- tor 23 mar 2017, 14:03
Jag åker 20" med 275or och det funkar mestadels bra men den "vattenplanar" alldeles för lätt i slask. Snygg med inte helt optimalt mao.
Moderator: Moderatorer
AKarlsson skrev:Jag åker 20" med 275or och det funkar mestadels bra men den "vattenplanar" alldeles för lätt i slask. Snygg med inte helt optimalt mao.
Sleeper skrev:Däckbredden (275 på 22") är nog ett större problem än stötigheten. Jag har 19 (235) på vintern och tycker redan det är för brett. Ju bredare däck desto mindre tryck per däckyta mot isen = sämre grepp och bromsförmåga.Tvärtom tror jag. På is och bar vägbana ger mer däckyta/bredare däck bättre grepp eftersom du kan fördela kraften på en större yta, medan smalare däck lättare tränger genom snö och modd och på så sätt behåller kontakten med vägbanan istället för att plana.
Sleeper skrev:Johannes: 20", 21" och 22" är alla 275:or. Så valet att prioritera utseende framför väggrepp blir relevant först när du överstiger 19" och går du fåfängans väg kan du ju lika gärna gå all in, det halkar inte mer ändå:).
Jacobsson: Du har en T8. Flaggskeppet av Volvos flaggskepp. Är det verkligen rimligt med mellanmjölkhjul på en sådan? ;)
EjS skrev:Om man höjer fjedringen går det ju bra med 30" om man är jättefåfänglig.Det går säkert med ännu högre också om man vill.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Johannnes skrev:EjS skrev:Om man höjer fjedringen går det ju bra med 30" om man är jättefåfänglig.Det går säkert med ännu högre också om man vill.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har insett att 275/35 R22 som volvo har som original dimension på sommardäck inte finns i vinterdäck. Måste gå upp till 275/40 R22 för att hitta den dimensionen. Så det är inte säkert det blir 22", hade dock velat ha den storleken.
Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]