Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gorban
Nu är detta ett förslag som ska ut på remiss och sedan ska det slutgiltiga förslaget vinna majoritet i riksdagen. Vi får väl se hur det ser ut när det är klart.
av BennyL
Xanthopteryx skrev:
BennyL skrev:Fast det som inte pratas om så högt är att även skatt på nuvarande bilar kommer att höjas, dels att brytgränsen flyttas från 111g till 95 co2 samt att det blir ett vikttillägg som gör ett par hundringar på en bensinbil och typ en 5-hundring på en diesel så... nä, inte bara nya bilar från juli 2018
Jag fattade det som att även detta gäller på nyare bilar? lite som det redan finns två regler för fordonsskatt: Bilar före någonting betalar per vikt och efter per koldioxid.
Ja, basskattesystemet justeras först, för alla bilar, nya som gamla ner till 2006. Äldre kollade jag inte.
Sedan tillkommer Bonus/Malus på alla nysålda bilar från 1 juli 2018
Användarvisningsbild
av Perra83
XC90_Executive skrev:Glöm inte att det är coolt att betala skatt!! :wink: Eller hur var det nu egentligen.... :roll:
Ett par hundra tusen räckte inte utan dom kräver mig på ytterligare 1900kr :-(O)

När ja hade gamla V60 som då var skattebefriad fick jag ett brev om att skatten skulle höjas till typ 1700kr/år iställer för 1400kr ?:-/
Sedan lite flygskatt, lite vägslitageavgift, kanske moms på skatten också
Skatt på ej sålda bostadsrätter, som om dom vore sålda osv
Det är helt underbart, pengar bara uppstår ur intet
Det blir jättebra då vi bara har en ofantlig sektor, där alla jobbar inom välfärden, så skattar man, så går det tillbaka till välfärden, så lever vi lyckliga och välmående

"Skatt ska betalas efter bärkraft och välfärd fördelas efter behov." - jag tror jag skiter i att ha någon bärkraft, utan satsar framöver på mina behov
av valln
En Volvo s90 T5 aut med 149 g/km får om jag räknar rätt en extra skatt på 3595 kr per år. Det är väl inga större pengar vid köp av en ny bil men allt drar ju.

Värsta förlusten på en ny bil är om man räknar på en fiktiv kapitalkostnad på 5 procent netto som man får sota för hela livet...
Momentum skrev: kanske moms på skatten också
Kanonide, berätta det bara inte för Magdalena Andersson!!!
BTW, Magdalena Andersson for President, men absolut inte i Sverige!

Mike
av AndS
Jag lägger ingen direkt värdering gällande skatten men ler lite utifrån diskussioner i andra trådar.
Vissa snuskigt dyra designprylar för många tiotusentals, oftast över sexsiffriga belopp, ska man välja för att inte anses ha valt en snikmodell. Jag inte kan motivera dessa pengar och tycker att snikmodellen passar mig bra.
Men några tusenlappar extra som ett led i miljötänket leder till vår undergång som bilägare :wink:
De pengarna har jag dock lättare att acceptera, jag har valt en ganska stor tung bil med hyfsat stark motor.

Tror vi får fundera lite på att sila mygg och svälja kamelerna, eller var det elefanter, för när man köper en bil är det definitvt elefanten man sväljer när det gäller kostnader :D
mikethebik skrev:
Momentum skrev: kanske moms på skatten också
Kanonide, berätta det bara inte för Magdalena Andersson!!!
BTW, Magdalena Andersson for President, men absolut inte i Sverige!

Mike
Det där är ju redan infört dessvärre då det gäller enerigskatterna, då är det moms på skatten, men det finns ju andra skatter man kan ha moms på, varför inte inkomstskatten, först skatt, sedan moms på den, borde tillföra massor av miljarder
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]