Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av maranander
volvoamatören skrev:Jag pratade med en Volvoperson på Stockholms Volvosalong i veckan. Tydligen ska alla bilar i 90-serien få en GUI-uppdatering ganska snart. Det blir större typsnitt, klarare färger, och lite annat, så att det ser ut som i nya XC60.

Vi kommer även framöver få möjlighet att låsa och låsa upp bilen via telefonen. Kanske under 2017. Vet inte om detta kommer ske via luften eller om man måste in på verkstad, dock.
Du menar att även alla levererade 90-bilar ska få denna uppdatering?
Användarvisningsbild
av joel80
Har alla V90 VOC? Eller går den uppkopplingen över nått annat?
av AndS
Enklast med upplåsning är om man parar samman mobiler med öppningsfunktion via blåtand. Då behöver man inte göra något utan det fungerar som en helt nyckellös bil. Sätt det konfigurationsmässigt så att man kan få automatisk öppning eller om man önskar via knapp i en app. Att köra VoC känns lite överarbetat.
När det gäller uppdatering/nedladdning är det VoC men går lika bra via mobilen och blåtand/wifi. Du kopplar ju ändå mobilen med din telefon. Så saknar man VoC är det bara att köra uppdatering via mobilen.
Användarvisningsbild
av joel80
Är det så dom byggt det? Vet du om att det funkar båda vägarna eller är det vad du hoppas/gissar? :)

När det gäller upplåsning.. Känslan är att Bluetooth är mindre säkert än via appen. Alltså att det är lättare att kopiera/avlyssna. Hur pass krypterad är egentligen en BT-signal?
av AndS
Gissar och som jag skulle konstruerat den. Du kör ju redan idag öppningsfunktionen trådlöst och blåtand är ju samma sak, radiosändare/mottagare. Är ju ingen höjdare om du inte har Internetkoppling/mottagning när du ska låsa/låsa upp bilen utifrån att jag tolkar det som du vill använda VoC-vägen.
Mycket smartare att låta mobilappen direkt kommunicera med bilen utan att behöva ta Internetvägen.
Användarvisningsbild
av Derank
Systemuppdateringar ota finner jag högst osannolikt.
Användarvisningsbild
av jcartel
Derank skrev:Systemuppdateringar ota finner jag högst osannolikt.
Har hört att det är på gång men längre fram i tiden. Antar över wi-fi enbart och inte via modem eller telefon.

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]

1986 GLT kamdrivning

Kolla spännhjulet och spännanordningen n[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]