Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Taklucka och elmanövrerad stol är onödigt likaså dynförlängningen, du ska väl inte sova i bilen! Original är stolen halvt elmanövrerad, höjd och svanskstöd. Man flyttar inte stolen fram och tillbaks så mycket och det tar bara en sekund manuellt. Pria hellre säkerheten.

Annars har jag valt allt det andra.
seabeach skrev:Jag behöver komma ner i pris, och känner mig sådär tilltalad av intellisafe surround, är jag en idiot om jag väljer bort det?
En idiot skulle jag knappast kalla dig, det är bara du som kan värdera din och de dinas säkerhet.
Själv skulle jag aldrig välja bort en säkerhetsdetalj, vad gör blinkande lampor, pip mm om det räddar livet, eller i alla fall förhindrar allvarliga skador på junioren i baksätet.
Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag snålade på en säkerhetsdetalj som sedan visade sig kunnat göra skillnaden när olyckan väl är framme.
För oss är elstol fantastiskt skönt! Vi byter ibland ofta. Hon är kort och jag långskånk. Hon vill fram och upp och jag ner och bak. Sjukt skönt ska det bli att den ställer in själv när jag öppnar!
Passagerarsidan däremot får vara. Där får ändå ingen plats med tanke på hur gigantiska barnatolarna är idag. :-P
Robbi skrev:Taklucka och elmanövrerad stol är onödigt likaså dynförlängningen, du ska väl inte sova i bilen! Original är stolen halvt elmanövrerad, höjd och svanskstöd. Man flyttar inte stolen fram och tillbaks så mycket och det tar bara en sekund manuellt. Pria hellre säkerheten.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Nu vet jag inte vad du (TS) har för köpbetingelser som styr (t.ex. förmånsbil med tillhörande regler). Men om man måste snåla in lite just nu ligger det väl nära till hands att hellre göra det på något som lätt kan fixas lite senare och som en begagnatköpare därför inte heller kommer att bry sig mycket om. Att gå ner något snäpp i fälgstorlek borde exempelvis spara lika mycket som Intellisafe Surround kostar.
Derank skrev:Men köp det DU vill ha TS och skit i vad alla andra tycker, det gör iaf jag, Du köper ju inte bil åt nästa ägare.
Det är klart att TS bör köpa vad han vill ha och säkert också kommer att göra det. Men när man försöker komma till klarhet om vad man egentligen vill kan det ju vara klokt att höra hur andra argumenterar. Man kanske inte kommit på alla argumenten för och emot på egen hand. Det är väl därför TS ställer frågan förmodar jag.
andersuw skrev:
Derank skrev:Men köp det DU vill ha TS och skit i vad alla andra tycker, det gör iaf jag, Du köper ju inte bil åt nästa ägare.
Det är klart att TS bör köpa vad han vill ha och säkert också kommer att göra det. Men när man försöker komma till klarhet om vad man egentligen vill kan det ju vara klokt att höra hur andra argumenterar. Man kanske inte kommit på alla argumenten för och emot på egen hand. Det är väl därför TS ställer frågan förmodar jag.

Tro det eller ej, men jag är en Tjej :-DD Jag kommer absolut att köpa vad jag vill ha, men jag har så fruktansvärt svårt att bestämma mig och vissa saker som tex nu med intellisafe surround så är jag osäker på om det är ett måste eller ej...
Säkerhetssystemen är bra och det är nog inte långt kvar innan säkerhetsdetaljerna påverkar försäkringspremien.. Man har ju t.ex märkt en kraftig minskning av påkörningsolyckor i bilar med autobroms.

Det man ev tycker är störigt går att stänga av.. Som lane assistent om man alltid byter fil utan att blinka (eller så lär man sig att blinka...). :)

Håller med om att när det gäller att köpa bil så ska man tänka på sig själv före andrahandsvärdet.. Men att fimpa säkerhetsdetaljer känns lite dumt både mot sig själv och andrahandsvärdet..
Djungelbrand skrev:Tror inte att det är många bilar utöver V/S/XC90 som är så väl säkerhetssystemutrustade (även utan intellisafe surr) som rullar på våra vägar idag. Att den skulle bli gammal och kännas omodern bara för den inte får spel varje gång en bil kör om är inte så troligt...

Exakt.
seabeach skrev:Tro det eller ej, men jag är en Tjej :-DD Jag kommer absolut att köpa vad jag vill ha, men jag har så fruktansvärt svårt att bestämma mig och vissa saker som tex nu med intellisafe surround så är jag osäker på om det är ett måste eller ej...
Sorry about that. :oops: Tänkte faktiskt tanken att det kunde vara så. Men eftersom det stora flertalet här är män och din "nick" inte gav någon klar vägledning chansade jag lite. OK, jag vet att man kan skriva "hen" eller "han eller hon" men ...

Trevligt i vart fall att en del kvinnor trots allt söker sig hit! Så varmt välkommen till forumet. Hoppas att du trots allt fått lite hjälp när det gäller den svåra konsten att bestämma sig. ;-)
Djungelbrand skrev:Tror inte att det är många bilar utöver V/S/XC90 som är så väl säkerhetssystemutrustade (även utan intellisafe surr) som rullar på våra vägar idag. Att den skulle bli gammal och kännas omodern bara för den inte får spel varje gång en bil kör om är inte så troligt...
Om du tittar på nya bilar i det premiumsegment där V/S/XC90 vill vara med är de inte alls ensamma om att ligga långt framme när det gäller system för aktiv säkerhet. Och när jag pratar om att bilen blir gammal fort om man väljer bort dem tänker jag förstås inte på jämförelser med 10 eller 20 år gamla bilar. Snarare handlar det om vad en spekulant om tre år eller så vill hitta på sin förhållandevis nya begagnade bil mot bakgrund av vad som då kan väntas vara standard på de nya bilarna.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]