Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Tack för färgrekommendationerna. Det lutar just nu helt klart åt electric.

Hur är den vändbara mattan? Styv som den gjutna eller mer sladdrig? Vill mest bara ha ett lättstädat skydd som man kan slänga in allehanda saker på. Jordsäckar, väskor, blöta barnkläder etc.
DAB har vi funderat mycket på. Dels vad gäller utlandsresor (Norge är helt dabifierat vid nyår till exempel) men också framtidsmässigt. Planerar att ha bilen i iallafall 8-10 år och något måste ju hända på den tiden tycker jag. Norge och andra länder i Europa har ju börjat. Att eftermontera lär säkert hamna på det dubbla om man ser vad den kostar idag på tex V70 och om det blir dab innan man säljer så, en dablös bil lär ju vara iskall då. Men valet har krävt många långa funderingar, och vi kan ju ändra oss. Övertyga mig gärna =)
av Xanthopteryx
Icke att förglömma även trafikstörningar via TMC som kräver radiomottagare. Att lyssna på internetradio är inget alternativ utomlands samt faktiskt även i vårat kära Bohuslän. Där ska du vara glad om du kan föra ett mobilsamtal som inte bryts under färden. Dessutom gillar jag radio då det faktiskt är anonymt, till skillnad mot allt annat som loggas kors och tvärs. Och ännu en sak: Vad gör du i kris när internet ligger nere? Radio är oslagbart i de situationerna! Internet slår du ut lättare än du hinner säga retsyster baklänges.
Önskar bara våra politiker kunde ta ett beslut. Om det så är "DAB 2030". Att bara vela och utreda och islägga hela tiden är ju kontraproduktivt så det förslår långt.
av Pvpjtgb
Xanthopteryx skrev:Har nyligen beställt en ovanstående.
...

Android auto verkar knappt finnas en fungerande version i en bil att prova.
Är det värt det? Man får ju en extra usb om inte annat...

...
Innan vi snackar teknik, så hoppas jag ni klarat er bra från traumat ni råkat ut för.

När det gäller specifikt frågan om Smartphone Integration så är jag av den åsikten att detta tillbehör kan visa sig vara ett riktigt guldägg framöver, ska försöka förklara hur mina tankar går.
- utvecklingen av en egen App store som Volvo försöker sig på, det är ingen lätt match och med detta tillbehör har man ytterligare två olika app leverantörer att förlita sig på framöver.
Det är bara att se till hur lite appar, hur sällan uppdateringar sker samt kvalitén på Volvos egen satsning ser ut hittills. Inte enkelt att hinna med att underhålla och följa med på egen hand, kolla och jämför med Apple store så ofta det sker uppdateringar på de appar som finns där.Det som talar för Volvo är att de fått in en ny utv chef som verkar kunna driva detta område.
- hårdvaran med en extra USB kan inte eftermonteras, iaf i dagsläget.
- oavsett om du kör en android lur idag,,så vem vet hur det ser ut om några år? Läste att ni planerar att ha bil i 8-10 år.
Själv är vi tre personer som kommer köra vår kommande bil, och där har vi 1 Apple 1 Android och en junior som växlar ofta.
- den dag Sensus hårdvaran inte är lika snabb, då har du kvar speglingen av en telefon och kraften ligger i telefonen ej i Sensus HW.
av Umbriel
Jag funderar också en del på det här med Apple carplay, det är en relativt liten kostnad i sammanhanget men för närvarande tillför det ingen ny funktionalitet som jag är intresserad av jämfört med det som ingår i V90's standard+teknikpaket. Kanske kommer det saker framöver, men vem vet...
Som det är nu så känns det mest som om det skulle vara ett bra alternativ om man inte ska ha Volvos egen Navigation.
Men i slutändan kanske jag tar med det ändå om/när jag beställer.

För Android Auto vet jag inte vad som gäller, är det officiellt lanserat i Sverige än?
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]