Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JimmyK
JimmyK skrev:
gooose skrev:Om ni har vibrationer och tror det kommer från haldex Lossa kontakten till haldex oljepump under bilen och provkör
Vibrationer borta!!! Då har du ju inga problem med hjulen iallafall Hur man sedan löser vibbet är ju en annan 5a

Detta är ju självklart inget ni skall göra själva men ett tips om eran verkstad fastnat med tummen någonstans ...

Lossar du kontakten och kör bilen så genererar detta felkoder som måste nollställas...

Har en bil som haft vibrationer vid "kraftigare" accelerationer och det har vart svårt att lokalisera felet då hastigheten varit från 60km/h och uppåt
tills en dag när det var underkylt regn vibrationen kom då även vid väldigt lätt acceleration och 20-30 km/h

Ryckte kabeln och bilen blev helt Bra Väntar nu ut "Hjulhelgen" för att fortsätta felsöka då kunden behövde kärran över helgerna

//Gooose
Är detta en XC90 D5 AWD? kommer och går vibrationerna över 60km/h? Min bil har stunder som den går bra men sen börjar den att vibrera igen. Vibrationerna kommer och går med varierande styrka.

Min bil kommer vibrationerna någon stans över 60-70km/h men är kraftigare och oftare i hastigheter från 100km/h och uppåt.

Vibrationerna upplevs precis som buzztr skriver som att köra på ojämn väg, trotts att vägen inte är ojämn.
Hittade denna, kan vara något att testa för att isolera problemet

https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... -11-18.pdf
Användarvisningsbild
av gooose
JimmyK skrev:
gooose skrev:Om ni har vibrationer och tror det kommer från haldex Lossa kontakten till haldex oljepump under bilen och provkör
Vibrationer borta!!! Då har du ju inga problem med hjulen iallafall Hur man sedan löser vibbet är ju en annan 5a

Detta är ju självklart inget ni skall göra själva men ett tips om eran verkstad fastnat med tummen någonstans ...

Lossar du kontakten och kör bilen så genererar detta felkoder som måste nollställas...

Har en bil som haft vibrationer vid "kraftigare" accelerationer och det har vart svårt att lokalisera felet då hastigheten varit från 60km/h och uppåt
tills en dag när det var underkylt regn vibrationen kom då även vid väldigt lätt acceleration och 20-30 km/h

Ryckte kabeln och bilen blev helt Bra Väntar nu ut "Hjulhelgen" för att fortsätta felsöka då kunden behövde kärran över helgerna

//Gooose
Är detta en XC90 D5 AWD? kommer och går vibrationerna över 60km/h? Min bil har stunder som den går bra men sen börjar den att vibrera igen. Vibrationerna kommer och går med varierande styrka.

Min bil kommer vibrationerna någon stans över 60-70km/h men är kraftigare och oftare i hastigheter från 100km/h och uppåt.

Vibrationerna upplevs precis som buzztr skriver som att köra på ojämn väg, trotts att vägen inte är ojämn.

Vibrationen är endast där under något kraftigare acceleration/gaspådrag vid brom eller flyttas ok oavsett hastighet
alt lätt gas på is då fanns ribb redan vis 20-30km/h

//Gooose
av emilson
Hur har det gått för er alla med detta problem? Har det löst sig? Vilka åtgärder har Volvo vidtagit?

Har en Volvo XC 90 2016, D5 med samma problem, kraftiga vibrationer som uppstår vid 120 och uppåt med både sommar och vintersulor. Har balanserat om sommar och vinterhjulen två ggr utan framgång.
Användarvisningsbild
av Robbi
Ursäkta men har ni missat jättetråden om ”Vibrationer i ratt 120”. Detta är ett välkänt problem med plattformen. Det har åtgärdats på bilar som har haft glapp i drivaxlar, trasig bukt i dämpning etc.
av Jaguarxj
Hej, jag har en Volvo V90 D4 uttagen nov18 som rullat 2000 mil. Bilen har haft vibrationer i ratt och säte sedan start. Bilen levererades med vinterhjul monterade och Bilia trodde att problemet härrör från däck trots upprepade byten och ombalanseringar, tror det blev 5 besök i vintras. Däckverkststaden tröttnade och bad mig avvakta tills sommarhjul monterades. Det blev inte bättre kan jag säga. Sitter i skrivande stund på Bilia och väntar på färdig bil, dom envisas tro att det är balansering som behövs. Konstruktionsfel tror jag!! :mad:
av Xanthopteryx
Provkör en likadan bil.
Vibrerar den?
Om nej: Säg åt verkstaden att sätta på dessa däck på din bil.
Vibrerar den inte längre? Då är det däcken. Vibrerar den fortfarande? Då är det inte däcken.

Ibland får man hjälpa yrkesfolket med att förstå hur man felsöker...
Användarvisningsbild
av Robbi
Xanthopteryx skrev:Provkör en likadan bil.
Vibrerar den?
Vibrerar den inte längre? Då är det däcken. Vibrerar den fortfarande? Då är det inte däcken.

Precis, hur svårt ska det vara? Det är ju nu allmän känt att modellen rullar bra med Michelin men rena turen om det funkar med andra däck. Varför vet jag inte.
Användarvisningsbild
av Robbi
Xanthopteryx skrev:Provkör en likadan bil.
Vibrerar den?

Blev det bättre med din bil?
av Xanthopteryx
Efter kardanaxelbyte blev den mycket bättre. Det finns förvisso något kvar men lite svårt att bedöma huruvida det är däcken som är största boven eller inte. Det är dock inget jättestörande så får se om jag orkar bråka vidare.

Ingen aning dessvärre. Gissar att vevaxelgiv[…]

Hade loss knappen och mätte på den och […]

På S/V70 släpper galonklädseln i i[…]

Framvagnsbalk Volvo 240

Då får det bli balkbyte. Och framvagns[…]