Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du ska sätta dig ned att värdera vad du vill med din bil, gör en prioritetsordning. Sedan är det bara att plocka dit grejorna tills du slår i taket. Du kan ju inte välja tillbehör utifrån vad andra värderar :wink:
Glöm inte att vissa företag har som krav att vinterhjul ska ingå vid beställning av ny bil vilket då påverkar förmånsvärdet.
svergie2 skrev:Jag hade faktiskt hellre haft en manuell alla dagar i veckan just för att slippa Kinetic.

Skickat från min OnePlus 3
Tankarna går lite så kring T4 här på jobbet också. Det hade gjort skillnad på utrustning med den 15-20 tusen billigare.
Men det verkar vara lönlöst att få in nåt kul i budgeten, hoppas kommande V60 (+XC40) kan avhjälpa nån gång i framtiden.
Fick igår ( januari 2017) min V90 fwd D3 enkelturbo 150 HP 320 Nm business advance med manuell låda.Har tidigare haft en V40 cc fwd 190 HP (skövdemotorn) och manuell låda. Älskade V40:n, blev av med körkortet pga överhastighet efter en månad!!!! Körde 13000 mil på 2 år och 2 månader och kände att nästa tjänstebil gärna skulle få vara lite större (baksäte och bagageutrymme) och behöver inte vara övermotoriserad som V40:n så valet blev en V90 D3 för 7,5 basbelopp.
V90:n känns helt rätt och den är så otroligt snygg och fin på vägen. Ända sedan i juni 2016 när jag beställde den har jag funderat över om bilen kommer att kännas undermotoriserad ( 150 HP 320 Nm), men blev positivt överraskad för den manuella växellådan i kombination med "Skövde D3:an" fungerar bra ihop. Detta såväl på motorväg som 90 väg. Den som vill ligga i 150 på E4:an och hela tiden ligga på gränsen för att bli av med körkortet skall nog välja en D4 eller D5:a.
Givetvis har jag testat resurserna på E4:an utanför Linköping på torr vägbana idag och jag längtar redan efter påskresan till södra Tyskland och Autobahn, resurserna räcker nog till även om bara 150 Hp.
Jag hade prioriterat Automat framför allt. Dock bor jag i Sthlm så det finns vissa köer.
Ser inte vitsen med en manuellt växellåda i en standardbil, knappt i en sportbil nu när det finns snabba sport vxllådor.

Själv hade jag om det var tight budget hellre köpt en XC60 och fått mycket mer för pengarna än vad man idag får i en V90, eftersom dom är nya och dyra.
Jag hade nog prioriterat manuell och V90, beroende på om du bor i Stockholm, bor man på "fel" ställe i förhållande till var man jobbar får man sitta många timmar i veckan i kö, då skulle jag nog också prioritera automat. Det tråkiga är att det är i stadstrafik och köer där skillnaden i bränsleförbrukningen märks mest mellan manuell och automat.
En XC60 med 8-stegade lådan kan säkert vara en trevlig bil, 6-stegade gav jag inte mycket för när jag provkörde.

Nu är jag lite färgad av det faktum att jag inte har haft en automat sedan 1984 =) , men hoppar snart på automat tåget, bara X antal veckor kvar att vänta...Ska bli spännande.......
Man ska nog beakta var man bor och var man lägger sina mil, även hur många mil, när man väljer kraven på sin bil. Så visst kan det vara helt rätt att välja en äldre konstruktion om man värderar att få så många tillägg som möjligt för vad man betalar. Sedan kan det också vara lika rätt att välja den senaste konstruktionen med färre tillägg om man inte värderar en massa funktioner som man inte har behov av :wink:
Jag var inne och testkörde D3 manuell för någon vecka sedan (samma motor och låda som jag väntar på sedan oktober).
Blev väldigt imponerad, väldigt mjuk och skön att växla med. Ångrar inte mitt val.

Självklart bättre med automatlåda på olika sätt (framför allt que/pilot assist såklart) men med en tight budget är jag glad att jag prioriterat annat före.
Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]

Har du kollat att hylsorna i reläsockeln (i e[…]

Motorvärmare 850

Kontaktvärmaren (som du byter på 5 min)[…]