Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ska villigt erkänna att jag jobbat med IT/telesystem som bl.a. haft röststyrning där jag kom i kontakt med det första gången för 25år sedan så visst är jag lite konservativ när det gäller användande. Dagens röststyrning och även talsyntes är riktigt bra att hantera normalt tal, däremot är vi fortfarande ovana så vi börjar prata lite "onaturligt" och artikulera. Men visst kan det vara problem med vissa dialekter.

När det gäller touchskärmen så är det ett teknikskifte och det blir så komplext om man även skulle ha vanliga knappfunktioner men kostnadsdrivande med dubbla system. Så det är nog mera att försöka anpassa sig, knappa touchskärm eller röststyra.
Jag förstår inte att det är så många som tycker det är svårt/onaturligt med touchskärm. Jag har haft touch på flera olika bilar under 12 år nu, och för mig är det mycket snabbare, enklare och mer intuitivt än knappar och vred. Röststyrning har jag alltid uppfattat som jobbigt att lära sig då man måste lära sig vilka kommandon som gör vad osv, så det har jag helt enkelt slutat försöka mig på. Kommer ni andra från märken som BMW och Mercedes och liknande som har vred och diverse andra saker för att navigera sig runt? Eller är det touch på nya volvo som är mycket struligare än andra system?
AndS skrev:Ska villigt erkänna att jag jobbat med IT/telesystem som bl.a. haft röststyrning där jag kom i kontakt med det första gången för 25år sedan så visst är jag lite konservativ när det gäller användande. Dagens röststyrning och även talsyntes är riktigt bra att hantera normalt tal, däremot är vi fortfarande ovana så vi börjar prata lite "onaturligt" och artikulera. Men visst kan det vara problem med vissa dialekter.

När det gäller touchskärmen så är det ett teknikskifte och det blir så komplext om man även skulle ha vanliga knappfunktioner men kostnadsdrivande med dubbla system. Så det är nog mera att försöka anpassa sig, knappa touchskärm eller röststyra.
Jo men BMW har ju tex både touch och joystick i nya 5-serien.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kingboborules skrev:
Har aldrig haft en BMW men de har väl haft joystick sedan tidigare? Men för Volvo som inte haft det hade man fått utveckla två system för styrning, istället så valde man touchskärmen tillsammans med att vidareutveckla röststyrningen. Jag öppnar en ny tråd gällande röststyrning där vi kan ge varandra tips om hur man kan använda och förenkla hur man ger olika kommandon.
AndS skrev:
Kingboborules skrev:
Har aldrig haft en BMW men de har väl haft joystick sedan tidigare? Men för Volvo som inte haft det hade man fått utveckla två system för styrning, istället så valde man touchskärmen tillsammans med att vidareutveckla röststyrningen. Jag öppnar en ny tråd gällande röststyrning där vi kan ge varandra tips om hur man kan använda och förenkla hur man ger olika kommandon.
Det fungerar nog bra med enbart touch till det mesta man behöver göra medan man kör. Jag valde B&W och nackdelen med det systemet är att jag inte kan sluta lyssna. Det låter ju riktigt bra! Det blir en hel del sökande efter ny musik via Spotify och då ska man in i en del listor med många tryck och scrollningar. Tidigare lyssnade jag mest på P1 och då rörde jag oftast inte radion på hela resan.

Skickat från min iPad med Tapatalk
Kingboborules skrev:
AndS skrev:Ska villigt erkänna att jag jobbat med IT/telesystem som bl.a. haft röststyrning där jag kom i kontakt med det första gången för 25år sedan så visst är jag lite konservativ när det gäller användande. Dagens röststyrning och även talsyntes är riktigt bra att hantera normalt tal, däremot är vi fortfarande ovana så vi börjar prata lite "onaturligt" och artikulera. Men visst kan det vara problem med vissa dialekter.

Jag har kört BMW i många år och deras iDrive med ratt/joystick är vida överlägsen en pekskärm. Dock finns det några saker som är lättare att göra med pekskärm. Nya 5-serien har joystick, pekskärm, röststyrning och dessutom gester i luften som tillval.
Nu handlar ju inte tråden om vilket bilmärke som lyckats bäst med sitt multimediasystem, utan hur myndigheterna kommer att hantera det faktum att man förbjuder fipplande med mobiltelefoner under körning, men det är ok att fippla med en "inbyggd iPad" på mittkonsollen? Tesla, Renault, VW och många fler har ju liknande lösningar med touchskärmar där man ändrar inställningar på allt möjligt.
Tror ni att myndigheterna skulle kunna ge biltillverkarna en sådan "käftsmäll" - Att förbjuda fipplande med touchskärmen under färd? För ärligt talat - det är ju INGEN skillnad mot att fippla med skärmen i bilen eller att fippla med sin mobiltelefon.
Tråden handlar inte heller om våra olika förmågor att hantera dessa skärmar eller inte. Har själv inga problem med att hantera skärmen i V90:n men nog tar det uppmärksamhet från vägen, oavsett hur fingerfärdig du är. :-)-)
AndS skrev:
Kingboborules skrev:
BMW har haft röststyrning med iDrive sedan E65 (2002)....däremot skulle jag inte vilja kalla BMWs röststyning spot-on direkt....det gällde att ARTIKULERA
Jag tror och hoppas att ett förbud mot fipplande med mobil kommer att leda till att fler kör bil än åker bil, tycker inte att det är en positiv utveckling när man ligger bakom någon och faktiskt bara se hur han/hon kör avgöra att personen på något sätt fipplar med mobilen, kanske kommer jag se V90 med liknande tendenser men än så länge så är det förhållandevis få bilar på marknaden som har en inbyggd "Ipad" som skall fippas med, så det borde ju göra skillnad i alla fall till att börja med, men teknik utvecklingen går fort, och om fem år har nog fler bilar det. Då kanske man är tillbaka där man är idag....

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]