Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

barcusmrandt skrev:Här i Norge i t8 billigare än den är i Sverige nu vad jag förstår. Tips till den som är ute efter en t8.
Är det inte tack vare miljöpremien och andra subventioner som den är billigare och måste man inte vara bosatt i Norge för att kunna nyttja dem?

Dessutom lär det gälla helt andra införselregler och skatter då Norge inte är med i EU
Användarvisningsbild
av Derank
barcusmrandt skrev:Här i Norge i t8 billigare än den är i Sverige nu vad jag förstår. Tips till den som är ute efter en t8.
Mmmmm
Det är lägre avgifter, så det spelar ingen roll vart du bor då det inte är en premie som betalas ut till köparen utan en avgiftsreduktion till handlaren. Men är lite osäker på hur importen blir till Sverige. Så länge du kan få tillbaka momsen så borde det ju funka bra, vilket du ju ska.
filippb skrev:
Är det inte tack vare miljöpremien och andra subventioner som den är billigare och måste man inte vara bosatt i Norge för att kunna nyttja dem?

Dessutom lär det gälla helt andra införselregler och skatter då Norge inte är med i EU
Det er ikke mange fordeler med å kjøpe bil i Norge, men T8 er faktisk billigere enn i Sverige. I tillegg får man 5 års garanti (eller 100.000 km - det som inntreffer først).

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av perin
Precis som antytts så är det som jag förstått det att Volvo "subventionerar" bilarna på hemmaplan. Om det gäller alla modeller eller volymmodeller vet jag inte, kansk en mix av det. Det finns (eller åtminstone fanns) en .eu sida där man kunde jämföra ett flertal bilmodeller (inte bara Volvo alltså) vad de kostade i respektive EU-land före resp. efter skatt. På så vis kunde man se var bilarna var billigast före skatt och exempelvis importera den till Sverige och betala svensk moms. Jag har för mig om att de Danska priserna var väldigt gynnsamma före skatt pga den höga skatten man har på bilar där.

Den som har lite sökambitioner kanske kan söka för att se om denna sida finns kvar. Den uppdaterades regelbundet vill jag minnas.
superluxus skrev:Det er ikke mange fordeler med å kjøpe bil i Norge, men T8 er faktisk billigere enn i Sverige. I tillegg får man 5 års garanti (eller 100.000 km - det som inntreffer først).
Den är billigare i Norge bara om den blir kvar i Norge. Vill man ta den till Sverige får man betala nettopriset före alla skatter och avgifter och sedan betala moms och (tror jag) skrotnings- och miljöavgift vid införseln. Och när allt är betalt skulle jag tro att det blir billigare att köpa den i Sverige.
perin skrev:Jag har för mig om att de Danska priserna var väldigt gynnsamma före skatt pga den höga skatten man har på bilar där.
Ja det stämmer. Många biltillverkare kände sig tvungna att pressa priset på den danska marknaden före skatt till det yttersta till följd av de höga skatterna. En hel del svenskar valde därför att köpa ny bil i Danmark. Vet dock inte om det fortfarande håller i sig.
andersuw skrev:
superluxus skrev:Det er ikke mange fordeler med å kjøpe bil i Norge, men T8 er faktisk billigere enn i Sverige. I tillegg får man 5 års garanti (eller 100.000 km - det som inntreffer først).
Den är billigare i Norge bara om den blir kvar i Norge. Vill man ta den till Sverige får man betala nettopriset före alla skatter och avgifter och sedan betala moms och (tror jag) skrotnings- och miljöavgift vid införseln. Och när allt är betalt skulle jag tro att det blir billigare att köpa den i Sverige.
Ja det har du ju rätt i.
Xc60 Polestar vinterdäck?

Hej. Har en xc60 Polestar 2023 med sommardä[…]

Gasspjäll- justering.

Tack för svar! Anledning till frågan […]

740 som krånglar

231 så är det något fel på […]

Åtdragning vattenpump B230E

Enligt Haynes ska vattenpumpens skruvar dras med 2[…]