Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sleeper skrev:Jag har inte alls svårt att förstå blinklösa sidoförflyttningar. Är man själv på vägen finns ingen anledning att blinka, annat än att slippa motstånder i ratten som active lane assist står för.
Ok.. för mig går blinkningen automatiskt.. alltså jag blinkar även när jag är ensam då det sitter i ryggmärgen. Lixom blivit en rörelse som jag inte behöver tänka på speciellt ofta.

På mindre enfiliga vägar har det hänt att jag fått lane assist-varningar då man genat lite i kurvor.. Men i dom lägena är det ju som AndS säger kanske inte så att man avänder PA ändå..?

Just det där är ju intessant när det gäller framtida fordon.. Att "gena" lite på vägar där man inte har mötande trafik är du ett sätt de flesta kör på för att få en mjukare/skönare kurva. Kommer autonoma bilar tillåta det? Ibland blir det ju nästan farligt att ta kurvan enligt filmarkeringarna utan att sakta ner (vilket man får göra ibland om man får möte), så frågan är då om en autonom bil ska kunna "tåla" att man genar lite för att hålla farten uppe eller sakta ner och slaviskt följa markeringarna..
En autonom bil kommer väl att köra själv och hålla sig till de hastighetsbegränsningar som gäller för aktuell kurva. Hastigheten i sin tur bestäms utifrån hur fort man kan köra utan att gena.

Bilen kommer alltså att hålla sig inom filen och inom den tillåtna hastigheten.
Nu är det många vägar där man inte kan hålla den hastighetsgräns som gäller utan att man grenar lite. Det är i de tillfällena jag undrar om man kommer bygga in ett slags acceptans för lite gening för att slippa många hastighetsförändringar. Alltså där bilen kan konstatera att det inte kommer mötande skulle det kunna finnas större acceptans för att ligga nära eller t.o.m lite över mittlinjen.. För att få en mjukare kurva precis som när man kör själv.
Stämmer bra att vissa enfiliga vägar med tvärare kurvor och även kuperade kan vara en "upplevelse" enbart med vanlig farthållare, t.ex backkrön där vägen sedan svänger. Här fungerar det inte med PA aktiverad även om väglinjerna är perfekta, har testat :wink: Och det gäller även vägar med t.ex. tjälskador där inget känner av dem.
AndS skrev:...tjälskador där inget känner av dem.
Joho! Ens eget ryggslut känner av dem! ;)
Jag använder pilot assist en hel del, även i tät pendlingstrafik och det fungerar alldeles utmärkt. Jag tycker de mjukvaruppdateringar jag fått har gjort att bilen inte vandrar lika mycket längre utan är stabil.
Har kört cirka 50 mil, fick bilen för någon vecka sen. Pilot assist är bra, har den alltid på. Saknar möjligen att den inte kontrollerar hastigheten vid ändringar, mellan exempelvis 50-70-90-70. Bäst funkar den på stora vägar, i mitt fall E18 norr om Stockholm.
lanov skrev:Har kört cirka 50 mil, fick bilen för någon vecka sen. Pilot assist är bra, har den alltid på. Saknar möjligen att den inte kontrollerar hastigheten vid ändringar, mellan exempelvis 50-70-90-70. Bäst funkar den på stora vägar, i mitt fall E18 norr om Stockholm.
Skulle nog vilja att jag får kvittera en hastighetsändring. Jag har några ställen där jag kör med jämna mellanrum där den inte har riktigt koll och säger att det är 80, men i själva verket är det 50. Detsamma gäller med tilläggstavlan "Time" då bilen gnäller att jag kör för fort, trots att hastighetsbegränsningen inte gäller eftersom tiden inte är aktuell.

När jag ändå är inne i tråden så kan jag meddela att jag testade en lägre hastighet i "min kurva" där jag fortsätter i tangentens riktning med Piloten på. Då svängde bilen så vackert och höll sig på rätt sida. Så frågan är om det är Volvo som inte har rätt inställningar eller om kurvan har för liten radie i förhållande till gällande hastighetsbegränsning.
olsin skrev:
lanov skrev: När jag ändå är inne i tråden så kan jag meddela att jag testade en lägre hastighet i "min kurva" där jag fortsätter i tangentens riktning med Piloten på. Då svängde bilen så vackert och höll sig på rätt sida. Så frågan är om det är Volvo som inte har rätt inställningar eller om kurvan har för liten radie i förhållande till gällande hastighetsbegränsning.
Dagens tekniska lösningar är inte tillräckligt bra och behöver utvecklas ytterligare. Rullade nu i helgen 30 mil och upptäckte till slut att på vpra 70-90 vägar är det mjukare och behagligare att styra själv.
Däremot lyckades jag köra ca 1 mil på nyare 1+2 väg utan att hålla i ratten utan att system reagerade. Höll händer ca 5-10 cm från ratten.
PA funkar rätt bra för mig så länge det är nästan hela spår,
typ motorväg.

För att det inte funkar på kurviga vägar beror på att X-sntal grader under en bestämt tid. Och det kan bli en utmaning på kurvigare vägar.

Och kuperade vägar kan vara jobbigt för PA pga att systemet har för lite input data. Det kan jämföras med när man övningkörde och tittade några m framför bilen så att man vinglade med bilen.

Elbilsmärket Nio har automatiserat batteribyt[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

Aha, tänkte mer att det kanske fanns nå[…]

Volvo s70 läckande bränsleslang

Har testat det men min läcker ändå[…]

Huvvajer

Toppen tack det ska kollas upp.