Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har liknande problem med min D3'a. Kilometer till tom tank visar husnummer... I morse stod den på 740km efter 200m körning hoppar den ner till 540km för att efter 25km körning sluta på 660km. Det verkar som att beräkningarna inte baseras på senaste 30km utan betydligt kortare körsträcka.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
dastysk skrev:Nyköpt Xc90 D5 förra veckan. Tankade första tanken till full idag och bilen visar 270 kvar till tom??? Vad har hänt??? Går den helt på första halvtankens förbrukning från handlaren eller räknar den på förbrukning just nu?
Snittförbrukningen kan bli hög vid kortare sträckor och om bilen inte är körd någon längre sträcka efter leverans kan ovanstående visning vara helt normalt.
Men det finns även programvaror ute som har fel där bränsleberäkningen blir helt felaktig. Den programvaran fick jag vid service i slutet på Januari, innan stämde beräknad förbrukning bra, nu är den helt bananas. Rekordet kom igår tror jag då låg TA på 177/100km :D

Är ett känt fel, finns sen tidigare en teknisk journal på detta https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -12-29.pdf
Vet inte om det är den sista, har inte haft möjlighet att söka om det har kommit någon ytterligare?
Nu klarade sig min bil från alla batteriproblem, VOC störningar efter senaste servicen därför har jag dragit mig för att få min uppdaterad och få rättad förbrukning med risk för andra följdproblem. Men vad jag har förstått nu så skall även dessa problem vara rättade sen någon vecka så nu är det nog riskfritt att uppdatera.
dastysk skrev:Nyköpt Xc90 D5 förra veckan. Tankade första tanken till full idag och bilen visar 270 kvar till tom??? Vad har hänt??? Går den helt på första halvtankens förbrukning från handlaren eller räknar den på förbrukning just nu?

Är detta en bild från VoC?
Lite cool funktion att kunna se det i mobilen, har dock valt bort VoC.
Spid3r skrev:

Är detta en bild från VoC?
Lite cool funktion att kunna se det i mobilen, har dock valt bort VoC.
Ja, det är från VOC, finns massa saker man kan se i appen, riktigt bra funktion.

Skickat från min OnePlus 3

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]