Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tjocken
s6025t skrev:
Tjocken skrev:Lite OT kanske, men jag kommer aldrig att välja fabrikstoning p.g.a att jag har hund. Fabrikstoning släpper nämligen igenom UV-strålning/ljus på ett helt annat sätt än vad solfilm gör. Solfilmen som dom använde släpper inte igenom någon UV strålning/ljus alls. Jag upplever oxå faktiskt att det inte blir lika varmt bakom glasen i en bil med solfilm jämfört med en bil med fabrikstoning. Det har jag dock inga belägg för, men jag upplever en klar skillnad på många av bilarna jag jämfört med, även olika märken liksom.
Volvos fabrikstoning tar bort upp till 95% av UV-strålningen så jag tror knappast det är någon större skillnad på att montera solfilm istället dessutom är det UV skydd även i de främre sidorutorna då det är laminerade rutor.
http://www.smartarutor.se/pages.asp?r_id=18801
Jaha ok! Det va mer än jag visste. Mycket möjligt att han pratade om ett annat märke då dom säljer både ford, renault och dacia oxå. Men det va ju bra isf. Men jag tycker ändå jag upplever stor skillnad på värmen innanför rutan när det är starkt solljus ute. Det är inget som jag har belägg för, men därför går mitt val alltid till att tona med film i efterhand.
av kakan20
Tjocken skrev:Lite OT kanske, men jag kommer aldrig att välja fabrikstoning p.g.a att jag har hund. Fabrikstoning släpper nämligen igenom UV-strålning/ljus på ett helt annat sätt än vad solfilm gör. Solfilmen som dom använde släpper inte igenom någon UV strålning/ljus alls. Jag upplever oxå faktiskt att det inte blir lika varmt bakom glasen i en bil med solfilm jämfört med en bil med fabrikstoning. Det har jag dock inga belägg för, men jag upplever en klar skillnad på många av bilarna jag jämfört med, även olika märken liksom.
Där ser man, vad har du för källa på detta?
av Pekå
Jag har alltid tidigare valt att tona rutorna med solfilm eftersom jag inte har tyckt att fabrikstoningen blir lika mörk sett utifrån.Min nya bil XC90 är första bil som jag valt fabrikstoning.Jag ångrar mig inte. Den ser minst lika mörk ut som den mörkaste solfilm och när man sitter inne i bilen ser man bättre ut jämfört med solfilm , med fabrikstoning slipper man också den känsliga solfilmen som det lätt kan bli skador och märken i om något ligger o skaver mot rutan.
av Tjocken
kakan20 skrev:
Där ser man, vad har du för källa på detta?
Källa på vad menar du? Att det är kallare bakom rutor med solfilm? Det har jag ingen källa på, utan mer en erfarenhet jag har efter att testat många olika bilar och märken med både fabrikstonat och solfilm liksom. Om det stämmer vet jag inte, men jag tycker jag märker en markant skillnad.

Nu läste jag länken som s60 länkade, det verkar ju som att det bara är dom laminerade rutorna som har UV skydd, så har du vanliga rutor så har du inget UV skydd inbyggt i rutan. Så har du vanliga standardrutor som är fabrikstonade så är du utan UV skyddet. Så tolkar iaf jag texten i länken. Men är inte speciellt jätteinsatt, utan är enbart mina egna erfarenheter samt ord ifrån en som driver solfilms firma. Men mycket möjligt att Volvo har något speciellt i sina rutor oxå ju. Så jag säger inte att det jag skriver stämmer till 100%.

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]