Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SBergdahl
Utan att ens ha lyssnat på B&W så tycker jag skälv att ljudanläggningen ligger högt på tillbehörslistan på en bil. Mycket högre än tekniskt lullull som backvarnare eller stylingdetaljer. Högre än lyxig klädsel också för den delen.

Så jag tycker att det är helt rätt beslut.
av Pekå
Mitt råd är att välja B&W. Jag hade samma dilemma,,, vad välja? Först hade vi valt standarstereon men efter mycket velande sista dagen för ändringar åkte jag o frun till handlaren o jämförde två bilar rätt av en med B&W o en med standard.Trots många justeringar o olika inställningar av ljudet så var skillnaden milsvid. B&W ljudet är helt otroligt. Och sedan vi fick bilen har jag inte ångrat mig en sekund. Att ljudet förstörs o försvinner i högre farter stämmer inte , jag skulle vilja säga att B&W liksom äter upp bilens egna ljud. Det fina ljudet följer med i högre farter mer än väl.Ibland när vi är ute o åker hela familjen så kan vi bara sitta tysta o bara njuta av bra låtar och den förtrollande ljudupplevelsen och bilens tystnad.Naturligtvis en prisskillnad men lyssnar man på musik så är det värt varje krona.Visst pratar jag i telefon en hel del om dagarna men mellan samtalen så är det avkoppling på hög nivå att få vrida på stereon en stund.En spännande o bra dag på jobbet blir absolut inte sämre:))
av perhall
Tycker också man ska köpa ljudsystemet om man verkligen uppskattar det. Har flera gånger köpt större ljudsystem men vill inte lägga hur mycket som helst. Harman/Kardon i 5-serien för 10 000, en no-brainer. Till Audin kostar B&O 72000 så det är för mycket. B&W är på gränsen, jag ska ärligt säga att jag inte tyckte ljudsystemet var så imponerande som jag väntat mig, men det kan bero på att Audi Sound System med sub etc är mycket bra.

Köper själv alltid taklucka till bilen, precis som en stor ljudanläggning "onödigt", men varför inte, man gillar det ju!
av Gorban
B&W är det tillval jag uppskattar mest på min bil och jag skulle välja bort en hel del andra grejer innan B&W skulle ryka. Ja, det hörs skillnad även i högre hastigheter. Klarheten och stunsen i ljudet går igenom även då.

Angående skillnad i nyans mot metall mesh. Ja det är olika nyans på högtalargallret, metal mesh och även på dörrhandtaget så det blir tre olika nyanser av metall som möts på samma ställe. Inte snyggt. Jag valde walnut som ger bilen en helt annan elegans, speciellt i kombination med Amber.
av bankb
Har lagt till B&W på min CC efter lite diskussioner här på forumet och sedan efter en 60 min lång provlyssning och fixande med inställningar på en bil som stod i hallen.

Ljudet är inget annat än kanon. Och utseendemässigt ger det en snygg touch till min bil som blir väldigt svart annars, svart tak, svarta stolar och de svarta träinläggen :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av JanneP77
bankb skrev:Har lagt till B&W på min CC efter lite diskussioner här på forumet och sedan efter en 60 min lång provlyssning och fixande med inställningar på en bil som stod i hallen.

Ljudet är inget annat än kanon. Och utseendemässigt ger det en snygg touch till min bil som blir väldigt svart annars, svart tak, svarta stolar och de svarta träinläggen :)

Det du skriver om utseendet tänkte jag också på!
Har också svart inredning, svart innertak och de svarta träinläggen... Gör sig bra med B&W-metallen! Hade lite funderingar kring svart innertak men har beställt med panoramataket så det borde "lätta upp" lite i allt det mörka.

Får nog ändå säga att det lutar åt ett besök i eftermiddag hos handlaren för en ändring av ordern. Igen... :)

av Malmoo
Har själv haft samma dilemma,

Till slut så blev det original stereon som drog det längsta strået. Det är ingen tvekan om att B&W är ett riktigt bra och snyggt system, men det fanns ett antal faktorer för min del som gjorde att jag valde det medföljande systemet. Kör själv en hyffsad anläggning hemma då jag uppskattar ett bra ljud, och även ibland ett bra tryck i ljudet. Men tycker ändå att originalsystemet levererade helt okej ljud.

Anledningar till att jag valde original:

1. Priset, bilen som sådan är redan dyr och visst hade 30 k till inte gjort så stor skillnad men det är en fin slant som kan gå till andra intressen.
2. En bil hur tyst den än är kommer aldrig att blir en perfekt plats för riktigt bra ljud, förutom när den står stilla.
3. Mitt användande av bilen kommer för det mesta involvera hela familjen, det kommer mest vara radiopop som barnen vill lyssna på som kommer spelas i systemet. Har i princip gått över till Spotify för allt mitt vardagslyssnande, har svårt att tro att jag kommer släppa det på grund av bekvämlighet.
4. Har märkt att jag oftast inte spelar musik med hög volym i bilen. (B&W levererar bra mycket bättre än original enligt min uppfattning specifikt när volymen är något högre än normalt).

Anledningar till att jag borde ha valt B&W:

1. Det är en sjukt bra anläggning.
2. Den är sjukt snygg.
3. För att man vill ha det bästa.
av bankb
JanneP77 skrev:
bankb skrev:Har lagt till B&W på min CC efter lite diskussioner här på forumet och sedan efter en 60 min lång provlyssning och fixande med inställningar på en bil som stod i hallen.

Det du skriver om utseendet tänkte jag också på!
Har också svart inredning, svart innertak och de svarta träinläggen... Gör sig bra med B&W-metallen! Hade lite funderingar kring svart innertak men har beställt med panoramataket så det borde "lätta upp" lite i allt det mörka.

Får nog ändå säga att det lutar åt ett besök i eftermiddag hos handlaren för en ändring av ordern. Igen... :)

Haha! Känner igen det där med ändringar, igen! :) Är på semester i Thailand nu, men har redan bokat en tid då jag ska träffa säljaren för att ändra lite till. Lär inte vara sista gången innan deadline passeras ;)

Användarvisningsbild
av JanneP77
Då var det gjort! Bowers & Wilkins beställt!
Det är svindyrt men samtidigt tror jag att jag hade ångrat mig i efterhand... :roll:
Hörde att man från början tänkt att köra sub (samma som B&W) till standardanläggningen men att skillnaden mot B&W blev för liten för att rättfärdiga 30k extra. Tycker ljudet är riktigt bra i standardanläggningen även utan sub. Jag är ändå ganska kräsen och har en redig anläggning hemma. Har inget större behov av att spela så högt i bilen och skall man finlyssna så är det ändå alldeles för mycket andra ljud som stör.

Det ser ju dock riktigt schysst ut men när man pröjsar bilen själv är det kanske lite svårare att svälja den kostnaden bara för att det ser snyggare ut. Sen prioriterade jag det exteriöra mer.
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

.. damasken o packningarna är inte gjorda o[…]

Ja, men hade köpt 4x5L av någon av dess[…]

Lammullstrissa käkar repor men är du ova[…]

Trasig Renault Scenic

Det gäller att börja i tid. […]