Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tunnis
GLC 350e (se min signatur)
av Jacobsson
Jag vet inte om det är inbillning men jag tycker den verkar slå igång alla hjulen om den tappar fäste på enbart el.
Ska inte svära på det men tycker mig fått uppleva det.
För min del är det inget issue, skulle inte köra på enbart el om jag ska köra rivit i snösoväder.
Här i Stockholm har vi inte snö och det verkar bara bli mindre för varje år...
av JES1
Jacobsson skrev:Jag vet inte om det är inbillning men jag tycker den verkar slå igång alla hjulen om den tappar fäste på enbart el.
Ska inte svära på det men tycker mig fått uppleva det.
För min del är det inget issue, skulle inte köra på enbart el om jag ska köra rivit i snösoväder.
Här i Stockholm har vi inte snö och det verkar bara bli mindre för varje år...
Min gör också det, fast den tillåter en del "drifting" innan bensinmotorn går in och styr upp. Framför allt om man kör i Pure mode. Egentligen är det ju lite av en feature, så man kan ha roligt i låg fart :)
Användarvisningsbild
av joel80
Kör man i pure-läget tar det nån sekund med spinnande bakdäck innan fossilmotorn går in och backar.. Och man kan förlänga den tiden genom att hålla lite på gasen och bara "sladda" lagom. På så sätt kan man med antisladd avstängt få ut baken rätt fint i kurvorna när det är halt.
Jag tycker dock att med antispinn på så nyper den tag rätt fort och motverkar mina försök att lägga ut baken.

I hybrid-läget går det lite snabbare och kräver mindre gas innan fossilmotorn går in och hjälper till. Om bilen redan kör på diesel och det är halt går elmotorn in väldigt snabbt och hjälper till. Det går ju att få bra vrid i en elmotor på några millisekunder.. Så behövs inte laddas något eller varvas upp. AWD med elmotor är klockren kombo. Kan inte tänka mig att det är annorlunda i XC90 än V60.

Även antispinn verkar jobba väldigt effektivt på bakhjulen.
av perhall
Snackar vi instant traction (jfr. en jättelång tråd som VolvoB20 startade för ca 4 år sen, kan vara forumet längsta) så kan ju inte det fungera så bra om bensinmotorn ska starta innan bilen blir fyrhjulsdriven. Redan Haldex 5 är ju segare än Haldex 4...
Användarvisningsbild
av joel80
Nej i pure-läget är det betydligt långsammare, men känner man att det finns anledning att ha riktig snabb respons så kan man välja det, och få drivning på alla fyra direkt, oavsett om det släpper eller inte.

När du väl kör med dieselmotorn igång så är elmotorn snabbare än alla Haldex-versioner, och som sagt, i AWD-läget har du drivning en konstant.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]