Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

På min XC60 funkar det iallafall bra med spolningen. Likaså på den alldeles nylev S90 jag hade förmånen att låna några dagar. Markant skillnad i hur snabbt strålkastarnas sken försämras när man kör på en saltdränkt, moddig väg när spolnivån sjunkit så att strålkastarspolarna inte aktiveras. Kanske dålig inställning på riktningen av strålen för de bilar där det inte tycks fungera?
Schmoyoho skrev:Lite sugen på att prova rycka säkringen till min spolning också. Eller blir de katastrofalt skitiga då? Tvättar bilen ganska regelbundet men det kanske ändå hinner bli knas.
Jag har kört i 10 mån utan spolning utan bekymmer. Då deg var som slaskigast efter vägarna tvättade jag inte på 6v och då blev de dassiga men annars har jag inte märkt någon försämring.
På kian fanns det ingen spolning alls och det var inga problem. Nu var halvljuset så dåligt enda på den så det gjorde nog ingen skillnad. [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Ehhh... det blir mycket sämre utan spolning om man t ex kör motorväg och det är skitigt och runt nollan. Men visst är spolning mycket sämre än riktiga torkare, som väl kom på Saab 1973 eller nåt sånt och Volvo 1974, och försvann på 60/70/80 2005 vid facelift...
Jag tycker att strälkastarspolningen fungerar ganska bra - det blir stor skillnad när man spolat. Har å andra sidan också lagt märke till att det är viktigt hur spolarvätskan är - med t.ex. Biltemas spolarvätska gäller det minst 40% blandning, annars skummar det för mycket, och skummet verkar ha en förmåga att torka ut och lämna kvar en grå hinna.
Om frågan är generell och inte bara gäller Volvos 90-modeller så tycker jag det fungerar bättre än förväntat med spolningen. Det har gällt på alla bilar jag har haft. Körde i fredags i värsta snöblasket på E4 och stannade och tankade efter ca 20 mil. Skulle då blaska av lysena manuellt, men det behövdes inte. Farthållarradarn(?) slogs dock ut pga av allt snöblask så jag satt och funderade på om det inte vore värt att ha en liten dusch på den också.

Sant.. tror tyvärr inte att PDC-kuddar skulle[…]

Startmotorn har precis som generatorn ingen sä[…]

Är inte det där hål som någo[…]

Precis som Cotag skrev, har också sätt […]