- fre 31 mar 2017, 12:35
Varje olycka som undviks sparar samhället enorma summor pengar. En påkörd person kostar lätt flera miljoner kronor.
MSB har för några år sedan räknat ut att vägtrafikolyckorna kostar samhället 21.000.000.000 (tjugoen miljarder kronor). Varje år! Räknat i 2005 år penningvärde.......
JanneP77 skrev:Håller med! Helt seriöst, jag kan inte begripa hur många struntar i att välja till de säkerhetssystem som finns (nu menar jag främst tyska premiummärken som ex BMW där allt är tillval) och istället väljer feta fälgar eller massagestolar... Vad tusan är argumentet?? Förmodligen samma som de som inte använder bilbältet; "Jag krockar inte..."En premiumbil där säkerhet är tillval är inte premium enligt mig. Borde vara olagligt att sälja en bil utan aeb. Likväl som du måste ha abs, säkerhetsbälten och esp.
Har en kompis som köpte en ny BMW 5-serie och extrautrustade den med fetaste stereon och massagestolar för en jädra massa pengar. Men autobroms ansåg han onödigt... Nu snackar vi om en familjefar! För mig är det fullkomligt "hål i huvudet".
De få saker som går att välja extra till Volvo är självklart att välja för mig (i detta fall Intellisafe Surround). I en annan tråd nyligen diskuterades det om man skulle välja Intellisafe Surround eller något annat "kul". Jag begriper inte det. Packa bilen full med aktiva säkerhetssystem, sedan kan man fylla på med kul grejer...-)
Varje olycka som undviks sparar samhället enorma summor pengar. En påkörd person kostar lätt flera miljoner kronor.
MSB har för några år sedan räknat ut att vägtrafikolyckorna kostar samhället 21.000.000.000 (tjugoen miljarder kronor). Varje år! Räknat i 2005 år penningvärde.......