- sön 12 mar 2017, 15:17
På mindre enfiliga vägar har det hänt att jag fått lane assist-varningar då man genat lite i kurvor.. Men i dom lägena är det ju som AndS säger kanske inte så att man avänder PA ändå..?
Just det där är ju intessant när det gäller framtida fordon.. Att "gena" lite på vägar där man inte har mötande trafik är du ett sätt de flesta kör på för att få en mjukare/skönare kurva. Kommer autonoma bilar tillåta det? Ibland blir det ju nästan farligt att ta kurvan enligt filmarkeringarna utan att sakta ner (vilket man får göra ibland om man får möte), så frågan är då om en autonom bil ska kunna "tåla" att man genar lite för att hålla farten uppe eller sakta ner och slaviskt följa markeringarna..
Sleeper skrev:Jag har inte alls svårt att förstå blinklösa sidoförflyttningar. Är man själv på vägen finns ingen anledning att blinka, annat än att slippa motstånder i ratten som active lane assist står för.Ok.. för mig går blinkningen automatiskt.. alltså jag blinkar även när jag är ensam då det sitter i ryggmärgen. Lixom blivit en rörelse som jag inte behöver tänka på speciellt ofta.
På mindre enfiliga vägar har det hänt att jag fått lane assist-varningar då man genat lite i kurvor.. Men i dom lägena är det ju som AndS säger kanske inte så att man avänder PA ändå..?
Just det där är ju intessant när det gäller framtida fordon.. Att "gena" lite på vägar där man inte har mötande trafik är du ett sätt de flesta kör på för att få en mjukare/skönare kurva. Kommer autonoma bilar tillåta det? Ibland blir det ju nästan farligt att ta kurvan enligt filmarkeringarna utan att sakta ner (vilket man får göra ibland om man får möte), så frågan är då om en autonom bil ska kunna "tåla" att man genar lite för att hålla farten uppe eller sakta ner och slaviskt följa markeringarna..
Polestar 2 Dual Motor MY24
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13
Hyundai Ioniq electric 2018
Såld: Polestar 2 Dual Motor MY21
Såld: V60 T4F Summum MY12
Såld: V60 D5 TE Summum MY16
Såld: V70 D3 DE MY13