Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
thread skrev:
barcusmrandt skrev:Är det inte däcktrycksövervakare i 90-serien? Trodde det var det...
Det är väl lag på TPMS på alla nya bilar efter typ hösten 2014 i Sverige? Frågan är hur snävt systemet rapporterar varningar? Man behöver ju dessutom kalibrera systemet med någon sorts normaltryck efter hjul/däckbyte...
Slapp inte vi det kravet iom att vi byter däck två gånger per år?

.
Användarvisningsbild
av ThomasT
AndS skrev:
barcusmrandt skrev:Är det inte däcktrycksövervakare i 90-serien? Trodde det var det...
Har inte testat men gissar att det kalibrerar mot det tryck som finns i däcken när du gör kalibreringen, inte mot något referensvärde.
Sedan håller jag fast vid att alla dessa 0,5 bar högre värden som man trycker i däcken bara försämrar när det gäller standarddimensioner och vår normala körning på väg utifrån komfort och väghållning. Tillverkarna hittar inte på värden som inte passar bilen.
Är det verkligen tryckgivare på 90-serien? Jobbar den inte med ABS'en som de äldre modellerna?

.
av Lilje
ThomasT skrev:
AndS skrev:
Har inte testat men gissar att det kalibrerar mot det tryck som finns i däcken när du gör kalibreringen, inte mot något referensvärde.
Sedan håller jag fast vid att alla dessa 0,5 bar högre värden som man trycker i däcken bara försämrar när det gäller standarddimensioner och vår normala körning på väg utifrån komfort och väghållning. Tillverkarna hittar inte på värden som inte passar bilen.
Är det verkligen tryckgivare på 90-serien? Jobbar den inte med ABS'en som de äldre modellerna?

.
Frågade min säljare igår och fick beskedet att det jobbar mot ABS systemet och alltså inga tryckgivare.
av barcusmrandt
Vad innebär det i praktiken? Hur fungerar den tekniken, och fungerar det bra framförallt?
Användarvisningsbild
av Robbi
ThomasT skrev:
AndS skrev:

.
Det är specat iTPMS, alltså den mäter via ABS. De första bilarna hade i ventilerna men det innebar att man var tvungen att köpa givare till alla däcken, en kostnad på ca 800:- styck. Blir kostsamt vid däckbyte. Det rullar många av årsmodell 2015 (första halvåret) med givare i ventilerna. De ska dock inte beklaga sig då det systemet är bättre på att mäta exakt.
Användarvisningsbild
av ThomasT
barcusmrandt skrev:Vad innebär det i praktiken? Hur fungerar den tekniken, och fungerar det bra framförallt?
ABS-sensorn kollar om däcken behåller den omkrets som de hade vid kalibreringen. Jag skulle nog säga att det fungerar.

.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Robbi skrev:
ThomasT skrev:
AndS skrev: Har inte testat men gissar att det kalibrerar mot det tryck som finns i däcken när du gör kalibreringen, inte mot något referensvärde.

.
Det är specat iTPMS, alltså den mäter via ABS. De första bilarna hade i ventilerna men det innebar att man var tvungen att köpa givare till alla däcken, en kostnad på ca 800:- styck. Blir kostsamt vid däckbyte. Det rullar många av årsmodell 2015 (första halvåret) med givare i ventilerna. De ska dock inte beklaga sig då det systemet är bättre på att mäta exakt.
En sats kostar 1800 på volvo. Lite ot men bättre än att köpa en och en.
av AndS
Syftet med mitt inlägg var att belysa att systemet inte har någon kontroll på vilket tryck du har i specifikt värde utan endast om det kalibrerade värdet förändras.
Användarvisningsbild
av Robbi
AndS skrev:Syftet med mitt inlägg var att belysa att systemet inte har någon kontroll på vilket tryck du har i specifikt värde utan endast om det kalibrerade värdet förändras.
Det är sant. Man ska alltid kalibrera om efter att ha pumpat däcken. Den mäter av att alla hjulen snurrar lika snabbt. Jag har fått varningar två gånger under 3 år, det har aldrig saknats luft utan det verkar ha kommit när man kört i gupp eller liknande.
Användarvisningsbild
av EjS
DonutTony skrev:Jag ligger på 2,7 bar både på 21" sommardäck och 19" Vinterdäck.
När jag fick mina sommardäck monterade första gången trodde jag nästan att något hade blivit fel, ljudnivån från däcken var enormt högt :shock: . Kontrollerade då däckstrycket och det låg då strax över 3 bar.
Efter att jag sänkte ner det till vad Volvo rekommenderar (2,7bar) som Max last /Eco tryck så hamnade ljudnivån på en acceptabel nivå för sommardäcken.
Pratade med min servicetekniker och han sa att dom hade fått utskick att gå ned till 2,4 bar på alla XC90 pga. klagomål på hög ljudnivån från däcken.
Har själv inte provat med 2,4 bar, inbillar mig att däcken slits fortare då? Men det kanske någon här vet om det är så?

Här är godkända lufttryck för XC90:
http://support.volvocars.com/se/cars/Pa ... 514b765838

Sen har jag upplevt att V90'n är tystare, särskilt däckljud. Dock så har jag inte provat någon med 20" eller 21" så jag vet inte hur väl den fungerar med större hjul.
Det är troligen inte nytt problem. Åker i en gammal Cadillac där rekommanderat tryck är 2 eller 2.1.

Det ändrades från högre tryck pga. Klagomål för vibrationer i drivlinan.

Jag åkte med 2.7 och märkte ingen skillnad fast komforten är mycket mycket bättre med rekommanderat tryck 2 bar. Visst slits däcken mer men komfort och buller bättre.

Omöjligt att köra på bana med 2 bar dock.

Sent from my iPhone using Tapatalk

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]