Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gorban skrev: Jag är otroligt imponerad av bilens uppträdande på Autobahn. Ett veritabelt landsvägslok. Bilen trivs som bäst i 170-180 km/h och man kan ligga i den hastigheten i mil efter mil.
Ett tips är att stänga av Lane Keep Assist på Autobahn. Inte kul när bilen själv drar i ratten när man kör i närmare 200 km/h.
Kör du Centraleuropeiska friktionsdäck ? De nordiska brukar inte vara kul i 200 km/h, och brukar också nästan smälta och slitas något hemskt i 200 km/h.
Användarvisningsbild
av joel80
VolvoB20 skrev:
Gorban skrev: Jag är otroligt imponerad av bilens uppträdande på Autobahn. Ett veritabelt landsvägslok. Bilen trivs som bäst i 170-180 km/h och man kan ligga i den hastigheten i mil efter mil.
Ett tips är att stänga av Lane Keep Assist på Autobahn. Inte kul när bilen själv drar i ratten när man kör i närmare 200 km/h.
Kör du Centraleuropeiska friktionsdäck ? De nordiska brukar inte vara kul i 200 km/h, och brukar också nästan smälta och slitas något hemskt i 200 km/h.
Ska han byta till vinterdäck vid gränsen menar du? Friktionsdäcken som räknas som vinterdäck slits mkt i högre hastighet p.g.a att gummit är anpassat för lägre temperaturer. Ett centraleuropeiskt friktionsdäck som inte skulle slitas lika mkt är inte ett vinterdäck då det inte är framtaget specifikt för vinterförhållanden... Och vare sig duger eller är godkänt som vinterdäck i Sverige. (det finns kanske friktionsdäck som sälja även i Centraleuropa som är anpassade för kallt nordiskt klimat, men då är det vinterdäck med alptoppssymbolen vi pratar om.)
Användarvisningsbild
av MartinS
:cry:
av perhall
Ett kontintentalt vinterdäck, t ex Conti TS850, är väl ett vinterdäck? Visserligen totalt värdelöst på is och packad snö, men ändå är det ett vinterdäck.

Tyvärr så skickar många bilhandlare med kontintentala vinterdäck numera eftersom de är billigare. Har flera kompisar som nyligen fått tjänstebilar (Merca, BMW) och har fått lånebil till Audin med kontinentala vinterdäck. De går superbra på motorväg. Och helt rätt,de nordiska friktionsdäcken är inte kul över 120 och egentligen aldrig på barmark. Hemskt vingliga jämfört med kontinentala.

Så om Ts tycker att en F11 håller på att välta i Kassel-backarna och V90 går som tåget kan det mycket väl bero på däcken. Jag har testat både kontinentala och nordiska på samma bil och det är som natt och dag, gäller både vintergrepp och högfartsstabilitet.
av macattac
Max fart enligt Thule är ju 135 sen blir påfrestningarna oerhört höga på fästena. 200 med takbox är idioti. Måste du nita har du en möjlig projektil på taket....

But each to his own I guess, men jag hoppas inte att jag behöver ligga framför dig

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Ska han byta till vinterdäck vid gränsen menar du? Friktionsdäcken som räknas som vinterdäck slits mkt i högre hastighet p.g.a att gummit är anpassat för lägre temperaturer. Ett centraleuropeiskt friktionsdäck som inte skulle slitas lika mkt är inte ett vinterdäck då det inte är framtaget specifikt för vinterförhållanden... Och vare sig duger eller är godkänt som vinterdäck i Sverige. (det finns kanske friktionsdäck som sälja även i Centraleuropa som är anpassade för kallt nordiskt klimat, men då är det vinterdäck med alptoppssymbolen vi pratar om.)
Visst är det godkänt i Sverige, Det finns en uppsjö av lite hårdare centraleuropeiska friktionsdäck som ligger bra i 200 km/h på autobahn, jag har haft sådana. Däremot är de mycket sämre på is om man jämför med mjuka nordiska friktionsdäck, de nordiska smälter dock nästan om du kör +200 på torr väg med dem.

Ett Nokian R2 Friktion är ju tex bara godkänt till 170 km/h

Ett Michelin Lattitude friktion till 240 km/h.

Båda är godkända vinterdäck i Sverige
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
macattac skrev:Max fart enligt Thule är ju 135 sen blir påfrestningarna oerhört höga på fästena. 200 med takbox är idioti. Måste du nita har du en möjlig projektil på taket....
But each to his own I guess, men jag hoppas inte att jag behöver ligga framför dig
Ligga framför ??? Det är ännu värre att hamna bakom någon som drar förbi i +200 med en takbox som fladdrar som ett asplöv och 2 cyklar på dragkroken som hoppar hit o dit något fruktansvärt. Man undrar bara vilken microsekund man får dem i grillen eller på vindrutan.
av Gorban
joel80 skrev:
VolvoB20 skrev:
Jag kör givetvis med europeiska friktionsdäck vilket givetvis är godkända som vinterdäck i Sverige och certifierade för hastigheter över 200 km/h. Jag kör mest bil i Göteborg och Halland där vi har plusgrader och ingen snö större delen av vintern.
Användarvisningsbild
av MartinS
macattac skrev:Max fart enligt Thule är ju 135 sen blir påfrestningarna oerhört höga på fästena. 200 med takbox är idioti. Måste du nita har du en möjlig projektil på taket....
Blir det större påfrestningar på takboxen om man bromsar från 200km/h än från 100km/h? Jag frågar för att jag inte vet.

Jag kör med en svingammal packline på taket och det är ju lätt hänt att man är uppe i 180+km/h vid en omkörning, men det är ju inga längre sträckor man håller 140+ iallafall. Har fungerat bra hittils iaf :-O)

Det var ju en basal frågeställning, h&a[…]

Nästa elbil från Volvo?

Neej..jag äger S80 V8 MY2008 och V90CC T5 MY2[…]

Jag förstår inte...att köpa V90CC […]

Visa din semesterbil(d)

På grund av bl.a kamrems haveriet på […]