Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Crankshaft
joel80 skrev:Hur är det med värmen när man kör i pure-läget när det är kallt?
Kan man stänga av auto-värme från binsinvärmaren?
Det vet jag faktiskt inte. Jag provkörde ju bara en XC90 T8, och min V90 T8 kommer först i juli. Jag noterade dock att körsträckan i PURE läge var ganska kort (~23 km), vilket tyder på att värmen togs från batteriet. Då blir det ju en avvägning mellan bränsle förbränt i bränslevärmare (om man kör denna istället) och längre körsträcka på el (dvs mindre bränsle förbränt i motorn).

Vad den ekvationen ger är svårt att veta, men att köra bränsledriven värmare när det finns gott om el från stolpe att tillgå, torde vara betydligt enklare att inse att det är helt uppåt väggarna.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
joel80 skrev:Hur är det med värmen när man kör i pure-läget när det är kallt?
Kan man stänga av auto-värme från binsinvärmaren?
Det går absolut att stänga av auto-värmaren. Då blir det lite kyligt dock :wink:
Användarvisningsbild
av EjS
Jag vet inte om Volvo fortfarende använder Webasto men kom ihåg att mycket start-stopp med värmaren dödar den. Den måste gå minst 15 minutter i taget för att inte sot och koks fastnar i värmaren.

När jag hade min XC60 eldade jag upp värmaren på drygt 3 år (extravärmare på) när bilen hade gått 8000 mil. På den tidpunkt hade värmaren gått 5000 timmar.

En ny kostade då 20.000 dkk från Volvo så jag köpte en rekond från Webasto för 6000 dkk och fick den programmerad av en tekniker på Volvo verkstaden en sen kväll.

Jag kör numera elvärmare med mina 2 bilar (calix och defa). Calix är bäst - den sprutar in 1600 W värme i kupeen och >1000 W i vattensystemet.

Nästan lika bra som bränslevärmare men såklart mer strul med sladdar.

Varje bil får 2 timmar varje morgon.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har haft autovärme av i mina senaste bilar. Endast vid nått enstaka tillfälle då det varit ner mot -20 tycker jag det tagit för lång tid att få värme eller att värmen avtagit lite under färd.
Däremot kör jag förvärmning med dieselvärmaren ibland.. Då har man ju koll på att den går tillräckligt länge för att bli varm och bränna bort sot o sånt. Det som dödar den är troligen att den går igång så korta stunder om man har autovärme på. Då startar den ju bara man ska flytta bilen på uppfarten...
av BennyL
T8 har bara Webasto som extravärme i våra kalla länder.
I "varma länder" har den bara en elektrisk värmare, men den är inte tillräckligt effektiv för att vi skall få någon njutbar värme i vårt kalla klimat, utan att det då dränerar batteriet för mycket.
En bensinvärmare drar i enkla ordalag "lika" som en dieselvärmare, lite mer, 0,7 l/h bensin.
Dåligt eller bra? Ja, nog är det väl bättre att kunna köra kilometer på batteriet än värme, tycker jag om jag får välja och att inte ha båda är en kostnadsfråga.
Användarvisningsbild
av joel80
Jag skulle bli sne om jag inte kunde välja att inte starta bränslevärmaren. Många resor jag gör är inte mer än ett par mil och då kan jag gott använda några km räckvidd till lite värme.
av AndS
Då får jag väl konstatera att vår tidigare V70 rullade i 9år/23000mil med värmaren i autoläge under alla dessa år, samt som förvärmning vintertid. Rullade både långt och kort.
Och troligtvis gäller det merparten att det rullar problemfritt och de som haft problem skriver här i forumet :wink:
Inte tusan betalar jag för prylar i bilen för att sedan inte använda dem.
Användarvisningsbild
av EjS
Autoelektrikeren som bytte min Webasto säljer både Eberspächer och Webasto. De går runt 6000 timmar och sedan går de sönder.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
av joel80
Dom kan sota igen betydligt snabbare än så.. Flera här har ju fått problem redan efter några år..

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]