Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
Tycker frågan är rätt puckad. Det är helt olika biltyper som är bra på olika saker. På dig låter det som att XC90 är bättre på allt vilket är långt ifrån sanningen. Har du inte så stor erfarenhet av bilkörning och bilägande kanske? När jag själv bytte tillbaka till Volvo efter en tid i BMW 530dx, vilken kan motsvara en bättre V90, gjorde jag det väl medveten om att jag går miste om en hel del, inte minst när det gäller dynamisk körning och stabilitet i höga hastigheter. Men det jag förlorar där får jag igen i den tredje sätesraden. Allt handlar om balans mellan egenskaper och att behov och smak är individuella utgångspunkter.
av perhall
Ja, är man intresserad av körkänsla så är det två saker som definitivt ska undvikas:
- SUV:ar
- Nordiska vinterdäck

Men det finns mycket starka skäl för båda av andra skäl...
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har kört båda, väljer V90 alla dagar! En stor klumpig SUV vill jag inte ha. Körkänslan var bra mkt bättre i V90 och jag tycker ärligt att XC90 in inte ser trevlig ut.
Användarvisningsbild
av volvoamatören
Haha, ja, det kanske var en lite puckad fråga. Eller snarare, jag tänkte väl lite snävt. Alla har ju olika preferenser. Jag har haft körkort i 20+ år och har kört en mängd olika bilar genom åren, men faktiskt aldrig ägt någon; detta är min första.

För mig är det viktigt med en bil som känns som ett vardagsrum på hjul. Jag har kompisar som äger Porschar och kör på bana på helgerna. Helt ointressant för mig. Jag vill ha det jäkligt bekvämt när jag kör. Men jag förstår förstås att alla inte känner på samma sätt. :)

Jaja. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Har full förståelse för de som tycker XC90 känns fantastisk. Man satt bra i den och den är ju fullsmockad med trevliga funktioner.. Men den föll inte mig i smaken i övrigt helt enkelt. :)
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Om bilen med samma spec kostar 150.000kr mer så är det inte "lika mycket" i min värld. Men jag kanske bara är fattig ;-)
av Pekå
Har kört Bmw 535ix i tre år och det var dags för bilbyte. Volvo kändes helt rätt med nya designen och tekniken.Så det blev till att provköra V90. En jättefin bil men..den stora aha upplevelsen infann sig inte. Steget mellan 535 o V90 blev inte så stort som jag föreställt mig. Jag sneglade lite på Xc90 i bilhallen o frågade säljaren om jag kunde få ta en tur med den. Efter den turen var det kört. Den bilen skulle ja ha! Och så blev det.
av Malmstroem
Jag har just varit inne och tittat vad en ny 5-sitsig XC90 skulle kosta mig. Det är inga 150.000 kr som skiljer mot en likvärdig V90 CC, med drag och vinterdäck. Tittar du på prislistan så skiljer det en del, men det dyker relativt ofta upp 5-sitsiga XC90 för ett "hyfsat" pris.
av troubleshooter
Om man har tur att hitta en bil med exakt den konfigurationen man vill ha, jag har inte lyckats med det hittils, detta blir min femte nya bil....Kanske har jag för stora krav men när man pratar bilar i den här prisklassen så vill jag inte tumma på motor/färg/utrustning som jag vill ha, och då blir det svårare att hitta en färdig bil.

funderar på om man bara tar någon rost[…]

Tysta sommardäck V90

Bytte från P Zero till Pzero E och de kä[…]

Svårstartad ibland

Hej! Har en 740 1990 b230f som är svårs[…]

Larmsystem

Ok,Tack för hjälpen,men varningen har in[…]