Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1159482
Malmstroem skrev: Luftmotståndet är i princip kvadratiskt mot hastigheten. Det ger att om en D4 med 190 hk gör 225, så bör en T5 med 254 hk kunna göra 260 km/h, vilken en Volvo inte brukar få göra -- men 250 km/h borde definitivt vara tekniskt möjligt.
Kraften av luftmotståndet är kvadratisk ja, men effekten är lika med kraften gånger hastigheten, dvs kubiken av hastigheten

Att åka dubbelt så fort kräver inte 4 gg så mycket effekt utan 8 ggr.

Det är därför en königsegg med 1300 hk inte går speciellt mycket snabbare än en vanlig bil.
av andersuw
#1159510
Stämmer.

Så om vi gör förenklingen att bara räkna på luftmotståndet och en D4 med 190 hk gör 225 bör en T5 med 254 hk göra 248 km/h.

Effektkvoten är 254/190 = 1,3368.

Topphastighetskvoten är kubikroten ur effektkvoten, d.v.s. 1,1016.

Och topphastigheten för T5 är topphastighetskvoten gånger topphastigheten för D4, d.v.s. 1,1016 x 225 = 248 km/h.

Om vi istället tänker oss en T25:a med samma effekt som en Koenigsegg (1300 hk) skulle den göra 427 km/h.

Effektkvoten mot D4 blir i det fallet nästan sju (6,8421) men topphastighetskvoten bara knappt 2 (1,8984).
Användarvisningsbild
av Camel
#1159533
Stämmer bra att det åtgår betydligt mer effekt än vad man kan tro för att öka hastigheten.
För er som är intresserade finns några matematiska samband för hur det hela hänger ihop i denna tråd:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=76739
Spoiler »
av AndS
#1159538
Lite fascinerande huruvida en toppfartspärr som begränsar max hastighet med kanske 10-20km/h har någon betydelse när bilen ändå klarar 230-250km/h. Men kanske en offtopicfråga i den här tråden.
Användarvisningsbild
av Camel
#1159548
Toppfartsspärr kan finnas av minst två skäl:
1. Lägre teknisk maxhastighet ger lägre hastighetsklass på däck = billigare däck. Volvo har till flertalet utföranden erbjudit borttagning av toppfartsspärr.
2. Vissa utföranden, t.ex. XC, har Volvo valt ibland att ha toppfartspärr på som inte kan tas bort vid beställning. Troligen av stabilitetsskäl.
av perhall
#1159577
Perra83 skrev:Klart att dom klarar mer. Om motorn varvar 2000 i 140 och 2900 i 200 så är inga 250 något problem. Är inte bilen specad för mer än original behöver man inga värstingdäck.
Det var en konstig referenspunkt. Att bilen varvar lite ökar knappast möjligheterna att nå hög toppfart... snarare tvärtom.
av perhall
#1159579
Camel skrev:Toppfartsspärr kan finnas av minst två skäl:
1. Lägre teknisk maxhastighet ger lägre hastighetsklass på däck = billigare däck. Volvo har till flertalet utföranden erbjudit borttagning av toppfartsspärr.
2. Vissa utföranden, t.ex. XC, har Volvo valt ibland att ha toppfartspärr på som inte kan tas bort vid beställning. Troligen av stabilitetsskäl.
Det är sant. Dock har alla Volvo med toppfartsbegränsning som jag har köpt haft W (270 km/h) eller Y (300 km/h) på däcken.

T ex S80 140 hk spärrad vid 210, W-däck, V70 2,5T 210 hk samma...
Användarvisningsbild
av Perra83
#1159583
perhall skrev:
Perra83 skrev:Klart att dom klarar mer. Om motorn varvar 2000 i 140 och 2900 i 200 så är inga 250 något problem. Är inte bilen specad för mer än original behöver man inga värstingdäck.
Det var en konstig referenspunkt. Att bilen varvar lite ökar knappast möjligheterna att nå hög toppfart... snarare tvärtom.
Vilken motor tänker du på?
Användarvisningsbild
av Camel
#1159589
Jonathan81 skrev:Hej!

Är det någon som vet om V90 T5 är toppfartsbegränsad från fabrik?
/.../
Känns som en 2 hjulsdriven bil med över 250 hk och 6 alternativt 8 växlar borde klara mer än 230 km/h!
I Volvo V90 T5 har motorn sin maxeffekt 254 hk vid 5500 rpm

Däck 255/40R19 har omkretsen 2157 mm

Utväxlingen i AW TG-81SC är:
Sexans växel 1,000 vilket med däcken ovan blir 231 km/h vid 5500 rpm
Sjuans växel 0,809 vilket med däcken ovan blir 286 km/h vid 5500 rpm
Åttans växel 0,673 vilket med däcken ovan blir 344 km/h vid 5500 rpm
Slutväxel 3,075

Motorn ger lägre effekt än 254 hk om varvtalet understiger 5500 rpm men den kan utveckla 254 hk även vid något högre varvtal. Om nu 254 hk åtgår för 230 km/h så inträffar detta vid 5500 rpm på sexans växel. Att 254 hk skulle räcka till för 286 km/h är inte troligt. Därför når bilen inte toppfarten på sjunde eller åttonde växeln. Men pga att motorn sannolikt lämnar 254 hk även om varvtalet blir något högre än 5500 rpm kan toppfarten öka några km över 230 km/h om det inte behövs mer effekt än vad som finns tillgängligt. Toppfarten på plan mark är helt enkelt den hastighet vid vilken effekten som sammanlagt åtgår inklusive rullmotståndseffekt, luftmotståndseffekt samt effektförluster i drivlina är lika stor som effekten som motorn utvecklar. Utväxlingen måste vara anpassad så att motorn har ett varvtal där denna effekt finns vid den hastighet där det inträffar. I fallet med V90 T5 verkar toppfarten inträffa på sexans växel.
av perhall
#1159590
Perra83 skrev:
perhall skrev:
Perra83 skrev:Klart att dom klarar mer. Om motorn varvar 2000 i 140 och 2900 i 200 så är inga 250 något problem. Är inte bilen specad för mer än original behöver man inga värstingdäck.
Det var en konstig referenspunkt. Att bilen varvar lite ökar knappast möjligheterna att nå hög toppfart... snarare tvärtom.
Vilken motor tänker du på?
Det gäller vilken motor som helst. Nästan inga bilar numera orkar varva ur på högsta växeln numera. För att optimera topphastigheten bör utväxlingen på någon växel optimeras efter det.

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]

Har du kollat om fläkten går tungt? Om […]

Hej, har tömt ut och torkat upp ca 4 liter va[…]