Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Slasse skrev:Den borde vara omöjligt att göra den sämre än vad den är i min nuvarande bil? Jag har PS med H/K stereon med SUB och har upplevt ljudet som högst mediokert. Det finns ingen "punch/snärt" i basen och hela ljudbilden är som en blöt filt ligger över. Jag hade Dynaudio (utan sub) på min GTI och där var ljudet klart bättre. Skrev en tråd om detta i en annan forumdel.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=128346
Alltså, jag vill inte tro att de har använt sämre hårdvara i denna premium bil, det måste kunna förbättras via mjukvaran, det hoppas jag iaf.
Hej,

Jag var tvungen att åka in på Volvo idag för att lyssna på original stereon i en V90 efter ha läst att några tyckte det lät dåligt. Lyssnar mycket på dansmusik(house). Jag måste säga att jag tyckte det lät fylligt och helt ok. Jag tyckte den dynamiska inställningen lät bäst. Hade 50% diskant och 80% bas. Hade kanske önskat att det gick att spela högre, då man kunde maxa volymen utan problem. Jag körde via Aux och min Sony XZ mobil med Spotify med musikkvalite inställt på extrem kvalite. Bilen hade ingen subwoofer. Jämförelse med B&W paketet tycker jag att ljudet är mycket klarare med B&W. Dock kan jag inte motivera 30tkr. Men har pengar ingen betydelse så kör! sen beror det säkert mycket på vad man har för ljudkälla och för sorts musikstil.

Väntar min bil v13 v90 t5 r-design
Tyvärr är detta en trend dom genomgått alla ljudpsketen. På gamla V70N var High performance riktigt bra för pengarna. Premium sound ännu bättre. På V70II försämrades premium sound rejält. Fortfarande var High performance bra värde för pengarna. SÅ bra att man med High Performance och Subwoofer fick riktigt bra ljud. Det upptäckte VOLVO och spärrade därför subwoofern så att den bara gick att välja till premium sound.

Nu har man nog förbättrat premium sound och så även priset....

Och man har försämrat High performance igen. Jag tror tyvärr inte det bara är mjukvara. Om man öppnat upp för subwoofern igen betyder det att de fått betydande klagomål.

Jag har en XC70 nu med High performance och det är fullt OK för vardagslyssnande och bra tryck i måttliga volymer. Hade tidigare Premium sound. Kommer dock få enV90 v11 och nu börjar jag bli orolig. Lyssnar på musik 80 minuter per dag och kommer få krupp om den är så dålig som det antyds.
Tro inte på allt folk skriver, åk iväg och provlyssna själv. Tänk bara på att provkörningsbilar kan vara sönderspelade, lånade själv en XC90 där B&W skramlade något fruktansvärt.

Jag tycker t.ex att HP i V90 låter mycket klarare än HP i V70II.
filippb skrev:Tro inte på allt folk skriver, åk iväg och provlyssna själv. Tänk bara på att provkörningsbilar kan vara sönderspelade, lånade själv en XC90 där B&W skramlade något fruktansvärt.

Jag tycker t.ex att HP i V90 låter mycket klarare än HP i V70II.
Sönderspelade? Hur gör man då om man får fråga? Tyvärr så tror jag att Volvo har tummat på kvalitén. På min så har samtliga högtalare fram bytts då de skorrade, skramlade och vibrerade. Denna vecka så uppdaterade de mjukvaran i bilen till både infotainment och till själva stereon. Lite bättre men fortfarande inte bra.
Har haft HP-stereon i V70 my 10, XC70 my 13 och my 16. Den har blivit bättre för varje gång jag bytt. Antar det även kommer att gälla för V90 med..
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]