Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xanthopteryx
Gorban skrev:
SRT skrev:
Gorban skrev:Det ingår ingen domkraft. Vad ska du ha den till om du inte har reservdäck? De domkrafter som följer med bilar vid leverans är inte lämpliga att använda för att t.ex. skifta till vinterhjul.
Vad är domkraften annars till för som eventuellt följer med bilen om inte för att enbart skifta däck så länge man låter bli att vara under bilen. :D
Den är till för att byta hjul i nödfall vid punktering. Inte att använda säsongsvis som en garagedomkraft. Vi Bilägare hade en artikel om det här för några år sedan. De flesta domkrafter som biltillverkarna skickar med är mest skräp.
Det står i instruktionsboken att den är okej att använda för säsongsbyte.
Jag bad min handlare lägga till det så det finns med i beställningen till fabriken.
av Mike68
Läste handboken men hittade inga trianglar och inte heller ngt vettigt att sätta domkraften mot. Äh jag får betala istället.
av andersuw
Gorban skrev:Den är till för att byta hjul i nödfall vid punktering. Inte att använda säsongsvis som en garagedomkraft. Vi Bilägare hade en artikel om det här för några år sedan. De flesta domkrafter som biltillverkarna skickar med är mest skräp.
Fram till för några år sedan växlade jag alltid hjul säsongsvis för egen maskin. Jag har aldrig använt något annat än den domkraft som följer med bilen. Alla har fungerat utan anmärkning.
av troubleshooter
Jag slutade byte hjul själv när jag bytte till XC60, kanske mest för att börjar bli gammal :roll:

Men när jag bytte på sista V70 jag hade 2008-2012, så använde jag medföljande domkraften
enda jag kan klaga på är utväxlingen så man var tvungen att veva som en galning 8) , fördelen
var att det räckte att lyfte en gång per sida även om instruktionsboken sa annat, däremot så
upplevde jag medföljande aluminium handtag/fälgkors som ett skämt.
av andersuw
Ja medföljande nyckel till hjulbultarna brukar inte vara mycket att hänga i julgran. Där måste man skaffa egna grejer.
Stänkskydd

Erfarenheten av volvos egna stänkskydd - de f[…]

Nån som vet vilka pinnar som gör vad p&[…]

Tråkigt att se, och höra, men dessv&aum[…]

Tysta sommardäck V90

Hade Pirelli P-Zero innan jag i våra kö[…]