Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pvpjtgb
I ett tekniskt dokument, en Excel-fil, som finns på Volvocars någonstans, finns följande siffror för Max vikt:
V90
1800 kg
T5, T5 Bi-fuel, D3e, D3, D4

2200 kg
T6 Awd, D3 Awd, D4 Awd, D5 Awd

V90 CC
2400 kg
T5 Awd, D4 Awd

2500 kg
T6 Awd, D5 Awd

I både Bygg appen och på tillbehörssidorna står att Max last på det delbara draget är 2200 kg.
Jag hittade inte det fasta draget för V90 CC, men för V90 står det Max 2200 för fast drag, dock är detta oxå max för V90 modellerna om exelsiffrorna är korrekta.
av Lövet
Låter som att det är det svängbara draget som är problemet, att det krävs annan krok för att få dra full vikt?
av troubleshooter
Förvånad att man är så luddig i formuleringarna, för en del så är dragvikten avgörande om man väljer en Volvo V90
eller kanske väljer en A6 Allroad, jag klarar mig med den lägre sifran men skulle fortfarande vilja förstå vad som gäller.
av Petzzon
Lövet skrev:Låter som att det är det svängbara draget som är problemet, att det krävs annan krok för att få dra full vikt?
Fast på XC90 är det ju i princip samma drag den får ju dra 2700kg.... Luddigt är det men jag har beställt en och enligt säljaren är det 2400kg som gäller. Men visst känner jag en viss osäkerhet ändå.
Användarvisningsbild
av ekke201
Hej
Jag är i väntans tider på en v90CC som kommer vecka 19 :???:
Jag undrar om man måste ha B96 för att dra upp till 1800 kg?? Eller är det ok utan det?

Ursäkta min fråga, men jag är inte helt hemma på detta med släp och vikter men har köpt en båt :P
av Petzzon
ekke201 skrev:Hej
Jag undrar om man måste ha B96 för att dra upp till 1800 kg?? Eller är det ok utan det?

Ursäkta min fråga, men jag är inte helt hemma på detta med släp och vikter men har köpt en båt :P
Förhoppningsvis :) Jag kollade på en bil, den Maple Brown (PDX543) som finns i en annan tråd, den hade en totalvikt på 2440kg det skulle göra att du får dra 1810kg på B96.
Användarvisningsbild
av hållundan
troubleshooter skrev:Förvånad att man är så luddig i formuleringarna, för en del så är dragvikten avgörande om man väljer en Volvo V90
eller kanske väljer en A6 Allroad, jag klarar mig med den lägre sifran men skulle fortfarande vilja förstå vad som gäller.
Tycker sådant här är rentav frapperande. Vafan, tydlig jävla info. På nätet, till dealers, till alla som undrar.

Generellt är specifikationer och benämningar på utrustning ett halvt skämt (i synnerhet på "Bygg din bil") när det kommer till språkliga formuleringar och fluffiga argument.

För dåligt.
av Daniel23
Håller med, ingen vet säkert , frågar man säljare så får man, "ja det borde vara så" inte riktigt svaret man vill ha...

Nu är i alla fall bygg din Volvo uppdaterat med dragvikter angivna vid val av drag i konfiguratorn så då anser jag det bekräftat med 2400 D4 aut och 2500 på D5.

Skiljer även en del i Max kultryck på fast och delbart drag.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Petzzon skrev:
ekke201 skrev:Hej

Förhoppningsvis :) Jag kollade på en bil, den Maple Brown (PDX543) som finns i en annan tråd, den hade en totalvikt på 2440kg det skulle göra att du får dra 1810kg på B96.
Utan B96 får du dra 1060 kg.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]