- ons 15 mar 2017, 22:23
ROCKING A DUCK WITH A GRINING FACE ON A BLUE BIKE WITH STRAWBERRYS
Moderator: Moderatorer
herminge skrev:Jag kör en V90 D4 aut med 18tum odubbade vinterhjul, och brukar testa hur lågt jag kan komma ner i förbrukning. Jag har knappt 7 mil till jobbet, lite blandad väg (50/60/80/90/100), och jag sätter autopiloten på +5km/h ungefär (då går bilen ganska exakt enligt hastighetsbegränsningen).Märkligt, när jag lägger i sport så blir bilen mer aggressiv och växlar högre. Du kanske ska kolla upp det?
Under de senaste 100 dagarna har jag kört (enligt rapport från VOC)
- 739 mil landsväg, med en snittförbrukning på 5,09L/100km
- 64 mil stadskörning, med en snittförbrukning på 8,39L/100km
Totalt blir det 803 mil, med en förbrukning på 5,35L/100km.
Jag kör i ECO när jag kommer ihåg det. Borde det för övrigt inte gå att spara den inställningen, så att det är default?
Och så lite OT. Det jag saknar från min BMW automat, var att lägga i sportläge och låta bilen växla lite mer aggressivt. När jag lägger i sportläget i V90 så verkar det bara bli "manuell" växellåda. Alltså helt utan nytta, om man inte måste växla ner i en nerförsbacke eller liknande.
Robbi skrev:V90 har väl inget sportläge som de gamla 6-stegade lådorna. Ingen av de V90 jag har kört (D3, D3 AWD eller D4 AWD) har haft något sportläge. Man kan bara välja automat eller manuell växling. Rätta mig gärna om jag har fel.herminge skrev:Jag kör en V90 D4 aut med 18tum odubbade vinterhjul, och brukar testa hur lågt jag kan komma ner i förbrukning. Jag har knappt 7 mil till jobbet, lite blandad väg (50/60/80/90/100), och jag sätter autopiloten på +5km/h ungefär (då går bilen ganska exakt enligt hastighetsbegränsningen).Märkligt, när jag lägger i sport så blir bilen mer aggressiv och växlar högre. Du kanske ska kolla upp det?
Under de senaste 100 dagarna har jag kört (enligt rapport från VOC)
- 739 mil landsväg, med en snittförbrukning på 5,09L/100km
- 64 mil stadskörning, med en snittförbrukning på 8,39L/100km
Totalt blir det 803 mil, med en förbrukning på 5,35L/100km.
Jag kör i ECO när jag kommer ihåg det. Borde det för övrigt inte gå att spara den inställningen, så att det är default?
Och så lite OT. Det jag saknar från min BMW automat, var att lägga i sportläge och låta bilen växla lite mer aggressivt. När jag lägger i sportläget i V90 så verkar det bara bli "manuell" växellåda. Alltså helt utan nytta, om man inte måste växla ner i en nerförsbacke eller liknande.