falkn skrev:Jag tror ingenting. Har inte kunskapen att avgöra om omprogrammering av automatlådan är av avgörande betydelse men uppenbarligen tycker Polestar (Volvo Cars) att det behövs. Kan inte tänka mig att de hade bemödat sig annars. För övrigt köper åtminstone jag ny bil bl a för att jag vill ha garantier och dem kan du mer eller mindre kyssa adjöss när du petar i något annat trim.JanneP77 skrev:Nu är det ju inte bara effekt som är intressant utan körbarheten och responsen i mellanregistret. Det är precis det som Polestar tydligt beskriver om ni tar och läser beskrivningen på deras hemsida... De mappar ju om växellåda, gasrespons m.m. så att det blir optimerat. Troligen gör ingen av de andra dessa åtgärder. Jag tycker inte att 9 200 kr är speciellt dyrt, speciellt med tanke på bibehållna garantier.Självklart gör andra firmor också det (Rica, BSR m.fl.). Möjligtvis då undantaget växellådan. Tror du de bara höjer laddtrycket och plockar ut 50 hk till? Får man ut 60 Nm till inom samma varvtal så är det klart att det ökar körbarheten. Jag har ingenting emot Polestaroptimering, men jag tycker det är hutlöst dyrt för något som borde varit inkluderat i körprogrammen från början.
Registreringsbesiktning måste göras, när jag gjorde det på min XC70 i fjol kostade det ca 600 kr på Bilprovningen. Tog ca 10 min.