Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1149085
XC90_Executive skrev:Kör (bland annat) en fullmatad T8 Inscription. Underbar bil. Den mest kompletta bilen jag någonsin kört. :-)-)

Körde en fullmatad D5 Inscription ca 4000mil innan T8an och den var också helt underbar. Men drivlinan i T8an är outstanding!! :D
Förutom den löjligt lilla tanken i T8:an då!
#1149120
Jag fick ut min T8 i början på november. Då hade xc90 funnits på marknaden i 2,5 år. Jag läste om barnsjukdomarna men tänkte hela tiden att de nog skulle vara borta när jag fick min bil.Men så inte... vi har haft tre verkstadsbesök med diverse åtgärder.Jag har inte varit petig. Bilen har inte startat,
backkameran har inte fungerat mm. Volvo har däremot varit kanonbra med snabb tid på verkstad o lånebil. Jag och min fru är så nöjda med bilen i övrigt komfort,körkänsla osv. så varje gång det varit något trassel så har vi förlåtit bilen.Den skapar ett ha begär på något sätt och vi vill inte byta bort den.Men störs man av en krånglande bil trots förstklassig service när det händer så ska man nog avstå. Älskar man att köra så ska man slå till.Vi har också fått mycket beröm för vår bil av okända personer som kommit fram o sagt: Vad är det för en bil? - Det är en Volvo. Va? är det här en Volvo! Vad snygg den är! Sådant beröm är jag inte van vid.
#1149144
maranander skrev:
Förutom den löjligt lilla tanken i T8:an då!
+1 på den.

Tråkigt att höra att vissa haft problem med sina bilar. Jag har kört en D5 under åtta månader, ca 1 000 mil, och sedan en T8 i ungefär ett år nu, ca 2 500 mil, båda MY16. Har hittills inte haft ett enda problem. Förutom den redan nämnda tankstorleken kan jag faktiskt inte hitta något att klaga på. Blir fortfarande glad varje gång jag öppnar förardörren :-)-)

Till trådskaparen skulle jag rekommendera att testa T6 (och helst T8) innan köp. Personligen tycker jag bensinmotorn har en mycket trevligare gång och så väldigt mycket snålare är inte D5.
#1149146
insnöad skrev:
XC90_Executive skrev:
Förutom den löjligt lilla tanken i T8:an då!
+1 på den.

Tråkigt att höra att vissa haft problem med sina bilar. Jag har kört en D5 under åtta månader, ca 1 000 mil, och sedan en T8 i ungefär ett år nu, ca 2 500 mil, båda MY16. Har hittills inte haft ett enda problem. Förutom den redan nämnda tankstorleken kan jag faktiskt inte hitta något att klaga på. Blir fortfarande glad varje gång jag öppnar förardörren :-)-)

Till trådskaparen skulle jag rekommendera att testa T6 (och helst T8) innan köp. Personligen tycker jag bensinmotorn har en mycket trevligare gång och så väldigt mycket snålare är inte D5.
T8 går bort då jag inte har möjlighet att ladda den hemma, en T6 vore inte fel, men den D5 jag nämner i inledningen kan jag få på en vecka, vilket är en klar fördel när man är förbannat trött på sin nuvarande bil med sina fel.
XC70 är en riktigt bra bil, bara inte den vi har. :(
#1149163
Ja precis, tanken på 50l är fantastisk. Man behöver knappt sätta in slangen innan det är fullt!
Skämt å sido störde det mig de första två gångerna efter det känns det rätt ok, även vid långresor tycker jag man kommer ganska långt tack vare hybriden.
Hade såklart inte gjort något med 20l till men det är verkligen ingen dealbreaker.
Tror man är riktigt nöjd med en av de andra motoralternativet också men har man möjligheten att välja T8 kan jag varmt rekommendera det!
#1149203
uniformerad skrev:
maranander skrev:
uniformerad skrev:Har kikat runt lite på forumet för att se om jag kan hitta några kommentarer på nya XC90. Finns en hel del, men säkert 90% handlar om alla fel det är på bilen, man kan nästa tro att ingen är nöjd med sin bil?
Så, finns det någon som är nöjd med sin XC90?
Nyfiken på komfort, ljudnivå, lastförmåga, kvalitet, och ja, jag vet att många tycker att ljudnivån är för hög och kvalitén brister, men någon borde ju rimligen vara nöjd med något?

Orsaken till in fundering är att vi, jag och sambon på tisdag skall ta en dust med Bilia avseende återköp/bilbyte av vår XC70 -16, de återkommande felen har gjort att även Bilia har insett att de inte kan fixa dem och nu är det dags för återköp, hoppas jag..
Vi valde just en XC70 när vi bör bil för utrymmet, men då det inte finns nya XC70 att få tag på, särskilt inte med den utrustning vi vill ha så överväger vi att byta till XC90. Självklart blir det till att lägga en hög pengar mellan, men är det värt det?
Vi hade XC90 tidigare, och den saknar vi dagligen så en ny skulle sitta fint.
Har kikat på en som vi kan få princip direkt, vilket är ett krav med följande spec, kan det vara något?

