ThomasT skrev:VolvoB20 skrev:Något att tänka på .........
Att ett däck har dimensionen 255 innebär INTE att det är 255 mm brett.
Jag var inne hos däckshandlaren och jämförde däck i samma dimension men från lika tillverkare och modeller och det kunde skilja upp till 3 cm i bredd trots att alla var 255/40-R18.
30mm låter mycket, var de lösa eller monterade på fälg? Däremot vet jag att det kan diffa 10-15mm i bredd på olika däck när de är monterade på samma fälg.
EDIT: Menar du totalbredd eller slitytans bredd?
.
För det första finns väl inte just dessa modeller kvar så nya däck kan ha annorlunda mått än de jag pratar om.
Nåväl .... Det som var intressant för mig var slitytan, dvs hur mycket gummi man har i marken.
Däcken jag jämförde var ej monterade på fälg utan stod i lagerhyllorna.
Vissa däck är ju mer eller mindre fyrkantiga, dvs de är lika breda vid fälgen som på mitten som vid slitytan. Michelindäcket kändes väldigt fyrkantigt.
Toyo-däcket var mycket mera runt, dvs det var lika brett som michelin vid midjan, men smalar/rundar av vis slitbanan så mängden gummi som går mot marken är rätt smal.
Typ som på bilderna nedan där michelin är fyrkantigt och har massor med gummi i marken medan toyo däcket har väldigt smal slityta och lite gummi i marken (Trots att man har samma dimension och samma fälg) Och jag det kunde skilja upp till 3 cm, men det var på däck i 285-305 bredder vi pratar om

Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.