Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Xanthopteryx skrev:
Jacobsson skrev:För övrigt finns det olika typer av stöld och olika typer av banditer.
Jag jobbar med personskydd och fordonsspårning.
Volvos system är bra för att hindra småskurk att ta din nyckel eller försöka kapa signalen för att öppna. Pundare är svåra att stoppa då dessa oftast inte bryr sig om något..
När det kommer till ligor hjälper inte Volvos system då den enkelt tappar bilen om man stör ut GNSS som jag antar bara är GPS i Volvon. Jag kör VOC sim körjournal men har annat som stöldskydd.
Då ligger en stor del av intelligensen i själva systemet som slår larm om bilen blir utsatt för störning. Sen positionerad min bil med fyra olika GNSS, Sattellittnätet och även triangulering i gsm och 3G nätet.
Jag tror risken för kapning är liten idag och har det mest i min bil då man blir något paranoid i yrkesvalet.. och sen är det bra i visningssyfte..
Faktum är att volvo hamnade i botten med typ alla andra som har beröringsfria nycklar. Ingen match alls att kapa signalen, öppna och köra iväg. Det enda som skyddar är att ha nyckeln i någon form av radioblockerande material (t.ex. blypåse).
Det är i dag både relativt billigt och enkelt att lura GPS:en att den befinner sig var som helst, och frågan är hur du då skall kunna få systemet att fatta att det är stulet? Om GPS-signalen inte rör sig alls t.ex. Och dessutom, stör ut alla signaler så spelar det ingen roll för du kan ändå inte hitta bilen, oavsett hur mycket spårning du har.
Allt som kommunicerar via radiosignaler är ju tyvärr lätt att störa ut på något sätt.
Det räcker ju faktiskt rent krasst med att bara störa ut den signal som sänder att "Nu är jag stulen" så är problemet ur världen direkt.
Och här är länken till samtliga testade bilmodeller:
https://www.adac.de/infotestrat/technik ... fault.aspx

Behöver jag säga att jag redan börjat leta efter små praktiska skyddspåsar och någon lämplig förvaring hemmavid för extranycklarna (bilen levereras i höst).
av KrilleW
Tyvärr så är varken larm eller VOC någon garanti för något. I Volvobilar så är det inte interiören som är det mest intressanta för tjuvarna. Det är hjulen och alla R-designdelar. Lyfter man upp bilen korrekt så kommer larmet ändå inte reagera. Den här t.ex. larmade först då de sänkte ned bilen igen, och då är det redan försent.
stulet.jpg
stulet.jpg (392.24 KiB) Visad 607 gånger
av KrilleW
Robbi skrev:Ja, jag tror inte riktigt på att sno bilen då den blir lätt att hitta med GPS. Hotet är nog stöld av delar och innehåll. Fast är det inte svårare med låsta fälgar?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Låsbultar gör ingen som helst skillnad. En rutinerad tjuv skruvar av även dom på några sekunder...
av Xanthopteryx
KrilleW skrev:Tyvärr så är varken larm eller VOC någon garanti för något. I Volvobilar så är det inte interiören som är det mest intressanta för tjuvarna. Det är hjulen och alla R-designdelar. Lyfter man upp bilen korrekt så kommer larmet ändå inte reagera. Den här t.ex. larmade först då de sänkte ned bilen igen, och då är det redan försent.
stulet.jpg
Lätt att byta bromsklossar runt om i allafall... Kanske borde ha någon larmanordning på själva hjulen?
Vänstergängade bultar kanske är lösningen? :-p
av KrilleW
Micce1980 skrev:Sålänge ingen kommer fortsätter de skruva, vad som händer om någon kommer på de lär ju visa sig. Fälgar, rattar och strålkastare mm är så lätta att ta att folk gör det för att ha råd med senaste luren, cigg och kanske lite tjack. Ett j-a ofog men att värja sig från det är ju omöjligt oavsett larm mm eller inget larmsystem alls. Laminerade rutor spelar ingen större roll, de bryter upp dörren istället, det tar bara lite längre tid. Vakthund är det enda som hjälper såvida bilen inte står på HA:s område :)
Det är ju knappast pundare som stjäl dyra bildelar för att köpa ny telefon, cigg eller tjack. Vi pratade organiserade ligor som gör miljontals kronor per år genom den här verksamheten.
Användarvisningsbild
av Derank
Vilken tur man bor i rätt del av landet. Använder inte ens låsbultar längre och på 17år har det varit inbrott i bilarna på parkeringen 5gg vad jag kan minnas.

I Göteborg verkar man ju inte ens kunna gå in på affären utan att riskera att grillen är borta då man kommer ut.
av andersuw
Xanthopteryx skrev:Faktum är att volvo hamnade i botten med typ alla andra som har beröringsfria nycklar. Ingen match alls att kapa signalen, öppna och köra iväg. Det enda som skyddar är att ha nyckeln i någon form av radioblockerande material (t.ex. blypåse).
Bly behöver det inte vara och det är heller inte särskilt lämpligt. Däremot krävs det att materialet är ledande för att skapa en Faradays bur.
Xanthopteryx skrev:Och här är länken till samtliga testade bilmodeller:

Behöver jag säga att jag redan börjat leta efter små praktiska skyddspåsar och någon lämplig förvaring hemmavid för extranycklarna (bilen levereras i höst).
Har hittat en billig och bra lösning på det lilla problemet. Ligger i handskfacket för den händelse jag tror det finns behov av dem. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=126146
av Xanthopteryx
andersuw skrev:
Xanthopteryx skrev:Faktum är att volvo hamnade i botten med typ alla andra som har beröringsfria nycklar. Ingen match alls att kapa signalen, öppna och köra iväg. Det enda som skyddar är att ha nyckeln i någon form av radioblockerande material (t.ex. blypåse).
Bly behöver det inte vara och det är heller inte särskilt lämpligt. Däremot krävs det att materialet är ledande för att skapa en Faradays bur.
Xanthopteryx skrev:Och här är länken till samtliga testade bilmodeller:

Har hittat en billig och bra lösning på det lilla problemet. Ligger i handskfacket för den händelse jag tror det finns behov av dem. Se här:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0&t=126146
Bra att du kunnat testa den också och att den fungerar! Ebay-kvalitet är ju...känd för att sakna kvalitet ibland.

Ungefär hur många nycklar modell modern volvonyckel (typ V90) rymmer den (utan presspassning)?
Användarvisningsbild
av Derank
Jag tror ni oroar er för mycket. Det är ingen ferrari el Porsche. ...det är en Volvo
av Xanthopteryx
Derank skrev:Jag tror ni oroar er för mycket. Det är ingen ferrari el Porsche. ...det är en Volvo
Folk anstränger sig ju uppenbarligen riktigt ordentligt för ett par hjul. Tänk då att bara köra iväg med en hel bil? Vad enkelt och vad stålar man kan dra in!
Handbroms

Härligt att det löser sig!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]