Volvo XC90 D5 AWD R-Design
- Automat
- Bursting blå
- Nappa Sport R-Design klädsel
- 20 tum hjul
- Teknikpaket Pro
- Lounge R Pro
- Klimatpaket (ej rattvärme)
- Aktivt chassi
- Luftfjädring
- Parkeringskamera 360
- Smartphone link Apple
- Sensus 9" PS Bower & Wilkins
- VOC

Vad tror ni som är experter, kan det vara något?
Vi kör inte så långt, mellan 2500 och 3000 mil/år, oftast korta sträckor, men två till tre gånger till Lappland samt någon resa till medelhavet då och då, vilket borde tala för D5:an.
Oerhört nöjd med min XC90. Jodå, den har haft de flesta barnsjukdomarna, men nästan alla är åtgärdade och Volvo har kompenserat med t ex fri bil och gratis uppgradering till Pilot Assist 2. Men vad har du haft för problem med XC70?
En hel del, men allvarligast är takluckan som läcker, fått den utbytt två gånger men det rinner fortfarande in regnvatten och smältvatten, så pass mycket att det droppade ner på oss i framsätet. Bilia har försökt att fixa problemet fem gånger sedan augusti så nu får det räcka.
Utöver takluckan har vi haft problem med radio och skärm som stänger av sig då och då. Man har kört in ny programvara och senast bytt en mängd sladdar, senast i januari, återstår att se om det fixar det hela. Slutligen har vi haft problem med missljud från växelspaken, inledningsvis bara vid acceleration och vid ett varvtal över 2000 rpm, men efter det att de bytt hela växelspaksstället så är missljudet mer konstant.
Som grädde på moset så repade de ena dörren vid ett av sina försök att laga takluckan, så nu är ena sidan omlackerade.

Återstår att se hur dialogen med Bilia går nu på tisdag, lämnar troligen över det till sambon som är bättre på lagar och avtal och framförallt en jävel på att förhandla. Med mitt temperament så ska jag nog mest sitta tyst för att inte riskera att explodera ett par gånger! :shock:
LÄmna tillbaka bilen och begär en ny. De har tre gånger på sig att fixa ett fel...
#1149216
Jag har haft något enstaka bekymmer. C4 har bytts ut runt om pga tillverkaren hade nåt strul, sen har jag fått nytt batteri och uppdatering pga VOC i veckan som var. Men jag måste säg att jag är imponerad av hur lättkörd bilen är. Den är tyst, lyxig, hyfsat snål och ungarna älskar den! Jag är allt som allt supernöjd!

Det enda jag gjort är att lägga till PA2 vilket var bra för motorvägskörning. I övrigt tror jag den har det mesta.
#1149229
En hel del, men allvarligast är takluckan som läcker, fått den utbytt två gånger men det rinner fortfarande in regnvatten och smältvatten, så pass mycket att det droppade ner på oss i framsätet. Bilia har försökt att fixa problemet fem gånger sedan augusti så nu får det räcka.
Utöver takluckan har vi haft problem med radio och skärm som stänger av sig då och då. Man har kört in ny programvara och senast bytt en mängd sladdar, senast i januari, återstår att se om det fixar det hela. Slutligen har vi haft problem med missljud från växelspaken, inledningsvis bara vid acceleration och vid ett varvtal över 2000 rpm, men efter det att de bytt hela växelspaksstället så är missljudet mer konstant.
Som grädde på moset så repade de ena dörren vid ett av sina försök att laga takluckan, så nu är ena sidan omlackerade.

Återstår att se hur dialogen med Bilia går nu på tisdag, lämnar troligen över det till sambon som är bättre på lagar och avtal och framförallt en jävel på att förhandla. Med mitt temperament så ska jag nog mest sitta tyst för att inte riskera att explodera ett par gånger! :shock:[/quote]

LÄmna tillbaka bilen och begär en ny. De har tre gånger på sig att fixa ett fel...[/quote]

Sker förhoppningsvis på tisdag, ska bli spännande och se hur det mötet slutar.
#1149266
maranander skrev:Förutom den löjligt lilla tanken i T8:an då!

Kommer +-300 mil på en tank så jag ska inte klaga :wink:

Men visst kör man bara långresor utan laddningsmöjlighet är det säkert tjatigt. Den är dock inte alls törstig. Körde en vecka utan att kunna ladda, 90% motorväg resten stad och snittet blev ändå bara 0,87 uppmätt vid pump.

Åter till fel på XC90. Den första jag körde var en hyrbil. Under 9 mån och 4000 mil var den inne på verkstan en gång och det var service. Då påpekade jag att hastighetsmätarklustret startat om under körning vid några tillfällen. Löstes med ny mjukvara. Jag var jätteimponerad, då det var en väldigt tidigt byggd XC90, så jag förväntade mig att behöva åka in med den npgra gånger, men icke! :D
#1149510
maranander skrev: ...och gratis uppgradering till Pilot Assist 2.
Går det?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Handbroms

Härligt att det löser sig!

Tack , det verkar vara den ! Snyggt !

A-traktor av 2,4d?

https://www.fordonsmagasin.se/darfor-kontrollbesik[…]

1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]