Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
7,2 var tanken före dessa resor, har inte tankat efter men ska bli spännande att se vad det visar.
Edit: under den tanken sa bilen 7,6 i snitt.

VOC siffrorna stämmer med de som bilen gissar i TA, TM och prestationsgrafen. Men visst har den haft fel förut, tidigare bilar har legat ca 0,5 för lågt mot vad som uppmätt har gett.
av herminge
Jag kör en V90 D4 aut med 18tum odubbade vinterhjul, och brukar testa hur lågt jag kan komma ner i förbrukning. Jag har knappt 7 mil till jobbet, lite blandad väg (50/60/80/90/100), och jag sätter autopiloten på +5km/h ungefär (då går bilen ganska exakt enligt hastighetsbegränsningen).

Under de senaste 100 dagarna har jag kört (enligt rapport från VOC)
- 739 mil landsväg, med en snittförbrukning på 5,09L/100km
- 64 mil stadskörning, med en snittförbrukning på 8,39L/100km

Totalt blir det 803 mil, med en förbrukning på 5,35L/100km.

Jag kör i ECO när jag kommer ihåg det. Borde det för övrigt inte gå att spara den inställningen, så att det är default?

Och så lite OT. Det jag saknar från min BMW automat, var att lägga i sportläge och låta bilen växla lite mer aggressivt. När jag lägger i sportläget i V90 så verkar det bara bli "manuell" växellåda. Alltså helt utan nytta, om man inte måste växla ner i en nerförsbacke eller liknande.
Användarvisningsbild
av Robbi
herminge skrev:Jag kör en V90 D4 aut med 18tum odubbade vinterhjul, och brukar testa hur lågt jag kan komma ner i förbrukning. Jag har knappt 7 mil till jobbet, lite blandad väg (50/60/80/90/100), och jag sätter autopiloten på +5km/h ungefär (då går bilen ganska exakt enligt hastighetsbegränsningen).

Jag kör i ECO när jag kommer ihåg det. Borde det för övrigt inte gå att spara den inställningen, så att det är default?

Och så lite OT. Det jag saknar från min BMW automat, var att lägga i sportläge och låta bilen växla lite mer aggressivt. När jag lägger i sportläget i V90 så verkar det bara bli "manuell" växellåda. Alltså helt utan nytta, om man inte måste växla ner i en nerförsbacke eller liknande.
Märkligt, när jag lägger i sport så blir bilen mer aggressiv och växlar högre. Du kanske ska kolla upp det?
av Johanu71
Robbi skrev:
herminge skrev:Jag kör en V90 D4 aut med 18tum odubbade vinterhjul, och brukar testa hur lågt jag kan komma ner i förbrukning. Jag har knappt 7 mil till jobbet, lite blandad väg (50/60/80/90/100), och jag sätter autopiloten på +5km/h ungefär (då går bilen ganska exakt enligt hastighetsbegränsningen).

Märkligt, när jag lägger i sport så blir bilen mer aggressiv och växlar högre. Du kanske ska kolla upp det?
V90 har väl inget sportläge som de gamla 6-stegade lådorna. Ingen av de V90 jag har kört (D3, D3 AWD eller D4 AWD) har haft något sportläge. Man kan bara välja automat eller manuell växling. Rätta mig gärna om jag har fel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Varför byta? XC60

Det spelar nog ingen roll vad andra tycker, du har[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986