Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Som sagt, jämför med privatleasing först.
av MathiasSV70
Sedan hänger det också ihop med hur mycket du tjänar per månad och hur mycket skatt du betalar. Desto högre inkomst desto bättre med bruttolöneavdrag. Kör för egen del personalbil vilket lönar sig för mig då min milersättning är lika stor eller större som bruttolöneavdraget, men om du bara kör 500 mil i tjänsten per år skulle jag också dubbelkolla privatleasingen innan jag kliver på personalbil. Dubbelkolla också om restvärdet är garanterat så att du inte står med en risk i slutet av leasingperioden.

Lycka till!
av Lövet
Många är rätt usla på att räkna på vad det faktiskt kostar att äga själv. Det bortses från både det ena och det andra medans personalbilen vanligen inkluderar allt.
Personalbil ÄR billigare än att köpa eller leasa samma bil själv men skillnaden är inte enorm, runt 10-20% brukar det hamna på. Exempelvis köper du alla tillbehör och servicar till bilen med oskattade pengar osv. Bättre rabatter än vad man får privat, ingen risk i affären.

Sedan finns det väl vissa pensionseffekter också som i att man ändå inte får tillgodoräkna sig pensionsinbetalningar över vissa belopp? Jag är tyvärr inte insatt i den biten.

Att köpa en begagnad bil privat är dock alltid billigare än båda ovanstående alternativen...
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MathiasSV70 skrev:Sedan hänger det också ihop med hur mycket du tjänar per månad och hur mycket skatt du betalar. Desto högre inkomst desto bättre med bruttolöneavdrag.
Nej. Ju högre skatt du du betalar, desto mer kostar förmånsvärdet som läggs på lönen.

Det blir nollsummespel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Lövet skrev:Många är rätt usla på att räkna på vad det faktiskt kostar att äga själv. Det bortses från både det ena och det andra medans personalbilen vanligen inkluderar allt.
Personalbil ÄR billigare än att köpa eller leasa samma bil själv men skillnaden är inte enorm, runt 10-20% brukar det hamna på. Exempelvis köper du alla tillbehör och servicar till bilen med oskattade pengar osv. Bättre rabatter än vad man får privat, ingen risk i affären.

Sedan finns det väl vissa pensionseffekter också som i att man ändå inte får tillgodoräkna sig pensionsinbetalningar över vissa belopp? Jag är tyvärr inte insatt i den biten.
..
Det är ju det jag säger, det är lite billigare med förmånsbil nu men du får lägre pension senare, så det blir plus minus noll om du summerar hela ditt liv.
av Gorban
Har man tillräckligt hög inkomst påverkas inte pensionen. Själv har jag rätt till förmånsbil men kunde då inte få den utrustning jag ville så jag valde personalbilsalternativet istället och får därmed 5000 brutto i månad i kompensation för att jag inte tar ut förmånsbilen. De pengarna är pensionsgrundande. I övrigt påverkas inte pensionen för mig.

Den stora nackdelen för mig är att jag får stå för självrisker och trängselskatt själv med det här alternativivet vilket man slipper med förmånsbilen. Som tur är så betalar jag under 100 kr/månad i trängselskatt.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Gorban skrev:Har man tillräckligt hög inkomst påverkas inte pensionen. Själv har jag rätt till förmånsbil men kunde då inte få den utrustning jag ville så jag valde personalbilsalternativet istället och får därmed 5000 brutto i månad i kompensation för att jag inte tar ut förmånsbilen. De pengarna är pensionsgrundande. I övrigt påverkas inte pensionen för mig.
5000 * 36 månader är ju 180.000 som du missar i pensionsgrundande inkomst. Hur menar du att det inte påverkar den pensionsgrundande inkomsten.
av Lövet
För att pensionsinbetalningar över en viss nivå inte tillfaller dig utan "försvinner" i det allmänna systemet. Finns massor med regler som påverkar:

Ett exempel: När det gäller den allmänna pensionen finns ett intjänandetak på 7,5 inkomstbasbelopp, vilket gör att arbetar du deltid och tjänar mer än taket påverkas inte den allmänna pensionen eller andra ersättningar såsom sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen.
https://forvalt.ap7.se/2014/04/07/tre-v ... e-pension/

Fler ännu fler begränsningar: https://www.pensionsmyndigheten.se/fors ... arderegler

Det är tyvärr inte så enkelt att ju mer man betalar in desto mer får man i pension :(
av AndS
VolvoB20 skrev:
Gorban skrev:Har man tillräckligt hög inkomst påverkas inte pensionen. Själv har jag rätt till förmånsbil men kunde då inte få den utrustning jag ville så jag valde personalbilsalternativet istället och får därmed 5000 brutto i månad i kompensation för att jag inte tar ut förmånsbilen. De pengarna är pensionsgrundande. I övrigt påverkas inte pensionen för mig.
5000 * 36 månader är ju 180.000 som du missar i pensionsgrundande inkomst. Hur menar du att det inte påverkar den pensionsgrundande inkomsten.
Tolkar det som att han fick 5000 i lönepåslag vilket är pensionsgrundande, sedan tillkommer bruttoavdrag för bilen.
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

.. damasken o packningarna är inte gjorda o[…]

Ja, men hade köpt 4x5L av någon av dess[…]

Lammullstrissa käkar repor men är du ova[…]

Trasig Renault Scenic

Det gäller att börja i tid. […]