Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av JanneP77
falkn skrev:
JanneP77 skrev:Nu är det ju inte bara effekt som är intressant utan körbarheten och responsen i mellanregistret. Det är precis det som Polestar tydligt beskriver om ni tar och läser beskrivningen på deras hemsida... De mappar ju om växellåda, gasrespons m.m. så att det blir optimerat. Troligen gör ingen av de andra dessa åtgärder. Jag tycker inte att 9 200 kr är speciellt dyrt, speciellt med tanke på bibehållna garantier.

Registreringsbesiktning måste göras, när jag gjorde det på min XC70 i fjol kostade det ca 600 kr på Bilprovningen. Tog ca 10 min.
Självklart gör andra firmor också det (Rica, BSR m.fl.). Möjligtvis då undantaget växellådan. Tror du de bara höjer laddtrycket och plockar ut 50 hk till? Får man ut 60 Nm till inom samma varvtal så är det klart att det ökar körbarheten. Jag har ingenting emot Polestaroptimering, men jag tycker det är hutlöst dyrt för något som borde varit inkluderat i körprogrammen från början.
Jag tror ingenting. Har inte kunskapen att avgöra om omprogrammering av automatlådan är av avgörande betydelse men uppenbarligen tycker Polestar (Volvo Cars) att det behövs. Kan inte tänka mig att de hade bemödat sig annars. För övrigt köper åtminstone jag ny bil bl a för att jag vill ha garantier och dem kan du mer eller mindre kyssa adjöss när du petar i något annat trim.
av perhall
Perra83 skrev:Man kan väl ha både Polestar och RICA/BSR?
Visst, men verkar rätt onödigt för varenda Polestar-krona är i sjön då, du får exakt samma effekt efter RICA/BSR oavsett om du Polestar-trimmat innan eller inte...
av AndS
Vad skull du uppnå med en sådan lösning? Den sista du laddar ned skriver ju över tidigare inladdad data till styrning av t.ex. motor.
Och att Polestars optimering av motor tillsammans med andra funktioner som t.ex. växellåda nu inte längre blir så "optimerade".
Spontant vi handlar nya bilar för många hundra tusen kronor, närmare en halv miljon, sedan börjar vi mixtra med dem är det så smart :wink:
Användarvisningsbild
av Perra83
AndS skrev:
Vad skull du uppnå med en sådan lösning? Den sista du laddar ned skriver ju över tidigare inladdad data till styrning av t.ex. motor.
Och att Polestars optimering av motor tillsammans med andra funktioner som t.ex. växellåda nu inte längre blir så "optimerade".
Spontant vi handlar nya bilar för många hundra tusen kronor, närmare en halv miljon, sedan börjar vi mixtra med dem är det så smart :wink:
En anpassaning av den befintliga mjukvaran med lite mer effekt och vridmoment.
Att Volvo el Polestar inte kan ge några fantastiska siffror beror på utsläppen men det finns garanterar en del att hämta.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:
Vad skull du uppnå med en sådan lösning?
Ladda polestar = Rapp växellåda.
Ladda BSR/Rica = Rapp motor.

Men jag skulle aldrig våga något sådant så länge man har garanti kvar, eller tiden har utvisat vad grejjerna håller för.
VolvoB20 skrev:
AndS skrev:
Vad skull du uppnå med en sådan lösning?
Ladda polestar = Rapp växellåda.
Ladda BSR/Rica = Rapp motor.

Men jag skulle aldrig våga något sådant så länge man har garanti kvar, eller tiden har utvisat vad grejjerna håller för.
Håller med, köper bilen privat, jag skulle aldrig våga gör något som skulle gör att Volvo ens skulle kunna ifrågasätta något under garantitiden.

Om det gäller leasingbil så är det väl säkert ett avtalsbrott gentomot leasingbolaget att lägga på något som inte ingick vid leverans då
det inte är du som äger bilen men har faktiskt ingen aning 8)
av falkn
Rica/BSR tar ju i regel över motorgarantin alt. att man har åtminstone 1 års garanti inkluderat. Jag kan dock hålla med om att det ändå är en risk, men motorerna lär onekligen hålla för detta. Har i princip aldrig hört talas om någon som har fått problem p.g.a. en motoroptimering.
Användarvisningsbild
av Rillee
Men om man kör med bsr så behöver man byta olja vart 1500 mil
Flödar förgasare

Sker bara det i bland är det flottörvent[…]

Tror inte vi behöver en tråd om vad ba[…]

Ny Kartuppdatering

Då bör du ju ha passerat sådana g[…]

Falsklarm av insekt?

Visst. Har haft problem med att flugor/fjäril[…]