Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av sony
Är det 100% säkert att fälgarna inte skrapar trotoarkanten? Någon som har varit med om det med Park pilpot?
av filippb
Det stämmer att man inte behöver aktivera "kör in" i förväg, men då verkar den alltid anta att det är parkeringsficka och inte parkeringsplats.

Enligt min erfarenhet så utgår parkassist från hur långt ut bilar framför och bakom står när den räknar ut hur djupt din bil ska hamna. Det betyder att om du parkerar XC90 mellan två Polo så kommer den med största sannolikhet att hamna på trottoaren, din bil kommer liksom stå i linje med andra sett från körbanan och har du bredare bil så kommer du längre in.
av perhall
Tycker det är för många aspekter ett sånt där system inte tar hänsyn till. Jag tänker alltid på:
a/ Har bilen framför PDC?
b/ Är bilen framför/bakom fin?
c/ Hur långt till ytterligare en bil bakom/framför är bilen bakom/framför?
d/ Är det korsning eller annat ledigt utrymme (som utfart) framför/bakom?

d/ och c/ gör att man kan ställa sig jättenära framför/bakom. a/ och b/ påverkar hur jag fördelar avståndet.

Gör inte ni så?
PH
Användarvisningsbild
av Sleeper
Perhall jag överväger också de där punkterna. Man kan ju välja situationer när man låter bilen ratta och eventuellt korrigera bilens parkering efteråt själv. Tycker att parkeringsautomatiken är ett bra kompletterande stöd till den egna förmågan, som alla andra förarstödsystem i bilen.
av AndS
perhall skrev:Tycker det är för många aspekter ett sånt där system inte tar hänsyn till. Jag tänker alltid på:
a/ Har bilen framför PDC?
b/ Är bilen framför/bakom fin?
c/ Hur långt till ytterligare en bil bakom/framför är bilen bakom/framför?
d/ Är det korsning eller annat ledigt utrymme (som utfart) framför/bakom?

d/ och c/ gör att man kan ställa sig jättenära framför/bakom. a/ och b/ påverkar hur jag fördelar avståndet.

Gör inte ni så?
PH
Nej, finns det en parkeringsficka där det är tillåtet att parkera och bilens får plats så parkerar jag där.
Varför ska man man kontrollera a/ och b/.
Och även om dina kriterier är uppfyllda när du parkerar så när du sedan ska ut med din bil då har kanske bilarna både framför och bakom blivit helt andra bilar med nya avstånd.
av AndS
perhall skrev:Svaret är att det har med sannolikheten för parkeringsskador att göra...
Men det blir utifrån teori och den sannolikheten fungerar inte i praktiken...
När du parkerar står det två fina bilar och du får perfekt plats. När du sedan ska köra iväg med din bil har kringparkerade bilar förändrats så framför/bakom om din bil står två betydligt äldre väderbitna bilar med bucklar. Och kanske även blivit x-antal byten av bilar under tiden du varit parkerad.
av perhall
Ja men såklart att det är så. Det ändrar inte det faktum att sannolikheten att jag blir påkörd är mindre om jag ställer mig lite närmare en vit 328i med M-paket och lite längre ifrån en rostig Chrysler Voyager än tvärtom... är det bara jag som tänker på var och hur jag parkerar :wink:

Halvljuset (alltså inte auto-läget)[…]

Ford hobby husbil chassinummer

Hej på er. Har en husbil, en Ford hobby t 65[…]

Instrument slocknar

Löda om instrumentet hos Obd Tuning, tex.

Nu har jag köpt en bättre beg x40 rechar[…]