Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ehp
Håller med dig, större tankvolum hade varit önskvärt
Hade en V70 2,5 FT, tanka etanol var ingen hit, var tvungen att tanka var 40 mil
V90 är en kanon bil, men liten tankvolym drar ner lite på lyx känslan, men dock lite
Blir lite fler fika pauser på Statoil
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Racetwin2 skrev: Min nuvarande XC70 D5 AWD ligger idag pa 1,02 l/Mil
Koppla av husvagnen så kommer du ner i halva den förbrukningen :mrgreen:

Men allvarligt...efter 600 mil runt europa med min XC70 D5 AWD 230 Hk polestar på strax över 0.6 l/m och +100 mil per tank trots timmavis i kö med maxxad AC, bergsklättring i Alperna och Toppfartsförsök på autobahn tror jag inte ett skvatt på att VEA 4an är ett dugg snålare ute på vägen..... i labbet Javisst....

Kortpendling till från jobbet, kökörning, kallstarter ligger jag på 0.67 vid pump.

Men det är klart jag kör ju manuell, med automaten hade man väl lätt nått 1.0 L/M eller ????
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av JanneP77
VolvoB20 skrev:
Racetwin2 skrev: Min nuvarande XC70 D5 AWD ligger idag pa 1,02 l/Mil
Koppla av husvagnen så kommer du ner i halva den förbrukningen :mrgreen:
Tänkte precis det samma! Med 1800 kg husvagn bakpå drar min ca 1,1 l/mil, utan 0,8 l/mil... Och då kör jag allt annat än snålt, mest blyfot hela tiden!
XC70 D5 AWD Aut Polestar 2015.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Jacobsson
Jag tycker inte jag behöver tanka så sjukt mycket oftare nu för tiden, däremot går det riktigt snabbt vid pumpen när man nu bara behöver fylla 50l.. men jag tycker att den är mer korrekt i beräknad av antal mil kvar än vad min V70 gjorde, det var en D4 AWD.
Elmotorn gör ioförsig sin del också.
av kallegroda
Jag har inte fått min v90 än men även jag är orolig för räckvidden. Idag kör jag en Passat Alltrack 2016. I den bilen är tanken på 70 liter och det är aldrig några problem att köra 100 mil på en tank trots att jag kör allt annt än miljövänligt.

Innan jag beställde Volvon var jag inne på att beställa en Mercedes. Även Mercedes har riktigt små tankar som standard men de erbjuder en rejält mycket större tank som tillval utan extra kostnad. Jag förstår inte varför inte Volvo gör på samma sätt.
av liketlever
håller med er. v70 d4an FWD 8stegsautomat vi hade innan tog vi oss ca 90mil på en tank. ca 0.68-0.71 i medelförbrukning via datorn.
kommer bli drygt att måsta tanka oftare i v90in som är mer premium än vad v70 va.

tycker det är riktigt dåligt att det inte finns något tillval som större tank.
tänker också på just alla tjänstebilar , så som taxi osv.
av sorsj
Bra att dundertabben med för liten tank diskuteras. Jag blev jättebesviken när jag såg det (och att det tredelade bakryggstödet var bortsparat). Vi valde helt enkelt bort V90
av Gorban
Jag kör 3500 mil om året så den lilla tanken innebär en hel del tankande för min del.
av bankb
Gorban skrev:Jag kör 3500 mil om året så den lilla tanken innebär en hel del tankande för min del.
Jag är uppe i 6000 mil. Lär ju vara 25-30 fler tankningar om året än om de satt in en hyfsad tank...

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av jcartel
Asså helt ärligt. Det är inte Mad Max-filmerna vi lever i, det finns tankstationer lite överallt och det tar 5 minuter!
Lövets XC70 -05 - Godkänd!

.. damasken o packningarna är inte gjorda o[…]

Ja, men hade köpt 4x5L av någon av dess[…]

Lammullstrissa käkar repor men är du ova[…]

Trasig Renault Scenic

Det gäller att börja i tid. […]