Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är det ju ett tag sedan jag jämförde så jag kan ha glömt något, men vid senaste däcksbytet på Supran, där var det så att ett Pirelli Sport 275 hade betydligt bredare gummi/slitbana mot vägen än vad ett par Toyo Proxies 295 hade :-O)

Toyodäcket hade bara en grymt bred midja mitt på däcksidan.
VolvoB20 skrev:Något att tänka på .........

Att ett däck har dimensionen 255 innebär INTE att det är 255 mm brett.

Jag var inne hos däckshandlaren och jämförde däck i samma dimension men från lika tillverkare och modeller och det kunde skilja upp till 3 cm i bredd trots att alla var 255/40-R18.
30mm låter mycket, var de lösa eller monterade på fälg? Däremot vet jag att det kan diffa 10-15mm i bredd på olika däck när de är monterade på samma fälg.

EDIT: Menar du totalbredd eller slitytans bredd?

.
ThomasT skrev:
VolvoB20 skrev:Något att tänka på .........

Att ett däck har dimensionen 255 innebär INTE att det är 255 mm brett.

Jag var inne hos däckshandlaren och jämförde däck i samma dimension men från lika tillverkare och modeller och det kunde skilja upp till 3 cm i bredd trots att alla var 255/40-R18.
30mm låter mycket, var de lösa eller monterade på fälg? Däremot vet jag att det kan diffa 10-15mm i bredd på olika däck när de är monterade på samma fälg.

EDIT: Menar du totalbredd eller slitytans bredd?

.
För det första finns väl inte just dessa modeller kvar så nya däck kan ha annorlunda mått än de jag pratar om.

Nåväl .... Det som var intressant för mig var slitytan, dvs hur mycket gummi man har i marken.

Däcken jag jämförde var ej monterade på fälg utan stod i lagerhyllorna.

Vissa däck är ju mer eller mindre fyrkantiga, dvs de är lika breda vid fälgen som på mitten som vid slitytan. Michelindäcket kändes väldigt fyrkantigt.

Toyo-däcket var mycket mera runt, dvs det var lika brett som michelin vid midjan, men smalar/rundar av vis slitbanan så mängden gummi som går mot marken är rätt smal.

Typ som på bilderna nedan där michelin är fyrkantigt och har massor med gummi i marken medan toyo däcket har väldigt smal slityta och lite gummi i marken (Trots att man har samma dimension och samma fälg) Och jag det kunde skilja upp till 3 cm, men det var på däck i 285-305 bredder vi pratar om

Bild

Bild
1986 GLT kamdrivning

Fick remhaveri och nu efter byte rem + spänna[…]

Skumt fel b230ft

Ja en trasig insugspackning ger dom symtomen, men […]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]