gånger

Det har inte sålts så många &au[…]

Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]